Ready Player One – Alan Silvestri

Alan Silvestri - Ready Player OneIk ben niet echt een boekenlezer, maar Ready Player One was een boek waar ik helemaal in ben gedoken. Ik heb dit boek in een week uitgelezen, wat normaal gesproken onmogelijk voor mij is – zo goed vond ik het boek. Het boek zit vol verwijzingen naar dingen uit mijn jeugd en ik vond het geweldig toen ik hoorde dat er een film uit zou komen, geregisseerd door Steven Spielberg, met muziek van zijn oude vriend en collega John Williams. Williams zou echter de muziek gaan componeren voor The Post en de klus werd doorgegeven aan Alan Silvestri. Er ging een verhaal de ronde dat Silvestri, die nog nooit eerder met Spielberg had samengewerkt, zijn hoofdthema van de film aan Spielberg liet horen en dat de regisseur er erg tevreden mee was. Nu is het mijn beurt om te zien of ik het daarmee eens ben.

“Main Title” werd uitgebracht voordat de film uitkwam en het is echt een prachtig stuk. Ik verwachtte een massieve fanfare, maar het is juist een heel melodieus en simpel thema, meestal uitgevoerd door de strijkers en de houtblazers, met af en toe steun van het koper. Het album begint echter met een ander muziekstuk, genaamd “The Oasis”. Dit werk begint met prachtig gezang dat door een koor wordt uitgevoerd. Er is geen ander nummer op dit album dat zo klinkt. Dat vond ik best een beetje jammer omdat het echt heel goed klonk. Na een bekend orgelstukje van Bach is het hoofdthema voor het eerst te horen in “Hello, I am James Halliday”. “An Orb Meeting” herinnert me een beetje aan muziek uit Pirates of the Caribbean die tijdens de jovele scènes wordt gespeeld. Halverwege gaat de muziek over in een vrolijke mars. In “Real World Consequences” hoor je de actiemuziek van Silvestri, met een speciaal tintje, je kunt beroemde patronen uit Back to the Future horen in dit stuk! Deze muziek is namelijk ook door Silvestri geschreven.  Ready Player One bevat de beroemde DeLorean auto uit die film, maar tijdens de scènes waarin deze effecten gebruikt werden, was deze auto niet eens in beeld. Dit maakte het erg leuk voor filmmuziekfans, terwijl de meeste mensen in het bioscoop dit feitje niet eens door hadden. Tevens is dit niet het enige nummer met muziek van Back to the Future op dit album: de muziek is regelmatig terug te horen. “Sorrento Makes an Offer” is een beetje een raar stuk: het bevat wat synthesizerpatronen, die je verder op het album niet hoort. Dit viel mij al op tijdens het kijken van de film en het past niet zo goed bij de rest van de muziek. “Welcome to the Rebellion” begint met prachtige variaties op het thema waarbij de melodie telkens door één instrument wordt gespeeld. “Arty on the “Inside”” is een interessant nummer waarbij de spanning kan worden gevoeld, maar deze spanning wordt gedaan met behulp van melodieën en snelle muzikale patronen wat tegenwoordig niet vaak meer gebeurd. “Looking for a Truck” is een perfect voorbeeld van hoe de actiescènes klinken in deze film: zeer melodieus met veel steun van de kopermuzikanten en het is een goed voorbeeld van wat van de rest van deze score verwacht kan worden. Elk nummer op deze soundtrack is heel anders, maar blijft toch in dezelfde stijl, en met het horen van het thema in een bepaalde variatie, en soms met hints naar Back to the Future, weet je dat het muziek is van Ready Player One. Tot slot vat “End Credits” de muziek van deze film mooi samen in een suite van acht minuten.

Over het algemeen heeft Silvestri een zeer vermakelijke soundtrack geschreven voor deze film. Het bevat niet veel verschillende thema’s en de meeste muziek is echt geschreven om de gebeurtenissen op het scherm te ondersteunen. Meestal ben ik niet zo weg van dit type soundtracks, maar deze bleef mij toch behoorlijk boeien. Ik denk dat dit ook te maken heeft met de goede herinneringen die ik heb aan deze film. De andere kant op is misschien ook wel waar: ik vond de film erg leuk omdat de muziek er ook heel goed bij paste. Ik ben heel benieuwd wat John Williams voor deze film had geschreven, wat wij echter nooit zullen weten. Williams vervangen is geen makkelijke klus, maar ik denk dat Silvestri een uitstekende soundtrack heeft neergezet.

Luisteren of kopen

Lijst van nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. The Oasis (1:48)
  2. Hello, I’m James Halliday (2:01)
  3. Why Can’t We Go Backwards? (4:17)
  4. An Orb Meeting (4:10)
  5. Real World Consequences (3:30)
  6. Sorrento Makes An Offer (3:33)
  7. Welcome to the Rebellion (3:13)
  8. High 5 Assembles (4:24)
  9. Orb of Osuvox (3:44)
  10. Sorrento Punked (3:57)
  11. Wade’s Broadcast (5:50)
  12. Arty on the Inside (2:33)
  13. Looking for a Truck (5:35)
  14. She Never Left (2:41)
  15. Last Chance (3:20)
  16. Get Me Out Of This (1:34)
  17. Hold On to Something (5:14)
  18. This is Wrong (3:48)
  19. What Are You? (3:28)
  20. There’s Something I Need To Do (5:01)
  21. Ready Player One (Main Title) (2:26)
  22. Ready Player One (End Credits) (8:03)

Totale lengte: 1 uur 24 minuten
Warner Brothers Entertainment Inc / WaterTower Music / Universal Music Operations Limited (2018)

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *