Batman: Caped Crusader, Season 1 – Frederik Wiedmann

Er is nog steeds een trend gaande om nieuwe televisieseries en films te maken die rekenen op nostalgie om te slagen. Dit geldt ook voor sommige animaties. Een van de meest recente voorbeelden is X-Men’97, dat het verhaal van de jaren ’90 tekenfilmserie X-Men voortzet. Een andere iconische animatie uit diezelfde periode was Batman: The Animated Series, tot op de dag van vandaag zeer gewaardeerd. De serie werd geproduceerd door Bruce Timm, met uitstekende muziek van wijlen Shirley Walker en het hoofdthema gecomponeerd door Danny Elfman. Dit jaar werd een nieuwe geanimeerde Batman-serie aangekondigd, Batman: Caped Crusader, met wederom Bruce Timm aan het roer.

Caped Crusader kan worden gezien als een spirituele opvolger van The Animated Series. Het is echter geen vervolg, omdat het verhaal meer een hervertelling is van Batmans begindagen in Gotham City toen hij nog een soort van gerucht was. De serie speelt zich af in de jaren ’40, terwijl The Animated Series zich officieel in de jaren ’90 afspeelt met wat esthetiek uit de jaren ’40. Omdat de focus op nostalgie ligt, is de doelgroep in de tussentijd ook opgegroeid en daarom is het verhaal donkerder en aangepast aan hedendaagse normen. Harley Quinn en Catwoman zijn bijvoorbeeld minder neergezet als lustobjecten en The Penguin is een vrouw in de serie.

Beïnvloed zijn door de serie uit de jaren ’90, maar tegelijkertijd ook te proberen om iets anders te zijn, wordt perfect weerspiegeld in de muziek die Frederik Wiedmann voor Caped Crusader heeft geschreven. De muziek voor de serie is een fantastische orkestrale score, vol met veel verschillende, geweldige melodieën zoals The Animated Series die ook had, maar het is tegelijkertijd ook anders van toon. Een goed voorbeeld van dit verschil is  “Main Title Theme”. Dit thema zet de toon voor de serie perfect neer, met zijn melodie die langere emotionele lijnen heeft, die ook wat mysterieus zijn en Batman meer als een onbekende entiteit weergeven in plaats van de heroïsche versie die Elfman decennia geleden had geschreven.

Een serie over Batman betekent uiteraard dat er veel schurken geïntroduceerd moeten worden, en elk heeft zijn eigen muziek nodig. Hoewel Catwoman een beetje anders is in Caped Crusader, zijn de violen die hoge speelse lijnen spelen nog steeds een van de beste manieren om dit katachtige personage perfect te portretteren, zoals te horen is in “Claws of a Thief”. Twee andere uitstekende voorbeelden van muziek voor schurken zijn voor twee minder bekende. “Natalia” bevat bijvoorbeeld mooie muziek met de hoofdmelodie op klarinet, maar je voelt ook een donkere ondertoon. Het andere indrukwekkend voorbeeld van Weidmanns werk voor een slechterik is hoe hij een kinderkoor gebruikte om het thema voor Firebug te zingen als een slaapliedje, waarbij hij de kinderlijke geest van de schurk combineert met zijn duistere driften, zoals te horen is in “Fire in His Eyes” en “Flames of Glory”.

Ik was behoorlijk onder de indruk van de Caped Crusader toen ik naar de serie keek. De serie richt zich meer op het leven in Gotham City, waarin helden en schurken naast elkaar bestaan, maar ze zijn niet zo zwart-wit als in andere versies van verhalen rond deze iconische held. Dit concept komt geweldig tot uiting in de muziek die Wiedmann heeft geschreven, met een donkere en stemmige orkestrale score en af en toe wat meer opbeurende momenten. Ik vind het ook geweldig dat het soundtrackalbum maar 90 minuten duurt in plaats van er zoveel mogelijk muziek op te proppen, wat bij veel andere soundtrackalbums van tv-series gebeurt. Door alleen de hoogtepunten uit de serie op het album te zetten vormt de muziek voor Batman: Caped Crusader namelijk een fijne luisterervaring.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt 

  1. Batman: Caped Crusader (Main Title Theme) (0:36)
  2. Precious Little Angels (4:03)
  3. Shadow of the Penguin (5:06)
  4. The Big Scene (2:16)
  5. Transformation and Rebirth (5:44)
  6. Born to Be the Villain (2:49)
  7. Beautiful Stray (3:58)
  8. Claws of a Thief (3:21)
  9. Bad Bad Kitty (4:05)
  10. Fire in His Eyes (2:09)
  11. Flames of Glory (3:25)
  12. A Dreadful Harlequin (3:19)
  13. Roughhouse (2:39)
  14. I Gotta Leave Town for a While (3:50)
  15. Gentlemen Ghost (1:59)
  16. Eliminating the Impossible (2:50)
  17. Possessed (4:05)
  18. Renee and Barbara (1:21)
  19. Onomatopoeia (3:14)
  20. Resolution (3:46)
  21. Natalia (1:48)
  22. A New Sunrise (4:45)
  23. Harvey’s Descent (1:55)
  24. Gotham by Night (2:44)
  25. Asking Questions (2:01)
  26. Sounds Like Revenge (2:56)
  27. The Fog (2:20)
  28. Twisted by Ambition (5:25)

Duur: 1 uur en 28 minuten

WaterTower Music (2024)

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *