Hans Zimmer & Friends: Diamond in the Desert [Filmrecensie]

Deze recensie zal anders zijn dan jullie van mij gewend zijn. In plaats van het over een soundtrack van een film te hebben, wil ik wat over de film zelf vertellen. Om zoiets te doen, moet het natuurlijk wel over filmmuziek gaan en dat is precies wat Hans Zimmer & Friends: Diamond in the Desert is.

De grondslag van de film is het Hans Zimmer Live concert dat in Dubai werd uitgevoerd, dat ongeveer hetzelfde was als het concert dat ik in 2022 in Amsterdam heb bijgewoond. Met die kennis kon ik vaststellen dat ze het concert in chronologische volgorde in de film zouden doorlopen. Het begon echter niet met het concert, maar met zangeres Loire Cotler  op een paar duinen midden in de woestinj, die het beginnummer van het concert “House Atreides” uit Dune op die locatie uitvoerde, voordat ze overgingen naar het concert zelf, met de optredende artiesten op het podium in een grote arena in Dubai. Het zou niet de enige keer zijn dat we de artiesten buiten de concertlocatie zouden zien optreden. Ook muziek uit Gladiator, Interstellar en “Time” uit Inception zijn opgenomen op verschillende locaties in de buurt van Dubai. Tussen de verschillende suites door, met muziek van Inception, The Lion King, Pirates of the Caribbean en Man of Steel, konden we verschillende gesprekken aanschouwen tussen Hans Zimmer en mensen met wie hij heeft samengewerkt, waaronder regisseurs als Christopher Nolan, acteurs als Zendaya en collega-artiesten zoals Billie Eilish en Pharrell Williams.

Het was voor mij een intrigerende ervaring om het concert weer te zien, maar dan op het grote scherm. Als ik naar concerten in grote arena’s ga, zit ik graag iets hoger achterin de zaal om het podium goed te kunnen zien. Het betekent ook dat ik de details mis omdat ik op zo’n grote afstand zit. Ik vond daarom alle camera’s op het podium zo geweldig, om getuige te zijn van de geweldige interacties tussen de artiesten. Doordat ik met andere mensen in een bioscoop de film aan het kijken was, betekende ook dat ik niet kon klappen en juichen, wat ik bijna deed na het zien van de uitmuntende suite uit Wonder Woman met Tino Guo die het super deed op haar elektrische cello.

Deze film is een uitstekende kijkervaring als je Hans Zimmer een warm hart toedraagt. Het is fantastisch om het concert opnieuw te beleven als je het al eerder hebt gezien, maar ook als je dat niet hebt gedaan is het een geweldig alternatief. Een kaartje voor de bioscoop is veel goedkoper dan het veel geld te moeten betalen om Hans Zimmer live te zien optreden. Waarschijnlijk zul je net als ik tijdens de voorstelling wel oordoppen in Als je nog even wacht, kun je deze film waarschijnlijk zelfs op een streaming platform bekijken, wat naar mijn mening de beste manier is om deze film te ervaren, omdat het zelfs nog goedkoper is en comfortabel vanuit je eigen huis.

Author

  • Anton Smit

    Anton is de oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *