Kingdom Come: Deliverance II – Jan Valta, Adam Sporka

Het maken van een succesvolle videogame is de afgelopen jaren een grotere uitdaging geworden. Ik volg al jaren videogames en veel daarvan verkopen maar matig, vooral die van de grote gamestudio’s die zich willen richten op grote multiplayergames die gamers jarenlang, met hun speeltijd en hun geld voor allerlei microtransacties, aan de haak zouden willen slaan. Gelukkig worden er nog steeds spellen gemaakt die uren aan uitstekend vermaak bieden zonder extra geld ervoor te vragen, zoals het geval is met Kingdom Come: Deliverance II.

Zoals de naam al doet vermoeden, is Kingdom Come: Deliverance II een vervolg op Kingdom Come: Deliverance. Het is een role-playing game waarin je als Henry speelt in het begin van de 15e eeuw in het Boheemse koninkrijk. Het is ontwikkeld door Warhorse Studios, dat ook uit datzelfde gebied komt. Dit spel valt op omdat het de 15e eeuw heel serieus neemt en het leven uit die periode zo goed mogelijk probeert na te bootsen zonder magische elementen, die vrij gebruikelijk zijn voor dit soort spellen. Dit authentieke concept wordt weerspiegeld in de muziek die geschreven is door Jan Valta en zijn neef Adam Sporka, want deze is authentiek, organisch en niet kunstmatig, uitgevoerd door een traditioneel orkest, koor en muzikanten die middeleeuwse instrumenten bespelen.

Wat ik zo geweldig aan deze score vind, is dat Warhorse Studios gevestigd is in Praag en dus gebruik kon maken van alle sterke punten die de stad te bieden heeft, omdat het de thuisbasis is van veel symfonieorkesten en koren. De muziek voor Kingdom Come: Deliverance II wordt uitgevoerd door het Warhorse Studio Orchestra and Choir, dat naar ik aanneem is geselecteerd uit een grote groep muzikanten die Praag rijk is. Wat ik ook prachtig aan de soundtrack vind, is dat hij is opgenomen in het Rudolfinum, een van de meest buitengewone concertzalen met een uitstekende akoestiek die ik ooit heb bezocht, wat terug te horen is in de kwaliteit van de muziek op dit album.

De titel van het album is ‘Soundtrack Essentials’, wat betekent dat je op het album kunt luisteren naar een fantastisch samengestelde verzameling van geweldige stukken. De hoogtepunten voor mij zijn absoluut de koorstukken, met “Saint Barbara Theme”, “The Trek”, “Recordare” en “Lacrimosa” als schitterende voorbeelden. Andere nummers waar je op moet letten zijn de orkestrale stukken, zoals bijvoorbeeld “Pastoral” en “Kuttenberg Theme” of nummers met alleen middeleeuwse instrumenten zoals “The Hole in the Wall”. Je kunt natuurlijk alleen luisteren naar de voorbeelden die ik hier heb opgesomd, maar ik moedig je aan om het hele album te verkennen, want bijna elk nummer is een genot om aan te horen. Terwijl ik naar deze muziek luisterde, fantaseerde ik hoe geweldig het zou zijn om het Warhorse Studio Orchestra and Choir deze muziek live te horen uitvoeren in het Rudolfinum. Als dat ooit gebeurt, zal ik mijn uiterste best doen om erbij te zijn.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt 

  1. Saint Barbara Theme (2:28)
  2. The Trek (2:44)
  3. Brutal Ambush (2:33)
  4. Apollonia Theme (2:19)
  5. Semine Theme (2:15)
  6. Nuptials (2:28)
  7. Pastoral (2:25)
  8. Recordare (2:10)
  9. Nebakov March (1:30)
  10. Word of Honour (1:18)
  11. Fistcuffs, then Gallop (2:06)
  12. Godwin Intervenes + The Gathering Foe (3:55)
  13. A Strange Farewell (1:26)
  14. Kuttenberg Theme (2:16)
  15. Road Rage (1:12)
  16. Trouble at Mill (2:33)
  17. Giardini Estivi (1:43)
  18. Kuttenberg Market (2:48)
  19. Family Reunion (1:30)
  20. The Hole in the Wall (1:48)
  21. God’s Finger (1:12)
  22. Soldiers’ Camp (2:59)
  23. Church Affairs + Latin Lesson (2:26)
  24. Flee! (3:06)
  25. Burgher, Commoner and Lord (1:38)
  26. Bustling Streets (2:07)
  27. Kuttenberg Nocturne (3:00)
  28. Defiant Stand + Fight Fire with Fire (3:01)
  29. Trapped + Hell Let Loose (3:48)
  30. Agnus Dei (2:45)
  31. Lacrimosa (1:43)
  32. Beneath the Stars + Facing the Foe (4:52)
  33. We Made It (1:35)
  34. Fond Farewell + Father and Son (3:12)
  35. Ode to Henry (1:38)

Duur: 1 uur en 22 minuten
Warhorse Studios (2025)

Author

  • Anton Smit

    Anton is de oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *