Doctor Strange in the Multiverse of Madness – Danny Elfman

Met betrekking tot spoilers: Ik heb details over het verhaal in deze recensie vermeden, maar ik moet het wel over wat algemenere concepten hebben, die je misschien niet wilt weten.

Er zijn veel filmregisseurs die graag vaker met dezelfde componist werken. Een van die regisseurs is Sam Raimi, die meermaals heeft samengewerkt met Danny Elfman, onder meer aan twee van zijn Spider-Man-films uit de jaren 2000. Bijna twee decennia later was het tijd om weer bij elkaar te komen voor een nieuwe Marvel film: Doctor Strange in the Multiverse of Madness. Deze film is het vervolg op Doctor Strange met een fantastische score door Michael Giacchino. Als liefhebber van filmmuziek ben ik altijd een beetje teleurgesteld wanneer een componist niet opnieuw wordt ingehuurd voor een vervolg, maar in dit geval was ik juist meer geïntrigeerd. Het multiversum-concept dat Marvel heeft gecreëerd, is gebaseerd op het bestaan van oneindig veel verschillende en interessante universums – en dat het mogelijk is om tussen deze universums te reizen. Aangezien gangbare regels niet van toepassing zijn, is Elfman met zijn onconventionele muziekstijl perfect geschikt voor deze opdracht.

Drie thema’s springen eruit in de filmmuziek van Multiverse of Madness. Het eerste is natuurlijk voor Doctor Strange. In plaats van Giacchino’s thema te hergebruiken, schreef Elfman zijn eigen thema voor de magische superheld en het is te horen aan het begin van “Multiverse of Madness”. De muziek klinkt als typische Danny Elfman muziek, met fraaie melodielijnen door strijkers, voordat zware koperklanken hun intrede doen samen met daarbij korte uitbarstingen van een koor en andere uit de toon vallende geluiden zoals klokgetik. In “Are You Happy” hoor je het thema op een piano zonder andere muzikale elementen eromheen.

Wanda Maximoff, die als Scarlet Witch al in andere Marvel-films te vinden was, is ook een belangrijk personage in Multiverse of Madness. Zij is een uiterst krachtige mutant en Elfman hoefde voor haar geen nieuw thema te schrijven, aangezien hij er al een gecreëerd had voor Avengers: Age of Ultron in 2015, dat Elfman samen met Brian Tyler componeerde. Het is een eenvoudig thema met slechts een handvol noten en de beste versie van de melodie is te horen op 1:40 in “Multiverse of Madness”. Deze specifieke versie wordt door kinderen gezongen, wat het thema een beetje griezelig maakt, perfect voor Wanda’s krachtige maar doorgedraaide geest.

Er wordt ook een nieuw personage geïntroduceerd, namelijk het tienermeisje America Chavez. Aangezien zij belangrijk is voor het plot van de Multiverse of Madness krijgt zij ook haar eigen thema. Je kunt naar een geweldige versie hiervan luisteren in “Discovering America”, uitgevoerd door de cellisten. In “Trust Your Power” krijgt haar thema een meer heldhaftige en orkestrale behandeling.

Deze drie thema’s vormen de basis voor de filmmuziek voor Multiverse of Madness. In bijna elk nummer hoor je een of meer van deze thema’s terug, op een of andere slimme manier geïntegreerd. De thema’s delen een aantal gemeenschappelijke muzikale elementen, zoals terugkerende noten en akkoorden, zodat ze gemakkelijk kunnen worden gecombineerd en in elkaar kunnen overvloeien.

Naast de hoofdthema’s zijn er nog een aantal kleinere thema’s te vinden. Eén daarvan is Giacchino’s Doctor Strange thema, die meermaals zijn opwachting maakt. In “On the Run” is het geïntegreerd in de actiemuziek en in “Strange Statue” hoor je een tragere versie ervan uitgevoerd op een trompet. Elfman gebruikt dit thema een paar keer om naar een Doctor Strange uit een ander universum te verwijzen, wat een slimme manier is om respect te tonen voor Giacchino maar tegelijkertijd interferentie met zijn eigen thema te voorkomen.

Zonder al te veel te willen verklappen, maakt het multiversumconcept het verschijnen van personages uit andere Marvel-films mogelijk, wat resulteert in vele cameo’s. Ze worden allemaal uitstekend ondersteund door de muziek, waaronder zelfs themamuziek uit de jaren ’90. Jammer genoeg is deze muziek meestal niet terug te vinden op het album en moet je de film gaan kijken om te zien hoe voortreffelijk Elfman het in zijn filmmuziek heeft geïntegreerd.

Het laatste nummer dat ik wil benoemen is “Lethal Symphonies”. Het is een perfect voorbeeld van hoe Elfman graag muziek schrijft. In dit nummer hoor je twee klassieke stukken – de 5e Symfonie van Beethoven en Bach’s Toccata en Fuga in D mineur – briljant geïntegreerd met actiemuziek, uitgevoerd in  Elfman’s extravagante muzikale stijl.

Toen ik voor de eerste keer naar de soundtrack luisterde, was ik een beetje overdonderd. Er gebeuren veel dingen in de film: er zijn tal van actiescènes, verschillende universums en veel conflicten tussen de personages, die daarbij allemaal muzikale ondersteuning nodig hebben. Elfman’s muzikale stijl maakt de muziek moeilijk te verwerken. Pas nadat ik de thema’s beter had verkend, kon ik horen hoe briljant de muziek is toegepast. De verwerking van de thema’s is meesterlijk gedaan en soms moet je de muziek grondig bestuderen om ze zelfs maar te vinden.

Het album is echter geen soundtrack die ik vaker zal beluisteren. De muziek staat erg in dienst van de film, met uitzondering van “Main Titles” en “Multiverse of Madness” die de thema’s bevatten. Als je daarentegen een Elfman fan bent, is de muziek die hij voor Doctor Strange in the Multiverse of Madness schreef waarschijnlijk iets waar je naar op zoek bent. Je zult zeker elke keer dat je er naar luistert een nieuwe uitstekend muzikaal truukje van Elfman erin vinden. Het is een fantastische score, die perfect doet wat de film nodig heeft.

Extra spoilermuziek

Danny Elfman is zo vriendelijk geweest om extra nummers met de spoilermuziek waarover ik het in deze recensie heb gehad op zijn YouTube-kanaal te plaatsen. De titels van de nummers kunnen ook spoilers bevatten, dus die zullen we niet vermelden. Je kunt de extra nummers hier vinden: nummer 1, nummer 2 en nummer 3.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. Multiverse of Madness (2:36)
  2. On the Run (2:16)
  3. Strange Awakens (0:42)
  4. The Apple Orchard (3:17)
  5. Are You Happy (1:08)
  6. Gargantos (2:50)
  7. Journey with Wong (1:43)
  8. Home? (4:08)
  9. Strange Statue (1:43)
  10. The Decision Is Made (1:13)
  11. A Cup of Tea (3:57)
  12. Discovering America (0:47)
  13. Grab My Hand (1:14)
  14. Battle Time (3:10)
  15. Not a Monster (2:38)
  16. Forbidden Ground (2:28)
  17. Tribunal (2:13)
  18. They’re Not Coming Back (1:00)
  19. Stranger Things Will Happen (2:55)
  20. Buying Time (3:38)
  21. Book of Vishanti (2:45)
  22. Looking for Strange (1:38)
  23. Strange Talk (3:31)
  24. Lethal Symphonies (1:47)
  25. Getting Through (5:33)
  26. Only Way (2:51)
  27. Trust Your Power (2:54)
  28. They’ll Be Loved (3:58)
  29. Farewell (2:29)
  30. An Interesting Question (3:13)
  31. Main Titles (2:36)
  32. An Unexpected Visitor (0:32)

Duur: 1 uur en 19 minuten
Hollywood Records (2022)

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *