Captain Marvel – Pinar Toprak

Veel bekende componisten hebben de eer gehad om muziek te schrijven voor een superheldenfilm in het Marvel-universum. De componisten zijn allemaal heel verschillend en hebben voor deze films de muziek in allerlei stijlen geschreven, maar ze hadden allemaal één ding gemeen: ze waren allemaal man. Toen Captain Marvel werd aangekondigd, met een heldin in de hoofdrol, gespeeld door Brie Larson, kondigde Marvel ook aan dat de filmmuziek geschreven zou worden door een vrouw, namelijk de Turkse componiste Pinar Toprak. Ze heeft behoorlijk wat muziek geschreven voor film en televisie, maar nog niet zoiets groots en bekends als een Marvel-film en de filmmuziekgemeenschap wachtte vol spanning op wat voor soort muziek zij voor Captain Marvel zou gaan schrijven.

Een van de belangrijkste elementen voor de muziek van een Marvel-film is het hoofdthema. Dat is voor deze film niet anders. Het thema van de heldin is volledig te horen in het eerste nummer, “Captain Marvel”. Het thema is zeer heroïsch, waarbij de melodie geïntroduceerd wordt door de hoorns met de steun van de andere koperblazers. Het middendeel bevat lijnen van de strijkers en elektronische elementen. Aan het einde krijgen we ook nog een koor in de grote finale met de hoofdmelodie. Dit nummer bevat alle ingrediënten voor een krachtig thema, maar zijn deze ook voldoende om deze gaaf te laten klinken? De beste manier voor mij om een thema te beoordelen is door te observeren hoe vaak en hoe lang het in mijn hoofd blijft hangen. Voordat ik de film in de bioscoop ging zien, heb ik een paar keer naar de soundtrack geluisterd om er meer gevoel voor te krijgen en ik betrapte mezelf op het neuriën van het thema terwijl ik naar de toiletten ging voor het begin van de film, wat voor mij een duidelijk  teken is voor een goed thema.

Wat ook heel goed is aan dit thema zijn, vreemd genoeg, de eerste twee noten. Ik heb een interview met Pinar Toprak gezien waarin ze uitlegde dat de interval tussen de eerste twee noten groter is dan bij de meeste andere thema’s. Het maakt het thema zeer herkenbaar in de hele soundtrack. Deze twee tonen, soms gecombineerd met wat meer melodie uit de rest van het thema, komen af en toe in de hele soundtrack terug. Ze zijn te horen aan het begin van “Waking Up”, waarin Captain Marvel wordt geïntroduceerd, waar de melodie van het thema gezongen wordt door zangeres Tori Letzler. Het thema is ook te horen in “I’m All Fired Up”, waar je het aan het einde van het nummer hoort na een prachtige en sterke opbouw naar de finale. In “This Isn’t Goodbye” hoor je een emotionele en een heroïsche versie van het thema.

Omdat ik een zwak voor leidmotieven heb, hoopte ik op een paar extra thema’s, misschien voor de Kree en de Skrulls – de twee belangrijkste buitenaardse rassen in de film, die met elkaar in oorlog zijn – of voor de andere hoofdpersonen, zoals Nick Fury of Yon-Rogg, maar ik kon er niet echt een vinden. Toprak richtte zich meer op de gebeurtenissen en emoties op het scherm dan op het geven van muzikale aandacht aan degenen die aanwezig zijn tijdens deze scènes, met uitzondering van het hoofdthema voor Captain Marvel natuurlijk. Ik herkende niet echt een thema voor de Kree, maar het feit dat ze een zeer technologisch geavanceerd ras zijn, wordt gesymboliseerd door het gebruik van elektronische elementen. Uitstekende voorbeelden hiervan zijn de tracks “Wake Up”, “Boarding the Train” en “Why Do You Fight?” waar deze elementen een grote rol spelen.

In een Marvel-film zijn veel actiescènes te verwachten en muziek voor deze scènes is heel duidelijk te horen in bijvoorbeeld “Breaking Free” en “More Problems”. Vooral dit laatste nummer, dat met een lengte van acht minuten behoorlijk lang is, bevat een goede portie geluidseffecten, patronen en allerlei verschillende melodieën om de drukte op het scherm te ondersteunen. Er wordt in deze film ook rondgeslopen. Dit is te horen in “Lifting Fingerprints”, waarin de houtblazers, samen met andere geluiden, ervoor zorgen dat het als een heistfilm klinkt. “Finding the Records” gaat meer over ontdekking, met mysterieuze geluiden van de houtblazers, strijkers en enkele elektronische elementen. In deze film is er ook ruimte voor trieste emoties, zoals in “Photos of Us”, waarbij Tori Letzler weer zingt en in de tracks “Learning the Truth” en “New Clothes”, die beide mooie, emotionele hints naar het thema hebben.

De beste manier om deze filmmuziek samen te vatten is dat het perfect past bij een Marvel-film. Alle scènes in de film worden goed ondersteund door muziek van het orkest, met enige ondersteuning van elektronica om de buitenaardse elementen die in deze film zitten te vertegenwoordigen. Het hoofdthema dat Pinar Toprak heeft geschreven is prachtig en is een zeer goede weergave van Captain Marvel, maar als ik naar de rest van de muziek luister met zijn prachtige melodieën en patronen, mis ik persoonlijk echt een aantal extra thema’s, waardoor de filmmuziek beter te herkennen zou zijn. Maakt dat het dan een slechte soundtrack? Absoluut niet. De muziek doet precies wat het moet doen: de scènes van de film verrijken. Ik ben gewoon een liefhebber van extra thema’s naast een geweldig hoofdthema, dat is alles. Naar mijn mening heeft Pinar Toprak met deze soundtrack zeker een plaats verdiend als succesvol componist voor een Marvel-superheldenfilm.

Luisteren of kopen

Lijst van nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt

  1. Captain Marvel (2:15)
  2. Waking Up (1:29)
  3. Boarding the Train (1:30)
  4. Why Do You Fight? (1:14)
  5. Let’s Bring Him Home (1:39)
  6. Entering Enemy Territory (3:33)
  7. Breaking Free (5:24)
  8. Hot Pursuit (4:35)
  9. Lost the Target (2:10)
  10. Lifting Fingerprints (1:32)
  11. Finding the Records (5:20)
  12. Escaping the Basement (4:23)
  13. Photos of Us (1:56)
  14. Learning the Truth (3:16)
  15. New Clothes (1:04)
  16. Space Turbulence (2:58)
  17. High Score (2:35)
  18. Interrupting Something? (1:30)
  19. Trapped (3:20)
  20. I’m All Fired Up (3:20)
  21. More Problems (8:16)
  22. You Could Use a Jump (1:45)
  23. This Isn’t Goodbye (2:29)

Totale lengte: 1 uur en 7 minuten
Marvel Music (2019)

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *