De Avond van de Filmmuziek – 2022-11-19, Amsterdam

Veel concerten in 2020 werden uitgesteld vanwege corona, waaronder het jaarlijkse De Avond van de Filmmuziek-concert waar ik sinds 2017 naartoe ga. Het evenement zou oorspronkelijk in maart 2020 plaatsvinden, maar werd uiteindelijk niet één, maar zelfs drie keer uitgesteld. In die periode groeide het evenement ook uit van één enkel concert naar drie, verdeeld over drie dagen, waarvan er twee uitverkocht waren. Het was de tweede keer dat het evenement in de indoorarena Ziggo Dome werd gehouden en hoewel ik me tijdens dat eerdere concert prima heb vermaakt, had ik toch wat bedenkingen. Ik was benieuwd of de organisatie een aantal van die zorgen zou kunnen wegnemen tijdens de meest recente editie van De Avond van de Filmmuziek op 19 november 2022.

Het concert begon met muziek uit TENET en ik was een beetje in het ongewisse omdat ik wel de muziek hoorde maar geen muzikanten op het podium zag spelen. Toen ik naar ” Also Sprach Zarathustra” luisterde, de standaard opening van dit concert, zag ik wel beweging op het podium. Nadat Dominic Seldis zich wederom als presentator had voorgesteld, konden we luisteren naar “Arrival of the Birds” uit Theory of Everything en “Hedwig’s Theme” uit Harry Potter and the Sorcerer’s Stone.

Omdat Ennio Morricone onlangs helaas is overleden, werd hij deze avond geëerd door zijn muziek ten gehore te brengen. De nummers die we konden beluisteren kwamen uit The Good, the Bad and the Ugly en Once Upon a Time in the West, waarvoor het Metropole Orkest werd bijgestaan door het Nederlands Concertkoor, Hermine Deurloo op mondharmonica, Ayna Ziordia als de kunstfluiter en met mezzosopraan Tania Kross. Na “Maestro” uit The Holiday verscheen Thomas Newman op het grote scherm om zijn muziek te introduceren: “The Night Window” uit 1917.

Net als bij eerdere edities van dit evenement keerden veel artiesten terug, waaronder pianiste Iris Hond, die opnieuw muziek van Ludovico Einaudi ten gehore bracht. Deze keer stond haar piano echter midden tussen het publiek. Deze onconventionele plek gaf een wat intiemere sfeer omdat ze afgezonderd was van het hoofdpodium en het tilde de muziek uit Nomadland en Intouchables naar een hoger emotioneel niveau. De laatste muziek voor de pauze waren twee stukken uit Star Wars: “Duel of the Fates,” waarin het koor weer kon schitteren en het hoofdthema.

De tweede helft van de show begon met een knaller met het thema uit Mission Impossible: Fallout, waarbij Dominic Seldis zijn opwachting maakte door middel van een touw vanuit het plafond naar beneden te vallen. Hij introduceerde daarna het volgende stuk “The Shape of Water” – een hoogtepunt vanwege de optredens van Hermine Deurloo en Ayna Ziordia en de bijdrage van Rogier Kappers op het glasorgel, een breed scala aan glazen die hij met zijn vochtige vingers bespeelde.

Voor het volgende stuk verzorgde Alan Silvestri de introductie op het scherm, waarbij hij een kort verhaal vertelde over “Portals” uit Avengers: Endgame, ook een van mijn hoogtepunten. Ik vond het best bijzonder om te zien dat Silvestri de tijd had genomen om ons in Amsterdam te begroeten. Een ander memorabel moment was The Lion King, waarvoor Lebo M. met een deel van de cast van The Lion King: The Musical was uitgenodigd om “The Circle of Life” en “King of the Pride Rock” ten gehore te brengen.

Na het thema uit Basic Instinct – ingeleid door Paul Verhoeven op het scherm – en “Navras” uit The Matrix Revolutions, kwamen we bij de afsluiting van het programma, de viering van 60 jaar James Bond, met de uitvoering van het hoofdthema en vijf liederen uitgevoerd door de Nederlandse artiesten LAKSHMI, Waylon, Ellen ten Damme en Tania Kross. Ik was vooral onder de indruk van de uitvoering van LAKSHMI’s versie van “No Time to Die”, die heel dicht bij het origineel kwam. Na een lange avond met een grote verscheidenheid aan filmmuziek konden we naar huis na het beluisteren van een van de klassieke toegiften: “Raiders March” uit Raiders of the Lost Ark.

Toen ik jaren geleden mijn kaartje voor deze show kocht, deed ik dat om te kijken of ik deze De Avond van de Filmmuziek-evenementen zou blijven bezoeken na hun verhuizing naar de Ziggo Dome. Ik kan gelukkig melden dat ik van plan ben de volgende editie weer bij te wonen. Dit concert was amusant en het was beter dan de vorige editie. Hoewel er veel liederen waren, was de muziek nog steeds gericht op het concept filmmuziek. Op sociale media heb ik wel wat kritiek gezien op de organisatoren over de James Bond-nummers die op het programma stonden, maar ik vind die niet zo erg. Ik zie deze als een essentieel onderdeel van James Bond scores en het muzikaal ondersteunen van artiesten is een van de sterke punten van het Metropole Orkest, wat resulteert in uitstekende uitvoeringen.

Helaas moet mijn grootste zorg over de vorige editie nog worden weggenomen. Het is tijdens deze editie zelfs meer naar voren gekomen: De producenten leunen te veel op een kleine bibliotheek van filmmuziekstukken die ze tijdens hun concerten blijven hergebruiken. Als ik het programma van deze avond vergelijk met hun vorige edities, hebben ze ongeveer tweederde daarvan al een keer gespeeld, waaronder zeven stukken in hun laatste show van voor de pandemie. Als ze de Ziggo Dome meerdere avonden willen blijven uitverkopen, zullen  ze moeten innoveren voordat meer mensen deze trend opmerken. Ik heb veel filmmuziekconcerten bijgewoond en geluisterd naar een breed scala aan filmmuziekstukken die perfect geschikt zijn om in een concertzaal te worden uitgevoerd, dus ik zie geen reden om de keuze zo beperkt te houden. Er is zoveel mooie filmmuziek te vinden binnen en buiten Nederland. Wel heb ik een glimp gezien van iets nieuws. Ik vond namelijk de muziek uit Avengers: Endgame en 1917 geweldig. Niet alleen is de muziek uit deze films relatief recent, maar ik vond het ook fantastisch dat ze de componisten zo ver gekregen hebben om iets voor ons op te nemen dat ze op het scherm konden laten zien. De organisatie heeft het publiek ook al om feedback gevraagd over wat voor soort muziek ze in de volgende editie willen horen, dus hopelijk leidt dat volgend jaar tot een meer gevarieerd programma. Ik zal het zeker gaan checken tijdens de volgende De Avond van de Filmmuziek in november 2023.

Concertinformatie

Waar: Ziggo Dome – Amsterdam
Wanneer: 19 november 2022
Orkest: Metropole Orkest onder leiding van Jules Buckley
Koor: Nederlands Concertkoor
Artiesten: Lebo M, Hermine Deurloo, Ellen ten Damme, Waylon, LAKSHMI, Tania Kross, Iris Hond, Rogier Kappers en Ayna Ziordia
Presentator: Dominic Seldis

Programma

  • Richard Strauss – “Also Sprach Zarathustra”
  • The Cinematic Orchestra – “Arrival of the Birds” uit Theory of Everything
  • John Williams – “Hedwig’s Theme” uit Harry Potter and the Sorcerer’s Stone
  • Ennio Morricone – The Good, the Bad and the Ugly
    • Main title
    • The Ecstasy of Gold
  • Ennio Morricone – Once Upon a Time in the West 
    • Man with a Harmonica
    • Once Upon a Time in the West
  • Hans Zimmer – “Maestro” uit The Holiday
  • Thomas Newman – “The Night Window” uit 1917
  • Ludovico Einaudi – “Oltremare” uit Nomadland
  • Ludovico Einaudi – “Fly” uit Intouchables
  • John Williams – “Duel of the Fates” uit Star Wars:The Phantom Menace
  • John Williams – “Main Title” uit Star Wars: A New Hope

Pauze

  • Lalo Schifrin en Lorne Balfe – “Fallout” uit Mission: Impossible – Fallout
  • Alexandre Desplat – “The Shape of Water” uit The Shape of Water
  • Alan Silvestri – “Portals” uit Avengers: Endgame
  • Hans Zimmer, Elton John and Lebo M – The Lion King
    • Circle of Life
    • King of the Pride Rock
  • Don Davis en Juno Reactor – “Navras” uit The Matrix Revolutions
  • Jerry Goldsmith – Theme uit Basic Instinct
  • 60 Years of James Bond
    • James Bond Theme
    • “No Time To Die” uit No Time To Die
    • “Skyfall” uit Skyfall
    • “A View to a Kill” uit A View to a Kill
    • “Goldfinger” uit Goldfinger
    • “Live and Let Die” uit Live and Let Die
  • John Williams – “The Raiders March” uit Raiders of the Lost Ark (toegift)

Auteur

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *