Thelma The Unicorn – John Powell

Er is waarschijnlijk een redelijke kans dat je nog nooit van de film Thelma The Unicorn hebt gehoord. Het is een Netflix animatiefilm gebaseerd op een kinderboekenserie en aangezien ik niet echt tot de demografische doelgroep van die film behoor, zou ik hem waarschijnlijk gemist hebben. Toch ga ik er een recensie over schrijven, omdat John Powell, de meester van de animatie, de muziek ervoor heeft gecomponeerd – in ieder geval gedeeltelijk.

De reden waarom ik beweer dat Powell niet alles heeft geschreven, is dat de film namelijk ook een musical is. Niet alleen worden bestaande liedjes in een aantal scènes gebruikt en de personages barsten af en toe uit in zang en dans, maar ze spelen ook een belangrijke rol in het verhaal. In een wereld waar mensen en dieren samenleven, probeert Thelma, een pony die zich voordoet als een eenhoorn beroemd te worden met haar band en heeft ze origineel materiaal geschreven, wat dus ook in de film is opgenomen. Al deze songs staan op het soundtrackalbum en nemen de helft in beslag naast Powells originele filmmuziek.

Laten we het nu over de muziek hebben die Powell wel voor Thelma schreef. Toen ik de film vanaf mijn bank in de huiskamer zag, viel het me op dat zijn muziek subtiel was en zich meer op de achtergrond bevond dan ik van zijn animaties gewend was. Het diende het doel om niet te veel de aandacht van de liedjes af te leiden. Als je echter goed luistert, hoor je echter wel de geweldige Powell-deuntjes rondom een schitterend hoofdthema dat Powell voor de animatie heeft bedacht, en de muziek komt op enkele plaatsen in de film wel perfect naar voren. Op een bepaald moment in de film belanden we in een fantasiewereld binnen in de wereld van Thelma. Powell grijpt deze kans met beide handen aan en geeft zijn muziek de Powell-behandeling waar ik zo van houd, zoals hij in scores zoals How to Train Your Dragon: Hidden World heeft gedaan met orkestrale muzikale explosies en daarbovenop een luid koor. Je kunt deze heerlijkheid terughoren in de finale van “Schemes and Fantasies”. Hoewel de muziek meer verborgen is dan ik gewend ben, in een film die je waarschijnlijk gemist zou hebben, bevat het nog steeds de verbluffende Powell-stijl van het componeren voor animatie en het verdient zeker je aandacht als je van Powell’s muziek houdt.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt en de liedjes zijn schuingedrukt

  1. Fire Inside (1:54)
  2. Blubber Trouble (2:24)
  3. Pool Boys (2:15)
  4. Hurricane (1:16)
  5. Big (2:21)
  6. 3 C’s To Success (3:18)
  7. Here Comes The Cud (2:33)
  8. Only Unicorn (2:16)
  9. Just As You Are (3:26)
  10. Goldmine (3:55)
  11. Diners and Carrots (3:24)
  12. Becoming a Unicorn (1:03)
  13. They Liked Our Music (1:37)
  14. Red Carpet (2:26)
  15. Schemes and Fantasies (2:53)
  16. Blackmail Loo (2:30)
  17. Thelma Missing (2:02)
  18. Rescue & Coming Clean (2:13)
  19. Resolutions (2:02)

Duur: 45 minuten
Netflix Music (2024)

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *