
De filmindustrie in Hollywood probeert nog steeds succesvolle films te maken door in te spelen op nostalgie. Een van de meest recente voorbeelden hiervan is Jurassic World: Rebirth, het vervolg op de Jurassic Park en Jurassic World films. Deze films waren voorzien van uitstekende soundtracks, waaronder die van Michael Giacchino voor alle Jurassic World films en natuurlijk die van John Williams voor Jurassic Park en het directe vervolg daarop. Voor de nieuwste film in de Jurassic-franchise werd de opdracht aan Alexandre Desplat gegeven. Toen ik hoorde dat Desplat de muziek voor deze iconische franchise zou componeren, was ik benieuwd wat hij zou gaan schrijven, omdat ik zijn muziek meer associeer met drama’s of komedies dan met avonturenfilms vol met actie.
Als ik een soundtrack wil bespreken, luister ik altijd eerst naar de muziek, voordat ik de film in de bioscoop ga zien. Dat heb ik ook voor Rebirth gedaan. Na mijn luistersessie was ik benieuwd wat ik van de film kon verwachten, want in Desplats muziek hoorde ik veel verwijzingen naar John Williams. Daarmee bedoel ik niet alleen Jurassic Park, maar ook andere films, en hoewel ik naar wat spannende momenten en actiemuziek kon luisteren, waren er ook veel momenten op het album waarin de melodieën goed tot hun recht kwamen. Toen ik Rebirth in de bioscoop zag, begon de muziek op zijn plek te vallen, omdat deze film meer gericht is op de personages in de film en minder actie en spannende momenten bevat dan ik voor een Jurassic World-film had verwacht.
Hoewel het de meest recente film in de Jurassic-franchise is, zijn de banden met de voorgangers erg los. Het oude Jurassic Park wordt in sommige dialogen genoemd, maar speelde qua verhaal een zeer ondergeschikte rol. Dit gold niet voor het magnifieke hoofdthema dat John Williams voor de eerste film geschreven heeft, aangezien Desplat het meerdere keren in de soundtrack gebruikte, zoals voor het eerst te horen is in de finale van “Natural History Museum” of in zijn volle glorie in “Dino Spectacle”. Desplat introduceert ook zijn eigen thema’s in de filmmuziek. Zijn hoofdthema is bijvoorbeeld te horen aan het begin van “Voyage” en heeft een vergelijkbare stijl als het originele hoofdthema, waardoor ze perfect in elkaar overvloeien. Een ander belangrijk thema is dat voor de gestrande familie. Het is een schitterende emotionele melodie die halverwege “Cave Swim” te horen is.
Al deze thema’s, zowel de thema’s van Desplat als het hoofdthema van Williams, zijn naadloos geïntegreerd in de muziek voor Rebirth. Als je naar de muziek luistert, hoor je dat Desplat de muziek uit het originele Jurassic Park een eerbetoon wil geven door een pure orkestrale soundtrack te creëren. Hij heeft daarvoor zelfs het favoriete orkest van Williams gebruikt, het London Symphony Orchestra en ik denk dat dat goed heeft gewerkt toen ik de film zag. De verwijzingen naar John Williams hielden tot mijn verbazing niet op bij alleen het hoofdthema, want zoals ik al eerder zei, ontdekte ik ook andere invloeden van John Williams. In de muziek van “Mosasaur Attacks Yacht” hoor ik duidelijk de invloeden van Jaws terug, wat niet verwonderlijk is als je de bijbehorende scene ziet en in het begin van “Run the Gate” hoor ik zelfs de melodie van de iconische tubasolo uit Jaws, maar ik weet niet zeker of dat opzettelijk was.
Over het algemeen was de film zelf niet zo interessant, omdat hij een aantal saaie momenten bevat, zich richt op de ontwikkeling van de personages en wel wat meer scènes met dinosauriërs had kunnen gebruiken. Het gaf Desplat in ieder geval de kans om die saaie momenten te onderstrepen met een aantal melodieën. Zijn thema’s zijn goed gedaan, maar ze lijden een beetje onder de grootheid van het prachtige hoofdthema van John Williams, dat als een magneet alle aandacht naar zich toe trekt, waardoor je de originele thema’s van Desplat bijna zou vergeten. Omdat het verhaal meer op de Jurassic Park-films leunt dan op Jurassic World, vind ik het geweldig dat Desplat de muziek van Williams voor deze film heeft omarmd en er zijn eigen draai aan heeft gegeven, wat heeft geresulteerd in een uitstekende soundtrack voor Jurassic World: Rebirth.
Luisteren of kopen
- Koop deze soundtrack Amazon of Apple Music
- Luister naar deze soundtrack op Spotify
Lijst van de nummers
De hoogtepunten zijn vetgedrukt
- Opening Lab (4:53)
- Bridge of Deal (0:59)
- Natural History Museum (5:04)
- Team Gathered (1:12)
- Voyage (2:51)
- Dart Show (1:18)
- Zora and Kincaid (2:24)
- Mosasaur Attacks Yacht (4:00)
- Zora and Loomis Chat (1:57)
- Mayday (3:32)
- Mosasaur Bumps Boat (1:12)
- Boat Chase (5:15)
- Fins Attack – Part 1 (4:49)
- Fins Attack – Part 2 (1:31)
- Cave Swim (3:48)
- Hurry (1:42)
- Walking the Swamp (3:21)
- The Pistol / Scare in the Trees (1:33)
- Do the Job (2:28)
- Dino Lovers (2:59)
- Dino Spectacle (1:43)
- What’s This Smell? (1:16)
- Crossing the River / T-Rex (8:10)
- Clifftop (0:36)
- Climbing the Wall (3:37)
- Bird Strike (3:40)
- Let’s Go Home (0:31)
- Gentle Boat Ride (4:05)
- Mutadons Fly In (4:55)
- The Old Lab (2:38)
- Tunnel / Helicopter (4:19)
- Run to the Gate (2:44)
- Bella and the Beast (4:50)
- Sailing Away (2:08)
Duur: 1 uur en 42 minuten
Back Lot Music (2025)