The Lord of the Rings: The Rings of Power Season 2 – Bear McCreary

Met betrekking tot spoilers: Ik heb details over het verhaal in deze recensie vermeden, maar ik moet het wel over wat algemenere concepten hebben, die je misschien niet wilt weten.

Ik twijfel altijd om muziek voor een seizoen van een tv- serie te bespreken als ik dat al heb gedaan voor een eerder seizoen. Meestal is de muziek een voortzetting van wat er al door mij geschreven is, maar soms luister je naar de nieuwe muziek en weet je meteen dat je erover moet gaan schrijven, zoals het geval is met Bear McCreary’s muziek voor het tweede seizoen van The Lord of the Rings: The Rings of Power.

De belangrijkste reden waarom ik over de muziek voor het nieuwe seizoen wil schrijven, is hoe goed de eerste soundtrack werd ontvangen. Volgens McCreary’s blog en sociale media is hij weken bezig geweest met het ontwikkelen van thema’s ervoor en heeft hij elke seconde van het eerste seizoen van The Rings of Power zelf geschreven, met als resultaat een meesterwerk. De muziek bevat perfecte thema-integratie en is een schitterende orkestrale score in dezelfde klankwereld als Howard Shore voor de trilogie heeft gedaan. Als je benieuwd bent naar mijn mening, kun je die in mijn The Lord of the Rings: The Rings of Power Seizoen 1 recensie terugvinden, die ik je kan aanraden om eerst te lezen voordat je verder gaat met deze recensie voor het tweede seizoen.

Net als bij het eerste seizoen zijn er ook voor het tweede seizoen meerdere albums uitgebracht. Eén album bevat de muzikale hoogtepunten van het seizoen, waar deze recensie zich het meest op zal richten en daarnaast zijn er nog acht albums uitgekomen met de muziek voor elke episode. Omdat het nieuwe seizoen het verhaal voortzet, zijn veel thema’s al vastgesteld en voor het album met de hoogtepunten greep McCreary deze gelegenheid daarom aan om zich op nieuwe thema’s te richten. Wat dit nieuwe album interessant maakt, is dat McCreary tussen de twee seizoenen door een persoonlijk metalalbum The Singularity heeft gemaakt. Voor dat album werkte hij met veel muzikanten samen en twee van hen stemden ermee in om hem nogmaals te helpen voor twee nieuwe thema’s voor The Rings of Power. Het eerste thema is voor Tom Bombadil, en zijn melodie is te vinden in het fraaie nummer “Old Tom Bombadil”, uitgevoerd door Rufus Wainwright.

Het tweede thema, dat het resultaat is van de samenwerking met deze artiesten, is geheel iets anders. Als je denkt aan muziek voor The Lord of the Rings, dan denk je aan een mooie orkestrale en melodieuze filmmuziek, maar voor het enorme moordende monster Damrod koos McCreary ervoor om volledig metal te gaan. In “The Last Ballad of Damrod” kun je ervaren hoe metalzanger Jens Kidman de trol prijst met zijn grunts terwijl hij wordt ondersteund door metalgitaren, drums en het gehele orkest. Je zou denken dat zo’n nummer niet thuishoort in de filmwereld van The Lord of the Rings, maar wanneer de muziek opduikt in de serie als Damrod vriend en vijand afslacht, past het perfect.

Meer nieuwe thema’s zijn terug te vinden op het album met de hoogtepunten. Twee van deze thema’s springen eruit. Het ene is voor de mensen van Rhûn, te vinden in het nummer “Rhûn” met mooi gezang over een goede muzikale basis, en het andere is te horen in “Concerning Stoors”, bedoeld voor een nieuw geïntroduceerd hobbitvolk. Er zijn nog meer thematische ideeën, maar McCreary kennende zal hij je daar in zijn blogs over vertellen als hij dat nog niet heeft gedaan. Hij kent ze duidelijk beter dan ik ooit zou kunnen, dus ik raad je aan deze blogberichten te lezen.

De overige nummers op het hoofdalbum voor het tweede seizoen, die niet één bepaald thema representeren, zijn de muzikale hoogtepunten uit de acht episodes. In deze nummers zijn veel oude en nieuwe thema’s te horen, perfect geïntegreerd of aangepast aan de sfeer van de scène. Als je nieuwsgierig bent naar hoe McCreary dit heeft geïmplementeerd, raad ik je aan de serie te bekijken om ze in de context van de scène terug te horen. Als je de serie bekijkt, worden de meeste scènes ondersteund door een van de vele thema’s. Dit kan af en toe een uitdaging zijn, want wat moet een componist doen als twee thematische aspecten tegen elkaar vechten of nog uitdagender: zoenen? McCreary slaagde erin om meerdere thema’s in elke situatie feilloos op elkaar te laten inspelen. Het resultaat is dat als je de albums met acht episodes achteraf beluistert, je het verhaal opnieuw kunt beleven door alleen maar naar McCreary’s muziek te luisteren.

Bear McCreary staat bekend om zijn vaardigheid om memorabele melodieën te schrijven en hoe hij ze kan laten werken in de muziek voor de media waarvoor hij schrijft. Met The Rings of Power Seizoen 1 heeft hij die vaardigheid geperfectioneerd en is hij de eerste IFMCA Score of the Year Award winnaar voor een televisieserie. Wat de muziek voor het tweede seizoen nog beter maakt, is dat de muziek weliswaar nog steeds past bij het universum van The Lord of the Rings, maar dat je duidelijk McCreary’s stijl kunt horen. Het is opnieuw een magnifieke score en het zou me niet verbazen als hij opnieuw een IFMCA Score of the Year Award zou winnen.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt 

  1. Old Tom Bombadil (3:10)
  2. Rhûn (2:35)
  3. Concerning Stoors (3:32)
  4. Golden Leaves (3:18)
  5. Cirdan’s Perfection (6:30)
  6. Stone Singers (1:15)
  7. Sandstorm at the Well (3:46)
  8. Eregion (3:42)
  9. Emissary at the Forge (6:36)
  10. Shelob (1:48)
  11. The Pyre (2:28)
  12. Estrid (3:12)
  13. The Great Eagle (2:57)
  14. The River‐daughter (1:09)
  15. Barrow‐wights (2:24)
  16. Forgiveness Takes an Age (2:40)
  17. Candles on the Tide (3:40)
  18. Army of Orcs (4:11)
  19. The Last Ballad of Damrod (3:17)
  20. Battle for Eregion (11:32)
  21. Durin’s Bane (8:37)
  22. Last Temptation (7:11)
  23. The Staff (4:17)
  24. Old Tom Bombadil Reprise (2:19)
  25. The Sun Yet Shines (4:34)

Duur: 1 uur en 40 minuten
Amazon Content Services LLC (2024)

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *