Ahsoka – Kevin Kiner

Met de lancering van The Mandalorian als de eerste life-action Star Wars televisieserie op Disney+, groeide de populariteit van Star Wars televisieseries enorm. Voor mensen zoals ik was het meer een voortzetting van wat er eigenlijk al was, omdat ik Star Wars al sinds 2008 op televisie volgt. Het enige verschil was dat de series Star Wars: The Clone Wars en Star Wars: Rebels animaties waren, waardoor ze perfect waren om een geweldig verhaal te vertellen in fantastische werelden voor minder geld. Hoewel de afleveringen kindvriendelijk zijn, was het verhaal verrassend goed uitgewerkt en geschikt voor alle leeftijden, door niet alleen bestaande personages zoals Anakin Skywalker, Yoda en Obi-Wan Kenobi meer achtergrondverhaal te geven, maar ook nieuwe personages te introduceren, zoals Anakin Skywalker’s Padawan, Ahsoka Tano. Ik heb Ahsoka zien opgroeien tot een volwassene in The Clone Wars, haar beroemde witte lightsabers zien krijgen door het boek Ahsoka te lezen en haar als een rebellenleider zien zijn in Rebels. Haar verhaal gaat verder in Ahsoka, de meest recente live-action serie in het Star Wars-universum.

Veel personages uit de Rebels-animatie maken hun opwachting in de nieuwe serie, vertolkt door andere acteurs voor deze rollen, zoals Rosario Dawson die Ahsoka speelt en Mary Elizabeth Winstead als Hera. Wat me ook enthousiast maakt, is dat een stemacteur uit de animatie Lars Mikkelsen de live-action tegenhanger van Grand Admiral Thrawn mag spelen, die beschouwd wordt als een van de meest kwaadaardige personen in het Star Wars-universum naast Darth Vader en de Emperor. Een ander belangrijk persoon die voor Ahsoka mocht terugkeren, na zo lang gewerkt te hebben aan zowel The Clone Wars als Rebels, is componist Kevin Kiner. Hoewel als enige componist voor dit project wordt aangeduid, is het geen geheim dat hij veel hulp kreeg van zijn kinderen Sean Kiner en Deana Kiner.

Zoals bij veel releases voor Disney+ series, wordt het merendeel van de muziek voor de serie uitgebracht over meerdere volumes, met meer dan vijf uur muziek verdeeld over twee volumes voor Ahsoka. Als er zoveel muziek te ontdekken valt, bestudeer ik de muziek in een bredere zin, in plaats van me te verdiepen in de details van elk nummer. Je kunt duidelijk horen dat Kiner voor Ahsoka meer had om mee te werken dan voor de animaties. Je kunt niet alleen naar veel orkestrale muziek luisteren, maar er zijn ook veel andere instrumenten en kunstmatige geluiden te horen. The Kiners zeiden in een interview dat ze meer tijd hadden om de muziek uit te werken dan voor de animaties en ik kan horen dat dat inderdaad het geval is. Niet alleen door de juiste geluiden voor het juiste moment te kiezen, maar ook door de vele thema’s in de score te integreren.

Deze thema’s zijn de reden waarom ik over deze muziek wilde schrijven. Veel personages en ideeën hebben hun eigen thema en wat ik er het mooist aan vind is hun herkomst. Er zijn nieuwe thema’s te vinden, zoals het thema voor Lord Baylan in “Master and Apprentice” bijvoorbeeld, door piano en orkest, maar veel thema’s zijn veel ouder dan dat, omdat deze thema’s afkomstig zijn uit de geanimeerde voorgangers. Het meest glorieuze voorbeeld is “Ahsoka – End Credits”, dat met het nieuw gecreëerde Ronin-thema voor de serie begint, met een zeer herkenbaar ritme op de lage strijkers. Het eerste thema daarna is een prachtige versie van Sabine’s thema voordat het overgaat in een majestueuze vertolking van het thema voor Ahsoka, een thema dat meer dan 15 jaar geleden is bedacht. Na het horen van deze uitstekende versie van haar thema, die laat horen hoeveel ervarener en krachtiger ze is geworden, kunnen we nog luisteren naar een geweldige versie van Hera’s thema.

Twee andere bestaande thema’s zijn zeker het vermelden waard. Het eerste is voor Ezra Bridger, dat zijn volledige melodische uitwerking krijgt in “It Worked, Didn’t It?”, fraai uitgevoerd door de hoorns. Het andere thema is voor Grand Admiral Thrawn, met een grote nadruk op het kerkorgel om zijn kwaadaardigheid te versterken, zoals te horen is in “Grand Admiral Thrawn” en “Thrawn’s Arrival”.

Zoals ik al zei, is er veel muziek om door te nemen en veel nummers op beide volumes werken perfect voor de serie, maar beginnen een aantal van hun sterke punten te verliezen zonder de bijbehorende beelden. Deze twee volumes zijn perfect voor iemand die graag elk nummer ontleedt om alle thema’s te vinden. Ik hou van een meer samengestelde, kortere reeks met de hoogtepunten uit de serie, want er staan heel wat nummers op beide delen die op zichzelf al schitterend zijn. Hoewel de hoeveelheid muziek te veel voor mij is, hebben Kevin Kiner en zijn kinderen een rijke wereld van muziek en thema’s voor de serie gecreëerd, die perfect past bij de voortzetting van de animaties in live-actie op een meer volwassen manier. Ik ben blij dat Kiner de muziek voor Ahsoka mocht schrijven omdat hij zo nauw verbonden is met haar verhaal, en ik zou hier graag nog meer van willen horen in de toekomst.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

Volume 1 (Episodes 1-4)

  1. The Update (4:49)
  2. Master and Apprentice (2:19)
  3. The Map (5:17)
  4. Assassin Ambush (2:36)
  5. The New Republic (4:55)
  6. Where Is Sabine? (1:35)
  7. Igyah Kah (2:50)
  8. Ezra’s Recording (2:24)
  9. Witch Ruins (2:35)
  10. Should Have Been a Good Jedi (5:42)
  11. Like So Many Jedi (2:37)
  12. Studying the Orb (4:25)
  13. Ahsoka and Hera (2:00)
  14. Shin and Sabine (4:19)
  15. Ahsoka – End Credits (3:43)
  16. Secrets of the Map (1:24)
  17. Done Enough (1:15)
  18. Opening the Map (2:09)
  19. Searching the Room (2:30)
  20. Bypass (2:57)
  21. Morgan and Baylan (4:41)
  22. Corellian Shipyard (6:05)
  23. Loyalists (1:33)
  24. Sabine’s Armor (5:45)
  25. The Eye (2:02)
  26. Enemies Are Multiplying (1:26)
  27. More Than Just Your Eyes (3:43)
  28. Briefing the Senators (3:13)
  29. Not Gifted (2:24)
  30. You Don’t Know That (5:35)
  31. I Shall Deal with Them (3:05)
  32. Stepping Out (2:13)
  33. The Whale Pod (3:20)
  34. Hunt Them Down (2:01)
  35. Not the Time for a Lesson (1:00)
  36. Can I Count on You? (3:17)
  37. Move In (2:55)
  38. Huyang Cuts the Power (1:31)
  39. Watch Me (2:18)
  40. Meet Up with Baylan (2:22)
  41. Fight in the Woods (3:52)
  42. Ahsoka and Baylan (4:05)
  43. Do It (3:11)
  44. Can’t Follow Us (5:23)
  45. Something Familiar (0:54)
  46. Igyah Kah (demo) (2:40)

Duur: 2 uur en 23 minuten

Volume 2 (Episodes 5-8)

  1. Death and Destruction (1:48)
  2. Searching (4:10)
  3. A Chance (1:37)
  4. I Can Feel It (3:42)
  5. From the Mist (2:34)
  6. Teaching You How to Lead (4:15)
  7. Searching for the Shoreline (1:05)
  8. You’re a Warrior Now (3:59)
  9. Floating (4:12)
  10. Awakening (2:16)
  11. Listening to the Force (3:08)
  12. The Space Whales (4:49)
  13. Communing (1:47)
  14. The Hyperspace Jump (3:12)
  15. Loyalists (Extended Version) (5:17)
  16. Prepare for the Worst (1:11)
  17. Far, Far Away (0:34)
  18. To the Surface (4:56)
  19. Something Wicked (3:30)
  20. Baylan’s Plans (3:15)
  21. Grand Admiral Thrawn (5:52)
  22. Sabine Rides Off (2:24)
  23. Stranded or Killed (2:14)
  24. Coward (2:12)
  25. That’s a Rock (2:46)
  26. I See Bandits (2:39)
  27. It Worked, Didn’t It? (4:29)
  28. Another Is Coming (1:55)
  29. Thrawn’s Arrival (3:47)
  30. Primary Objective (1:36)
  31. Senate Hearing (1:41)
  32. Don’t Be Afraid (2:14)
  33. Field of Bones (5:50)
  34. Getting Home (3:18)
  35. They’re All Connected (1:44)
  36. On Her Own (3:17)
  37. Circle Up (2:31)
  38. Not This Again (2:45)
  39. Baylan’s Decision (3:16)
  40. What I See (3:37)
  41. Clearly I Was Wrong (2:47)
  42. It’s Complicated (1:27)
  43. Never Again (5:27)
  44. I Have a System (3:14)
  45. I’ll Be There for You (2:22)
  46. Only If We Let It (1:41)
  47. Prepare (1:27)
  48. Rain Hellfire (2:47)
  49. This Is New (2:02)
  50. I Understand (1:37)
  51. I’ll Handle This (2:08)
  52. Use the Force (2:03)
  53. What Was Required (2:45)
  54. Open Fire (1:19)
  55. A Ronin (2:17)
  56. Epilogue Part I (3:19)
  57. Epilogue Part II (5:06)

Duur: 2 uur en 45 minuten
Walt Disney Records (2023)

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *