Marvel’s Spider-Man – John Paesano

Van alle superhelden is Spider-Man veruit mijn favoriet. Toen ik een kind was, hadden we een aantal Spider-Man stripboeken en later werd er op de televisie een tekenfilmserie uitgezonden, waar ik geen aflevering van heb gemist. Mijn liefde voor Spider-Man is er nog steeds en de franchise gaat nog steeds door met als laatste het spel Marvel’s Spider-Man, dat net is uitgebracht voor het PlayStation-platform en waarover men met veel lof spreekt. Omdat ik nieuwsgierig was naar het spel maar ik geen PlayStation heb, begon ik beelden van dit spel op YouTube te bekijken. Tijdens het kijken merkte ik de thematische muziek, gecomponeerd door John Paesano, op die in de achtergrond te horen was. Paesano is redelijk bekend met het componeren voor Marvel en PlayStation: hij heeft de muziek geschreven voor Marvel’s Netflix-series DareDevil en Defenders en ook voor het PlayStation-spel Detroit: Become Human.

Het album begint, zoals te verwachten is, met het hoofdthema, dat in het nummer “Spider-Man” te horen is. Het is gebaseerd op een eenvoudig melodiepatroon dat eerst emotioneel wordt gespeeld door een hoorn. Dit wordt vervolgens uitgebreid met andere melodieën, voordat het steeds heldhaftiger wordt met het volledige orkest en koor, om hiermee te voldoen aan mijn verwachtingen van een held in het Marvel-universum. Het nummer eindigt met het thema dat emotioneel op een piano wordt gespeeld. Omdat dit patroon Spider-Man vertegenwoordigt en het hele spel op hem is gebaseerd, komt het gedurende het hele album terug en de eenvoud van het patroon maakt het gemakkelijk om het in allerlei nummers te integreren. Variaties ervan zijn te horen in onder andere “Eight Years In the Making”, “The Golden Age”, “All the King’s Men”, “City of Hope” en “City on Alert”. Over het algemeen geeft de muziek weer wat er op het scherm gebeurd terwijl er in het spel korte filmpjes worden afgespeeld of tijdens het spelen van het spel zelf. Dit zorgt ervoor dat nummers verschillend klinken. “Inside the Numbers” klinkt bijvoorbeeld als futuristische achtergrondmuziek waar het hoofdthema in een lager tempo overheen is gelegd. In “City of Hope” kun je het thema juist in zijn volle fanfarische glorie horen.

Als je het album van het begin tot het einde beluistert, kun je naast het hoofdthema ook duidelijk een verhaal horen. In de eerste acht nummers komt de heroïsche versie van het thema vaak voor. Wat ik in die tracks hoor is dat Spider-Man gewoon zijn reguliere heldhaftige ding aan het doen is en dat hij alles keurig op orde heeft. In “The Man He Was” beginnen dingen muzikaal te veranderen: er is mysterie te horen, gebruikmakend van allerlei soorten muzikale patronen met af en toe een vrouwenstem. Deze spanning en het zenuwslopende gevoel gaan door in de volgende paar nummers, samen met actiemuziek met snelle muzikale patronen die als een machine doorgaan. De beste voorbeelden van deze actiemuzieknummers zijn de vechtscènes van een van de slechteriken, namelijk “The Demon He Became”, “Chasing Down The Devil“ en “Negative View,” dat later op het album te horen is. “The Breakthrough” is een beetje een eiland in een zee van spanning met een zegevierend klinkend Spider-Man-thema. “Worlds Colliding” is een emotionele en trieste track met een vrouwenstem en prachtige klanken van de strijkers. “International Support” is een nummer waarin het koor voor het eerst teksten moet gaan zingen, samen met Russisch klinkende melodieën. “The Sinister Six” creëert een mysterieuze sfeer met behulp van elektronische muziek.

In het volgende nummer, “The Mastermind”, worden dingen interessant omdat er een nieuw thema wordt geïntroduceerd. Het is meer een patroon dat subtiel en mysterieus begint, maar aan het einde van het nummer wordt hetzelfde patroon uitgevoerd door het volledige orkest en klinkt het duister en kwaadaardig. Net als bij het Spider-Man-thema heeft het een patroon dat in de rest van de soundtrack te horen is. Het klinkt erg emotioneel in “No Going Back”en is bijvoorbeeld geïntegreerd in de gevechtsmuziek in “Renewed Rivalries”. Het zou geen verrassing moeten zijn dat dit nieuwe thema de hoofdschurk van het spel vertegenwoordigt. Zijn thema is voor de laatste keer te horen in “The Final Lesson”, waarbij emotioneel vioolspel de overhand heeft. “Responsibility” is een van mijn favoriete nummers op het album. Het bevat een mooie en droevige pianomelodie met een koor en strijkers op de achtergrond voor de ondersteuning. “Behind the Mask” is het laatste nummer op het album en bevat het Spider-Man-thema. Wat ik leuk vind, is dat het thema anders klinkt: minder heldhaftig, meer volwassen en wijzer. Je hoort in de muziek dat Spider-Man een reis met ups en downs heeft meegemaakt en dat hij ervan heeft geleerd.

Over het algemeen is de muziek uitstekend in het emotioneel ondersteunen van alle dingen die op het scherm gebeuren. Je hoort de heldenmoed, de spanning, het verdriet, de wanhoop, het conflict en de overwinning heel goed terug in de muziek. De twee hoofdthema’s, die als leidmotieven worden gebruikt, zijn gewoon fantastisch op dit album. Met sommige soundtracks heb ik gewoon een klik en ik kan niet stoppen met luisteren. Deze soundtrack is daar een goed voorbeeld van. Ik luister ernaar in de trein, op mijn fiets, tijdens een wandeling en terwijl ik aan het werk ben. Als ik ernaar luister zie ik Spider-Man gewoon door Manhattan slingeren. Ik hoop dat je dit album een kans geeft en er net zo van zal genieten als ik.

Luisteren of kopen

Lijst van nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  • Spider-Man (3:26)
  • Eight Years in the Making (2:01)
  • Inside the Numbers (3:32)
  • The Golden Age (3:06)
  • Examine (1:39)
  • Shocking Turn of Events (4:08)
  • All the King’s Men (2:02)
  • City of Hope (1:42)
  • The Man He Was (3:37)
  • Webbed from the Shadows (2:11)
  • Stone Cold (2:41)
  • City on Alert (2:48)
  • The Breakthrough (3:07)
  • The Demon He Became (4:43)
  • Worlds Colliding (4:48)
  • Anything for a Story (3:05)
  • Chasing Down the Devil (2:38)
  • International Support (3:34)
  • The Sinister Six (3:01)
  • The Mastermind (3:24)
  • Negative View (1:40)
  • No Going Back (2:15)
  • Renewed Rivalries (3:05)
  • Destroying Your Own Creation (2:29)
  • The Final Lesson (4:08)
  • Responsibility (3:15)
  • Behind the Mask (2:19)

Total lengte: 1 uur en 20 minuten
Marvel (2018)

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *