Veel liefhebbers van Lorne Balfe zaten met spanning op zijn soundtrack voor de nieuwste Marvel-film Black Widow te wachten, die net is uitgekomen, maar voordat ik me ga bezighouden met de muziek uit die film, wilde ik eerst wat dieper ingaan op de muziek die hij voor The Tomorrow War heeft geschreven. Deze actiefilm op Amazon Prime, waarin Chris Pratt een hoofdrol speelt, is een film waarin hij naar de nabije toekomst moet reizen om een verloren strijd te voeren tegen woeste en taaie buitenaardse wezens die de mensheid bijna hebben uitgeroeid. Als je een paar van mijn vorige Lorne Balfe recensies hebt gelezen, weet je dat hij prachtig materiaal heeft geschreven, maar dat ik niet zo dol ben op zijn actiemuziek en aangezien The Tomorrow War een film vol actie is, was ik nogal geïntrigeerd naar wat hij ervoor had geschreven.
Het eerste wat besproken moet worden is natuurlijk het hoofdthema. De meest uitgewerkte versie is te horen in “The Tomorrow War”. Het bevat lange melodielijnen door de strijkers, die soms worden opgevolgd door snelle muzikale antwoorden van de houtblazers. Dit alles wordt ondersteund door een ritmische synth-laag. Een van mijn praktische manieren om de kwaliteit van een thema te beoordelen is te kijken of ik de melodie onbewust neurie, terwijl ik met iets anders bezig ben en dit thema voldoet daar perfect aan. Het thema komt niet erg vaak op het album naar voren, maar een andere hint naar het thema is te horen aan het eind van “Fight”.
Een van de meest terugkerende andere thema’s is voor het Chris Pratt personage. Het is volledig te horen in “Dan Forester.” De melodie wordt uitgevoerd door de strijkers, in eerste instantie ondersteund door elektronica. Verderop in het nummer neemt percussie die ondersteunende rol over. Andere momenten waarin het thema te horen is, zijn bijvoorbeeld aan het eind van “Message From the Future” en richting het einde van “Test Tubes”.
Naast Dan’s thema is er ook een familie-thema voor de Foresters, dat te horen is in “Homecoming”. De melodie is in het begin wat rustig, maar gaat over in een meer massief klinkende orkestrale versie. Andere versies van dit thema zijn te horen aan het begin van de nummers “Colonel Forester” en “Goodbye”.
De helden hebben een aantal zeer sterke thema’s gekregen, maar het mag geen verrassing zijn dat de buitenaardse wezens er ook een nodig hebben en hun thema is heel interessant. Het wordt geïntroduceerd in het eerste nummer “Multiply”. Het begin klinkt griezelig en verontrustend door een soort synthetisch geluid, dat waarschijnlijk een sterk bewerkte stem is. Later in het nummer worden er meer natuurlijk klinkende zanglijnen met dezelfde melodie overheen gelegd, die waarschijnlijk allemaal uitgevoerd zijn door Tori Letzler, die gecrediteerd is voor deze soundtrack. Al deze zanglijnen, samen met het synthesizergeluid, creëren een sfeer van onbehagen, maar het voegt er ook wat schoonheid aan toe. Het is een mooi thema, maar het past niet echt in een actiescore met de buitenaardse wezens als gruwelijke en moordende machines, maar de oplossing voor deze uitdaging is te vinden in andere nummers. In “The Whitespikes” hoor je een complexere versie van deze versie, met de toevoeging van percussie, strijkers en andere geluiden, maar ook twee lange noten die de moorddadige bedoeling van de wezens illustreren. In “Spikes Attack” vind je een orkestrale versie van het thema.
Het laatste thema dat ik zou willen noemen is ook al aangestipt in “Spikes Attack” en het is meer een snelle opbouw, die naar hoop en een kans op de overwinning klinkt en het is te horen op 1:10. Je hoort het ook als onderdeel van een prachtige opbouw in het nummer “Reunited” en als introductie in “The Draft”.
De film zit vol actiescènes, maar bevat ook enkele gespannen opbouwende delen en die resulteren in een aantal geweldige en meeslepende nummers. Ik heb “Reunited” al genoemd, maar ook “Pushing” is een uitstekend voorbeeld van een opbouwend nummer wat een bepaalde stijl en tempo aanhoudt, zonder saai te worden. “So it Begins” is nog zo’n indrukwekkend nummer, geschreven om een lange scène te ondersteunen. Het is acht minuten lang en bevat een puls die maar door blijft gaan, terwijl er lagen bovenop worden gelegd, zoals zwaar bewerkte zang of andere elektronische geluiden en patronen, om de sequentie interessant te houden.
Eerlijk gezegd had ik bijna de hoop opgegeven dat ik Lorne Balfe’s schrijfstijl voor actiefilms ooit leuk zou vinden. Ik had nooit begrepen waarom mensen zo dol zijn op zijn actiemuziek. Het deed mij niets en ik dacht bijna hetzelfde over deze soundtrack. Terwijl de vorige actiescores me niet van mening deden veranderen nadat ik ze grondiger had onderzocht, moest ik wel van standpunt wisselen nadat ik de filmmuziek voor The Tomorrow War had bestudeerd. Veel details in de muziek die Lorne Balfe ervoor schreef, vervagen op de achtergrond door alle kogels en explosies in de film, maar de muziek op zichzelf is een prachtige showcase van het integreren van thematische ideeën in de muziek om alle hectische dingen die op het scherm gebeuren te ondersteunen.
Ik weet dat terwijl ik deze recensie schrijf, Balfe’s muziek voor Black Widow al uit is, maar ik heb er bewust nog niet naar geluisterd om te voorkomen dat het deze recensie zou beïnvloeden. Nu deze af is, kan ik niet wachten om zijn werk voor de nieuwste Marvel-film te gaan ontdekken, om te horen of het The Tomorrow War overtreft als Balfe’s beste werk voor een actiefilm.
Luisteren of kopen
- Koop deze digitaal soundtrack op Amazon.com of Apple Music
- Luister naar deze soundtrack op Spotify
Lijst van de nummers
De hoogtepunten zijn vetgedrukt.
- Multiply (2:53)
- Spikes Attack (1:57)
- Who’s With Us? (4:04)
- Reunited (3:07)
- Back to the Past (4:03)
- The Tomorrow War (5:33)
- The Whitespikes (4:01)
- The Draft (4:41)
- Goodbye (4:15)
- So It Begins (8:21)
- Fight (2:47)
- Message From the Future (2:27)
- The Nest (2:08)
- Test Tubes (3:19)
- The Cube (2:51)
- Pushing (6:23)
- Miami Dolphins Still Suck (1:52)
- Colonel Forester (5:09)
- Dan Forester (3:16)
- Homecoming (2:17)
Duur: 1 uur en 15 minuten
Sony Music (2021)