Dune: Part Two – Hans Zimmer

Zelfs een van de beste en meest gerenommeerde componisten van filmmuziek stond voor een uitdaging die hij nog nooit eerder had gehad. Hans Zimmer won namelijk een Oscar voor zijn fantastische werk voor Dune: Part One, maar met Dune: Part Two moest hij zijn succes een vervolg geven. Als je bekend bent met de muziek van Hans Zimmer, weet je vast dat Zimmer graag melodieën en soundscapes creëert die perfect passen bij de scènes in een film. Hij heeft daarentegen niet de neiging om voor een thematische aanpak te gaan, maar deze regel kent enkele uitzonderingen. Interstellar bevatte bijvoorbeeld een aantal schitterende thema’s en ook Dune: Part One had een handjevol uitstekende thematische ideeën. Het is niet meer dan logisch dat sommige van deze thema’s terugkeren in het vervolg, te beginnen met bijvoorbeeld het thema dat de val van het huis Atreides voorstelt in “Eclipse” of de vrouwenkreten die de Bene Gesserit vertegenwoordigen, waarvan de angstaanjagende plannen duidelijker worden in deze film.

Net als in deel één komt het thema dat Paul, maar ook de macht van de woestijn in bredere zin, vertegenwoordigt, steeds terug in de hele soundtrack. Mijn favoriete variatie op dit thema is aanwezig in “Travel South,” vanwege de aanwezigheid van de ruwe lage celloklanken. Deze toevoeging vertegenwoordigt de duistere mentale krachten die Paul begint te ontwikkelen. Wat deze geluiden nog interessanter maakt, is dat de celloklanken ook in “Harkonnen Arena” opduiken, wat de gelijkenis tussen Paul Atreides en zijn aartsvijand Feyd-Rautha Harkonnen suggereert.

Er werden ook nieuwe thema’s geïntroduceerd voor de narratieve voortzetting, zoals stemmen die als gesis klinken die te horen zijn voor Lady Fenring. Eén nieuw hoofdthema springt er echter uit en is het hoogtepunt van deze filmmuziek. Dit thema, dat voor het eerst wordt geïntroduceerd in “Beginnings Are Such Delicate Times”, is een geweldig, emotioneel stuk waarvan de melodie wordt uitgevoerd op een duduk met muzikale ondersteuning van synths, en de liefde tussen Paul en Chani illustreert. De schoonheid van het stuk brengt me terug naar de muziek voor Interstellar en laat Zimmer’s emotionele kant zien, die je niet zo vaak ziet. Het thema wordt nog krachtiger als het op de juiste momenten in de film wordt gebruikt.

De muziek voor Dune: Part Two is wederom voortreffelijk werk met bestaande instrumenten vermengd met verbluffende synthesizergeluiden. Er zitten wat sound design-achtige momenten in de muziek, maar over het algemeen is er veel geweldigs te ontdekken. De muziek laat ook een ander sterk punt van Hans Zimmer zien: de kracht van samenwerking. De muziek van deze film zou niet zo indrukwekkend zijn geweest zonder de kundigheid van Pedro Eustache op veel verschillende houten blaasinstrumenten, de elektrische cello van Tina Guo, het indrukwekkende gezang van Loire Cotler en vele andere uitstekende muzikanten die hebben meegewerkt aan het creëren van deze score.

De film sluit het verhaal van het eerste boek af, maar de finale is ook de grondslag voor de voortzetting van het verhaal van de tweede roman. Nu Part Two ook een succes is, zie ik geen reden waarom Dune: Messiah niet zou worden gemaakt. Hopelijk komt Zimmer terug om nog meer briljante nieuwe thema’s te creëren.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. Beginnings Are Such Delicate Times (8:56)
  2. Eclipse (5:13)
  3. The Sietch (2:34)
  4. Water of Life (3:06)
  5. A Time of Quiet Between the Storms (4:21)
  6. Harvester Attack (3:40)
  7. Worm Ride (2:19)
  8. Ornithopter Attack (2:10)
  9. Each Man Is a Little War (1:21)
  10. Harkonnen Arena (5:22)
  11. Spice (0:37)
  12. Seduction (2:02)
  13. Never Lose Me (1:16)
  14. Travel South (1:10)
  15. Paul Drinks (1:47)
  16. Resurrection (2:16)
  17. Arrival (1:40)
  18. Southern Messiah (5:22)
  19. The Emperor (1:38)
  20. Worm Army (3:33)
  21. Gurney Battle (2:25)
  22. You Fought Well (1:42)
  23. Kiss the Ring (3:12)
  24. Only I Will Remain (6:44)
  25. Lisan Al Gaib (6:36)

Duur: 1 uur en 21 minuten
WaterTower Music (2024)

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *