Joe Hisaishi in Concert – 2025-03-29, Rotterdam

Als ik een aankondiging zie dat de Japanse componist Joe Hisaishi naar Europa komt, kijk ik altijd of het een concert is dat ik bij wil wonen. De reden waarom ik altijd geïnteresseerd ben om Hisaishi live te horen, is omdat zijn muziek belangrijk voor me is en ik er volledig van overtuigd ben dat Soundtrackwereld niet zou hebben bestaan zonder zijn muziek. De eerste noten uit Mononoke Hime zijn degene die mijn eerste emotionele reactie teweeg hebben gebracht door naar filmmuziek te luisteren en hebben me op het spoor gezet om nog meer filmmuziek te gaan ontdekken. De aankondiging van zijn komst naar het Krakau Filmmuziekfestival in 2011 was ook de reden voor mij om dit festival te gaan bezoeken, wat ik tot op de dag van vandaag ben blijven doen, en ik heb onderweg veel vrienden gemaakt, zowel binnen als buiten de filmmuziekindustrie.

Ik heb Hisaishi al een paar keer zien optreden, en de meeste van zijn concerten waren gericht op zijn soundtracks uit de Ghibli-animaties en andere Japanse films. Aangezien ik niet veel heb met klassieke muziek, kon ik zijn klassieke werken tijdens zijn concert in Parijs nog steeds waarderen. Toen ik het nieuws ontving dat Hisaishi voor het eerst naar Nederland zou komen voor een concert, ook al zou er niet veel filmmuziek worden uitgevoerd, moest ik meteen de kaartjes kopen.

Twee dingen vielen me op toen ik de uitverkochte concertzaal van De Doelen in Rotterdam binnenkwam. Het eerste was dat er blijkbaar ook stoelen achter het podium staan, wat me nooit eerder was opgevallen, omdat er tijdens mijn bezochte concerten altijd een scherm in de weg stond. Het tweede was dat het leek alsof iedereen uit Japan die in Nederland woont naar dit concert was toegekomen. Maar het maakte eigenlijk niet uit waar je vandaan kwam, want toen Hisaishi het podium betrad om te dirigeren, juichte iedereen net zo hard.

De eerste helft van het concert stond in het teken van Hisaishi’s klassieke muziek, met de nadruk op harpen. Het eerste stuk was “Adagio for Strings and Two Harps”, waarvoor de strijkerssectie van het Rotterdams Philharmonisch werd bijgestaan door twee harpen die in het midden van het orkest stonden. Het tweede stuk was een harpconcert dat Hisaishi had geschreven met harpist Emmanuel Ceysson in gedachten, die ook bij dit evenement aanwezig was. Zijn uitvoering was verbluffend, vooral omdat hij het hele stuk uit zijn hoofd speelde. Het hoogtepunt van deze helft kwam daarna, toen Ceysson terugkeerde op het podium om zijn versie van “The Legend from Ashitaka” uit Mononoke Hime te spelen, wat me dezelfde emotionele reactie gaf als toen ik die noten voor het eerst hoorde.

De tweede helft begon met een stuk dat Hisaishi niet had gecomponeerd, “La Valse” van Ravel, voordat we konden luisteren naar het enige soundtrackstuk op het programma, namelijk een suite uit Spirited Away. Tijdens die suite wisselde Hisaishi tussen zijn piano, die middenvoor op het podium stond en zijn dirigeerbok, zoals ik hem vaak heb zien doen. Het was een schitterend stuk. Onder luid gejuich van het publiek moest Hisaishi terugkomen voor een kleine toegift, wat “Merry-Go-Round of Life” uit Howl’s Moving Castle werd.

Het was een voorrecht dat Joe Hisaishi mijn land heeft bezocht en ik hoop dat hij het naar zijn zin heeft gehad. Ik heb in ieder geval een geweldige ervaring beleefd, en het Rotterdams Philharmonisch Orkest heeft daarbij ook geholpen door zijn muziek voortreffelijk uit te voeren. Ik heb Hisaishi nu voor de vijfde keer live gezien en het verveelt nooit, zelfs niet als hij zijn beroemde werk uit de films niet eens uitvoert. Het was een fantastisch concert dat voor herhaling vatbaar is en ik hoefde er deze keer niet eens ver voor te reizen.

Concertinformatie

Waar: De Doelen in Rotterdam
Wanneer: 29 maart 2025
Orkest: Het Rotterdams Philharmonisch Orkest onder leiding van Joe Hisaishi
Harp: Emmanuel Ceysson

Programma

  • Joe Hisaishi – Adagio for Strings and Two Harps
  • Joe Hisaishi – Harp Concerto
  • Joe Hisaishi,  Emmanuel Ceysson – “The Legend from Ashitaka” uit Mononoke Hime

Pauze

  • Ravel – La Valse
  • Joe Hisaishi – Suite uit Spirited Away
  • Joe Hisaishi – “Merry-Go-Round of Life” uit Howl’s Moving Castle (toegift)

Author

  • Anton Smit

    Anton is de oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *