Cold Pursuit – George Fenton

Het enige wat ik van de film Cold Pursuit wist, was dat acteur Liam Neeson zowel op de filmposter als op de cover van het filmmuziekalbum stond. Met deze kennis ging ik er meteen van uit dat dit waarschijnlijk een actiefilm zou zijn zoals de Taken-reeks met daarin dezelfde hoofdrolspeler. Toen ik naar de muziek, gecomponeerd door George Fenton, begon te luisteren, werd ik behoorlijk verrast, omdat het niet overeenkwam met wat ik dacht hoe de film zou zijn. Er was maar één oplossing mogelijk en dat was om de film in de bioscoop te zien. De film bleek totaal anders te zijn dan ik had verwacht. Het ging over wraak en dat is ook het enige wat gelijk is aan de Taken films. Het hoofdpersonage van de film, gespeeld door Neeson, is geen ex-soldaat, maar een gewone man met een normale baan. De film is ook meer een actiekomedie en al deze elementen worden weerspiegeld in de filmmuziek.

George Fenton gebruikt geen volledig orkest voor de muziek van Cold Pursuit. Naast elektronische elementen hoor je een groep strijkers, melodische percussie, fluiten en gitaren. Het eerste nummer “Snow Plough” is ook het mooiste nummer van dit album. Het is een wals met de melodie uitgevoerd door een paar akoestische gitaren met enige ondersteuning van de strijkers. Dezelfde melodie komt terug in “To The Ravine” na een korte introductie van het melodisch slagwerk en ten slotte is het te horen in “Doing My Job”, waar de strijkers wat prominenter aan bod komen.

De Indianencultuur speelt een vitale rol in het verhaal. Dat is het beste te horen in “Lost Culture”, waarin emotionele lijnen, gedaan door de strijkers samen met een fluit, te horen zijn. Deze muziek wordt herhaald in “The Aftermath” met erna nog een emotionele pianopartij. Een ander droevig stuk is te horen in “Citizen Of the Year” met een langzame melodie met veel nagalm en een fluitmelodie die ertussen door fladdert. Deze melodie keert terug in “It Just Did”.

De film bevat ook een scène in een dansclub en de dancemuziek die daar gespeeld wordt, is ook geschreven door George Fenton en is te horen in het nummer “Speedo”. Ik geef niet veel om dit soort muziek en aangezien de muziek op de het album chronologisch geordend is, is het tussen andere nummers te vinden die niet zo luid zijn, wat voor mij persoonlijk geen aangename luisterervaring oplevert. Er is ook een remix van dit nummer dat als het laatste op dit album staat. Ik denk dat dat een veel betere plek is voor een dance nummer: terwijl het nog steeds op het album staat, breekt het niet de gehele flow van de muziek.

De rest van het album is voornamelijk muziek ter opvulling. Sommige nummers bevatten nog steeds melodieën, zoals “Cold Pursuit – Main Title” en “Eye to Eye”. Andere zijn meer sound design, zoals “The Funeral – Turning Away” en “Scouting”. Om je een gevoel te geven voor deze muziek raad ik je aan naar “Cold Pursuit – End Titles” te luisteren, naast de wals van het begin natuurlijk.

Na het zien van de film is mij de muziek zo veel duidelijker en het weerspiegelt de film eigenlijk heel goed. Deze film heeft niet echt een groot orkest, percussie en zware synths nodig. De scènes in de film zijn niet erg complex en hebben een soort van duistere humor en dit is in de muziek te horen. De muziek is prima, maar voor mij persoonlijk is het te veel geschreven ter ondersteuning van de scènes en is niet echt interessant om los naar te luisteren. De enige uitzondering hierop is de wals in “Snow Plough”, die ik echt geweldig vind en vooral een vrolijk stuk is om te ervaren. Als ik naar deze filmmuziek luister, gaat het meer om het herbeleven van de film en in dat opzicht is deze muziek echt geslaagd.

Luisteren of kopen

Lijst van nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt

  1. Snow Plough (1:30)
  2. Citizen of The Year (1:55)
  3. Cold Pursuit – Main Title (0:37)
  4. News of Kyle (1:19)
  5. The Funeral – Turning Away (1:17)
  6. Speedo (1:24)
  7. To the Ravine (1:18)
  8. Limbo Checks Out (2:15)
  9. The Plough and The Jeep – Extended (2:06)
  10. It Just Did (2:47)
  11. Eye to Eye (1:08)
  12. Iced (0:40)
  13. Wingman (1:19)
  14. A Son for a Son (1:40)
  15. Scouting (1:11)
  16. It’s About Your Son (1:19)
  17. I’m The Messenger (1:23)
  18. Kidnapped (0:46)
  19. Come and Get It (1:00)
  20. Lost Culture (0:57)
  21. Closing In (4:51)
  22. Turf War at Nels (2:36)
  23. The Aftermath (1:48)
  24. Doing My Job (1:26)
  25. Cold Pursuit – End Titles (6:49)
  26. Speedo – Remix (3:25)

Total lengte: 48 minuten
Varese Sarabande (2019)

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *