In mijn verslag over het bezoek van Daniel Pemberton aan Utrecht noemde ik al het volgende evenement van Buma Music in Motion (BMiM), namelijk hun jaarlijkse conferentie voor mensen in de muziek in media-industrie. Het was de bedoeling dat ik in mei 2020 voor het eerst naar dit evenement zou gaan, maar zoals we allemaal weten heeft de pandemie ervoor gezorgd dat dit niet doorging. Na tweeënhalf jaar kon de conferentie eindelijk weer plaatsvinden op 18 oktober in Amsterdam. Dit keer was het een samenwerking met het Amsterdam Dance Event (ADE) en ik was erbij.
Kyle Dixon en Michael Stein
De grootste namen die voor deze editie aanwezig waren, waren de componisten van de Netflix-hitserie Stranger Things, Kyle Dixon en Michael Stein, en zij verzorgden zowel de opening als de afsluiting van de dag. De conferentie begon met hun keynote, waarin gastvrouw Tessa Rose Jackson hen allerlei vragen stelde. Ze spraken over hun werk aan Stranger Things, hun samenwerking en lieten enkele scènes zien uit de Mexicaanse film Hole in the Fence, waaraan ze hebben gewerkt.
Dixon en Stein sloten de BMiM conferentie af met een concert, zoals ik ze in 2019 ook in Praag heb zien doen. Hun optreden in Amsterdam was vergelijkbaar met het optreden in de Tsjechische hoofdstad. Het podium zag er hetzelfde uit, met de constructie van het plafond verlaagd met allerlei loshangende snoeren en lichtbuizen verdeeld over de hele zaal, die meestal rood kleurden. De componisten zaten in het midden van het podium achter hun synthesizers en speelden in een mistige en donkere omgeving, gecreëerd door krachtige mistmachines. Alleen hun silhouetten waren af en toe te zien in de gloed van de lichtbuizen. Zoals vermeld in mijn verslag van Praag, kon ik toen niet zo goed in hun muziek komen, maar dat was bij dit optreden niet het geval. Het had wat meer ritme en omdat ik dicht bij het podium zat, kon ik ze ook bezig zien zijn. Al met al was het een fantastische ervaring om zo’n concert in Nederland mee te maken.
Panels
Gedurende de dag vonden diverse panels plaats over verschillende onderwerpen. Ze waren verdeeld over vier zalen in Huis Vasari, het stijlvolle herenhuis midden in de stad waar deze editie van de BMiM-conferentie plaatsvond en ik woonde er verschillende van bij. In de eerste werd Joep Sporck geïnterviewd over zijn ervaringen met zijn verhuizing van Nederland naar Los Angeles. Het volgende panel dat ik bijwoonde was met mensen van de app TikTok, die spraken over hoe je hun platform het beste kunt gebruiken. Ik was geïnteresseerd of ik TikTok ook zou kunnen inzetten voor mijn publiek, maar als iemand van “Generatie X” (dit soort uitdrukkingen werden tijdens dit gesprek gebruikt) voelde ik niet echt een connectie.
De laatste drie panels die ik heb bijgewoond lagen meer in mijn interessegebied. Fons Merkies en Laurens Goedhart lieten zien hoe zij de muziek voor een scène in een van hun films hebben geschreven. Matthijs Kieboom interviewde Karl Heortweard over zijn nieuwe boek You Shoot, I Score, waarin hij aan de hand van meer dan 50 interviews met mensen uit de industrie beschrijft hoe je carrière kunt maken als componist. In het laatste panel spraken Joris de Man, TheFatRat en Gavin Johnson over hun muziek in games.
Ontmoetingen
Naast de panels vonden er ook andere ontmoetingen plaats. Deelnemers aan de conferentie konden zich inschrijven voor één op één gesprekken met mensen uit de media-industrie. In blokken van 15 minuten konden zij om advies vragen wat hen zou kunnen helpen met hun carrière. Er waren ook inloopsessies waar een expert op bepaalde tijdstippen van de dag aanwezig en beschikbaar was voor je vragen op hun vakgebied. Ik maakte van de gelegenheid gebruik om met “De Danceadvocaat” te praten over auteursrechten en het gebruik van muziek in podcasts. Hij gaf me een aantal uitstekende tips over waar ik de informatie over dat onderwerp kon vinden.
Het laatste type ontmoeting is eigenlijk het belangrijkste van een conferentie: de praatjes in de wandelgangen en tijdens de afsluitende borrel. Ik heb veel mensen gesproken die ik in jaren niet heb gezien en het was een genoegen hen weer persoonlijk te kunnen spreken. Natuurlijk heb ik ook nieuwe mensen ontmoet met boeiende verhalen. Al met al heb ik een topdag gehad waarin ik veel heb geleerd, heb kunnen bijpraten met geweldige mensen in de media-industrie en heb kunnen luisteren naar heerlijke synthesizermuziek. Dat noem ik een succes. Hopelijk krijgen we nog veel meer van dit soort evenementen in Nederland. Buma Music in Motion is op de goede weg.