Gladiator II – Harry Gregson‐Williams

De trend in Hollywood blijft zich voortzetten met het uitbrengen van films met een sterke focus op het aantrekken van publiek met nostalgie. Het meest recente voorbeeld is Gladiator II, het vervolg op Gladiator uit 2000. Een van de uitdagingen voor dit soort films is wat er met de muziek moet gaan gebeuren. Vooral voor Gladiator II is deze uitdaging erg interessant, omdat de filmmuziek, geschreven door Hans Zimmer en Lisa Gerrard, tot op de dag van vandaag erg goed ontvangen wordt. Ik heb orkesten meegemaakt die de muziek live met de beelden meespeelden en  heb suites uit Gladiator gehoord tijdens vele filmmuziekconcerten. Het eerste waar veel mensen aan zouden denken – waaronder ik – is of Hans Zimmer beschikbaar zou zijn, maar blijkbaar wees hij dat volgens een interview af. Hij had er alle vertrouwen in dat Harry Gregson-Williams alles boven tafel zou halen voor deze film. Gregson-Williams heeft al een paar keer eerder samengewerkt met regisseur Ridley Scott, onder andere voor het schrijven van geweldige muziek voor The Martian en Kingdom of Heaven. Dus met die ervaring en de grote druk om de muziek voor een vervolg op Gladiator te schrijven, was ik benieuwd wat Gregson-Williams ervan zou gaan maken.

Wat voor aanpak Gregson-Williams heeft gekozen voor het vervolg is meteen aan het begin van de film te horen, zoals in “Gladiator II Overture” terug te vinden is. Het begint met bekende muziek uit de eerste film, maar gaat over in iets nieuws, met originele melodieën en verschillende etnische instrumenten en stemmen. Gregson-Williams kwam met nieuwe thema’s voor Gladiator II, bedoeld voor verschillende personages, met bijvoorbeeld een krachtig heroïsch thema voor generaal Acacius, een geweldige stemtextuur voor de liefde tussen Lucius en Arishat, een onheilspellende lage melodielijn voor Macrinus, maar ook met verbazingwekkende thema’s voor Lucilla en Lucius waarover ik meer moet vertellen. Voor beide thema’s kun je namelijk overeenkomsten horen met de thema’s voor Commodus en Maximus uit de originele film, met “Now That I Have Found You” als een geweldig voorbeeld waar het lage thema voor Lucius heel goed samengaat met de hoog klinkende fluitklanken voor Lucilla.

Er zijn wel hints naar de originele thema’s, maar die zijn zeldzaam en worden alleen gebruikt op plekken waar ze er echt toe doen, met Gregson-Williams’ versie van “Strength And Honor” en “I See Him In You” als perfecte voorbeelden. Het mooiste voorbeeld is te vinden in “The Dream Is Lost”, waarin het thema voor Lucius overgaat in een glorieuze orkestrale versie van het Maximus-thema.

Naast de originele thema’s moet ik ook vermelden hoe de gevechtsscènes zijn ondersteund met muziek. Voorbeelden van muziek voor deze scènes zijn te vinden in de tweede helft van “Lucius, Arishat And The Roman Invasion”, “Angry Baboons” en “War, Real War”. Terwijl dit soort scènes in Gladiator muzikaal werden ondersteund door prachtige melodische stukken met een duidelijk begin en einde, zijn deze voorbeelden van Gregson-Williams meer gebaseerd op ritmische patronen met muzikale uitbarstingen van koorzang of etnische instrumenten.

De soundtrack van Gladiator II is een lastige om te beoordelen. Als je de muziek voor het eerst hoort, doe je het misschien af als niet zo goed als het origineel. Ik had die gedachte ook en moest de filmmuziek meerdere keren beluisteren naast het zien van de film voordat ik begon te begrijpen wat Gregson-Williams had gedaan. Toen ik de muziek in meer detail begon te analyseren, nadat ik de film had gezien en wist wat de personages voorstelden in relatie tot het origineel, begon het meer te klikken. De wereld in Gladiator II is heel anders dan in de eerste. Het is donkerder en grimmiger en dit wordt weerspiegeld in de muziek, maar ik hou van het feit dat, hoewel de muziek in het algemeen anders klinkt, als je er beter naar luistert, er nog steeds veel banden zijn met de eerste score.

Ik wil ook vermelden dat filmmuziek drastisch is veranderd, vooral voor actiefilms. Het wordt meer geaccepteerd dat de muziek een meer ondersteunende rol heeft voor de scènes op de achtergrond en niet over de top thematisch is zoals in de tijd van de eerste Gladiator. Ik had het graag anders gezien, maar ik heb me er ook bij neergelegd. Ik zie geen wereld waarin ik de muziek van Gladiator II over 24 jaar nog op veel concerten zal gaan horen, maar dat betekent niet dat de muziek niet goed is. Harry Gregson-Williams begreep wat deze film in deze hedendaagse tijd nodig had en schreef er een uitstekende soundtrack voor.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt 

  1. Gladiator II Overture (3:00)
  2. Lucius, Arishat And The Roman Invasion (8:34)
  3. I’ll Wait For You (5:50)
  4. Ostia (4:11)
  5. Angry Baboons (2:00)
  6. Strength And Honor (3:21)
  7. Acacius Returns (1:26)
  8. City Of Rome (1:55)
  9. Defiance (0:55)
  10. I See Him In You (2:58)
  11. Acacius In The Colosseum (6:43)
  12. Let The Gods Decide (4:07)
  13. Macrinus’ Plan (3:33)
  14. I Need You To Do This (3:51)
  15. Smooth Is The Descent (4:21)
  16. Now That I Have Found You (2:43)
  17. Echoes In Eternity (2:15)
  18. War, Real War (3:29)
  19. The Dream Is Lost (2:45)
  20. Now We Are Free (4:17)

Duur: 1 uur en 12 minuten
Universal Music Classics (2024)

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *