Deze website is begin januari 2017 gelanceerd, dus is het tijd om het tweede jaar van zijn bestaan te vieren. Ik wil daarom graag van deze gelegenheid gebruik maken om terug te kijken op het jaar 2018.
Ik kijk positief terug op afgelopen jaar. Veel geweldige filmmuziek – en muziek van andere media – was er te horen, maar helaas waren er ook enkele teleurstellingen. De films, waar ik het meest in geïnteresseerd ben, zijn nog steeds de grote kaskrakers in de bioscoop en veel muziek van hen waren zeer teleurstellend, zoals bijvoorbeeld te lezen is in Pacific Rim: Uprising en Mission Impossible: Fallout, die beide toevallig door Lorne Balfe gecomponeerd zijn. Hij was zeker niet de enige componist die voor de meer ‘muziek als sounddesign’-methode heeft gekozen, in plaats van mooie melodieën en thema’s in zijn filmmuziek te integreren. Dit is eigenlijk de reden waarom ik sommige van deze blockbuster-soundtracks geen recensie heb geschreven. Als je favoriete filmmuziek niet op deze site te vinden is, houdt er rekening mee dat ik niet de tijd en middelen heb om ze allemaal te beoordelen. Wat ik wel kan zeggen, is dat dit jaar een sterk jaar voor orkestrale muziek voor videogames was, zoals te zien is in mijn favorieten hieronder in dit artikel.
Net als andere jaren heb ik filmmuziekfestivals zoals Film Music Prague, FMF en Fimucité bezocht, waar ik de kans kreeg om met mensen uit de filmmuziekindustrie te spreken en interviews met grote componisten te houden. Op dit moment heb ik nog steeds vijf interviews van die festivals die ik moet overschrijven van de opname. Ik zal waarschijnlijk een soundtrackrecensie overslaan om de lezers te trakteren op een blik in de creatieve geesten van componisten zoals Christopher Young en Oscar-winnaar Elliot Goldenthal. Bij de FMF werd ik voor het eerst uitgenodigd om deel te nemen aan een panel, wat erg leuk was om te doen en tegelijkertijd ook zenuwslopend was. Dit jaar had ik ook het genoegen om MOSMA in Malaga voor de eerste keer te bezoeken, wat resulteerde in een interview met Christophe Beck. Naast het ontmoeten van een van mijn favoriete componisten, John Powell, woonde ik ook fantastische concerten in een prachtige stad bij en ontmoette ik oude en maakte nieuwe Spaanse vrienden, die mij accepteerden alsof zij mij al jaren kenden.
De andere concerten die ik dit jaar bijwoonde waren ook geweldig. Dit jaar zagen we een opkomst van concerten geproduceerd (of op zijn minst deels geproduceerd) door de componisten zelf. Dat waren The World of Hans Zimmer, Hollywood in Hamburg: John Powell, Brian Tyler Returns en A Celebration of John Williams, die allemaal op hun eigen manier wonderbaarlijke ervaringen waren. Soundtrackwereld was ook partner voor een filmmuziekproject, genaamd Magic of the Movies, in Den Haag en ik kijk uit naar de samenwerking met Michiel de Boer voor de volgende editie om het nog beter te maken dan het concert van dit jaar.
Terugkijkend op al deze ervaringen, kan ik alleen vol verwachting wachten op wat 2019 te bieden heeft. Enkele fantastische concerten zijn al gepland voor de komende paar maanden.
Dankwoord
De inhoud op deze site zou een grammaticale nachtmerrie zijn geweest en zou nog steeds behoorlijk wat spelfouten bevatten als mijn geweldige groep van proeflezers er niet was. Dit zijn:
- Chris Broekema
- Chris Garner
- Dennis van der Laan
- Erik Schreiber
- Gerard Aalbers
- Johannes Oudolf
- Ola Ziółek
- Saskia Schreiber
- Stefan Bosman
Ik ben erg dankbaar voor hun werk en tijd, want zonder hen zou de inhoud nooit zo goed zijn.
Ik zou graag de festivals en de publicisten willen bedanken voor het helpen voor de realisatie van inhoud voor deze website, door fantastische concerten te organiseren en mij in staat te stellen interviews te geven met bekende componisten. Ten slotte wil ik de websites SoundtrackFest, Soundtrack Portal en Movies in Concert bedanken voor een prachtig jaar van samenwerking en ik hoop dat we onze vriendschap in de toekomst zullen kunnen voortzetten
Favorieten van 2018
Omdat ik dit voor de tweede keer doe, kan ik nu zeggen dat het een traditie is om mijn persoonlijke favorieten van het jaar te delen op deze site. Deze zijn allemaal erg persoonlijk en weerspiegelen waarschijnlijk geen genomineerden voor grote prijzen.
Favoriete concert: A Celebration of John Williams in London
Er waren dit jaar veel geweldige concerten om uit te kiezen, maar deze viel echt op. Zelfs zonder de aanwezigheid van John Williams was de kwaliteit van het orkest en de locatie van een andere wereld. Het London Symphony Orchestra is verreweg het beste orkest dat ik ooit heb gehoord en ik moet natuurlijk ook vermelden hoe geweldig de muziek van John Williams is. Al deze factoren hebben dit concert tot een ervaring gemaakt dat ik niet snel zal vergeten. Meer informatie over deze avond is te lezen in A Celebration of John Williams.
Favoriete ontmoeting: signeersessie met John Powell tijdens MOSMA
John Powell is een van mijn favoriete componisten en om een minuut of twee met hem te kunnen delen was een magisch moment voor mij. Toen hij de twee extra woorden (namelijk “Good Luck”) op een cd-boekje schreef voor mijn vriendin die op dat moment zwanger was, was het nog specialer, aangezien hij verder alleen maar zijn naam schreef voor de meerderheid van de 100 aanwezigen tijdens deze Meet and Greet.
Favoriete nummer van een soundtrack: “God of War” uit de game God of War van Bear McCreary
2018 was het jaar van de gamesoundtracks voor mij. Waar het favoriete nummer van vorig jaar me aan het huilen maakte, vult het nummer van dit jaar mij met adrenaline wanneer ik ernaar luister. Het is zo’n krachtig nummer. De rest van het album is ook geweldig en ik koos bijna deze ook als mijn favoriet. Als je meer over mijn gedachtes wilt weten kun je deze vinden in mijn God of War recensie.
Favoriete score: Marvel’s Spider-Man door John Paesano
De beste manier voor mij om te bepalen welke soundtrack ik het leukst vond in een jaar, is door naar twee factoren te kijken. Allereerst kijk ik naar de albums die ik heb gekocht naast het streamen ervan op Spotify en ten tweede naar welk album ik het meest heb geluisterd. Met deze factoren in gedachten, past Marvel’s Spider-Man hier het beste bij. Ik luister er regelmatig naar als ik onderweg ben. Ik ben een sukkel voor leidmotieven en deze soundtrack integreert ze uitzonderlijk goed en het vertellen van het verhaal door middel van de muziek is buitengewoon goed gedaan. Je kunt meer over mijn mening lezen in mijn Spider-Man recensie. Ik wou dat meer muziek voor blockbuster-films hetzelfde deed, maar helaas was dat vaak niet zo. Ik hoop echt dat de filmindustrie begint te zien hoe sommige grote games orkestrale muziek integreren. Zowel Spider-Man als God of War worden beschouwd als een van de beste games van 2018 en ik ben ervan overtuigd dat de muziek hen echt heeft geholpen die status te bereiken.
Afbeeldingen
Hier zijn enkele van mijn favoriete foto’s uit 2018