De filmindustrie heeft een grote liefde voor het maken van vervolgfilms. In 2017 werd bijvoorbeeld, na een periode van twee decennia, een vervolg gemaakt op de film Jumanji, getiteld Jumanji: Welcome to the Jungle. Omdat componist James Horner helaas niet meer onder ons is, was de eer dit keer aan Henry Jackman om de muziek te schrijven. Blijkbaar deed de film het vrij goed, want een nieuw vervolg, Jumanji: The Next Level, werd kort daarna gemaakt, waarbij muziek opnieuw gecomponeerd werd door Jackman.
Het album begint op het eerste gezicht heel sterk met “The Jumanji Suite”, een prachtige suite gebaseerd op het hoofdthema uit de twee nieuwe films. Het is een prachtige melodieuze suite, maar het is precies hetzelfde als “The Jumanji Overture” uit Welcome to the Jungle, dus ik ben er niet zeker van waarom het weer als eerste nummer op dit album is toegevoegd.
Het eerste nummer is niet het enige dat bekend klinkt. Er zijn twee werelden in deze film: de normale en een avontuurlijke videogamewereld. Om te benadrukken dat de reguliere wereld fijn en veilig is, gebruikt Jackman akoestische gitaren als ondersteuning voor de thema melodie die door een dwarsfluit wordt gespeeld. Dit gitarenidee is ook terug te vinden op het album van de vorige film in “Brantford High”. De gitaren worden opnieuw gebruikt in “Home at Last”, wanneer de personages na hun avontuur terugkeren naar de echte wereld, maar voordat de gitaren beginnen, hoor je eerst een prachtige emotionele versie van het The Next Level thema dat Jackman voor deze film heeft geschreven. De melodie van het nieuwe thema is eenvoudig maar elegant en doet me denken aan het nummer “Over the Rainbow” uit The Wizard of Oz.
Andere nieuwe muziek die Jackman voor de film schreef, is voor de slechterik. Het is eigenlijk niet echt een thema, maar meer een muzikaal idee met een lange schreeuw van een vrouw op een fundering van luide akkoorden van de koperblazers. De beste versie ervan is te horen in “The Tale of Jurgen the Brutal”, samen met The Next Level thema en dramatisch klinkende akkoorden die mij aan een klassiek muziekstuk doen denken. De schreeuw hoor je op bepaalde punten op het album terugkomen, waaronder in “An Unexpected Friend”.
Terwijl ik de muziek, voor het zien van de film, aan het verkennen was, kon ik al horen dat de film niet in een jungle plaats zou vinden zoals bij de voorloper het geval was. Dit is te horen in “A Whole New World”, dat met ongelooflijk mooie lange melodielijnen door de violen begint en die sterk beïnvloed zijn door de muziek uit Lawrence of Arabia. Elke keer als ik een muzikaal idee uit een andere film in een soundtrack hoor, doet dat mijn hart sneller kloppen, want ik ben een groot voorstander van om muziek te gebruiken om een verhaal te vertellen.
De rest van de soundtrack heeft een sterke focus op het gebruik van de muziek om het verhaal te ondersteunen met ritmische patronen, flitsende koperklanken, delen van de thema’s en andere willekeurige melodieën. “Flightless Fury” is een goed voorbeeld van hoe Jackman het voor deze film heeft gedaan, maar de beste versie van het muzikaal ondersteunen van de scènes is te horen in “Attack of the Mandrills”, met dramatische muziek, snelle noten en patronen, in combinatie met veel percussiegeluiden die de luisteraar aan de jungle doet denken.
Over het algemeen denk ik dat Jackman goede filmmuziek heeft geschreven om alles wat er op het scherm gebeurt te ondersteunen. Elk moment wordt gesteund door muziek, wat een zeer goede zaak is – puik werk- maar voor mij is dat niet genoeg om het geweldige filmmuziek te vinden. Het is alsof de muziek mij informeert dat er iets gebeurt, maar het vertelt me niet precies wat dat is. Ik denk dat de reden hiervoor de eenvoud van de Jurgen schreeuw is, en het feit dat de twee Jumanji thema’s (het hoofdthema en The Next Level thema) de film als geheel vertegenwoordigen en niet een kleiner concept binnen de film. Zodra je dit thema tegenkomt weet je gewoon niet wat er aan de hand is en waarom je het thema hoort.
The Next Level is een andere film dan Welcome to the Jungle, omdat de hoofdpersonen in de gamewereld verschillende personen als hun echte tegenhangers hebben en ik hoopte deze verschillen terug te horen in de muziek. Voor mij is de toevoeging van het nieuwe thema en de schreeuw voor de slechterik niet genoeg om dit een geweldige soundtrack te laten zijn voor een vervolg. Als je de muziek van Welcome to the Jungle echt leuk vindt, dan zou je deze waarschijnlijk ook wel goed vinden, want het is niet zo veel anders. Ik hoopte op wat meer muzikale vernieuwing en wat meer op het vertellen van het verhaal door middel van de muziek.
Luisteren of kopen
- Koop deze soundtrack digitaal op Amazon.com en Apple Music
- Luister naar deze soundtrack op Spotify
Lijst van de nummers
De hoogtepunten zijn vetgedrukt.
- The Jumanji Suite (3:18)
- Hanging Out (1:10)
- Going Solo (1:26)
- The Reluctant Adventurers (1:57)
- Who’s Who? (2:37)
- The Tale of Jurgen The Brutal (1:47)
- The Quest Begins (0:48)
- A Whole New World (2:37)
- Flightless Fury (2:57)
- The Oasis (1:35)
- A Flame from the Past (1:40)
- An Unexpected Friend (2:44)
- The Jumanji Berry Tree (2:53)
- New Powers (1:23)
- We Need Camels (1:05)
- Ancient Feud (1:14)
- A Perilous Crossing (1:34)
- Attack of the Mandrills (5:03)
- Olive Branch (2:16)
- Captured (1:02)
- Castle Infiltration (1:19)
- Cliffhanger (1:36)
- Multiplayer (1:49)
- Arranged Marriage (3:11)
- Chaos at the Palace (1:22)
- Bravestone to the Rescue (1:22)
- The Battle of the Zeppelin (2:07)
- Beyond the Clouds (2:15)
- A Fond Farewell (3:38)
- Home at Last (1:42)
Duur: 1 uur en 1 minuut
Sony Music Entertainment (2019)