Instinct – Ella van der Woude

Soms ben ik te veel gefocust op de muziek uit de grote Hollywood blockbusters, waardoor ik de muziek uit Nederlandse films vergeet. Terwijl ik op zoek was naar een nieuwe soundtrack om te recenseren en daarbij zwaar teleurgesteld werd door de zoveelste soundtrack zonder emoties en verhalen uit Hollywood, kwam ik gelukkig de muziek uit de Nederlandse film Instinct tegen. De film is een thriller over een gevangenistherapeute die een intieme band aangaat met een zedendelinquent in de gevangenis waar ze werkt. Er is een kans dat je nog niet van deze film hebt gehoord, maar de twee hoofdrolspelers ken je vast wel; ze zijn in Hollywood erg populair aan het worden. Carice van Houten speelde namelijk Melisandre in Game of Thrones en Marwan Kenzari speelde de rol van Jafar in de recente Aladdin remake. Instinct is het regiedebuut van actrice Halina Reijn en de muziek is gecomponeerd door Ella van der Woude.

De soundtrack is niet zo lang: hij is slechts 27 minuten en de muziek die Van der Woude heeft geschreven is sfeervol met weinig melodie, maar met meer ambient soundscapes en herhalende patronen. De belangrijkste soundscape die af en toe in de muziek te horen is en als hoofdthema kan worden gezien, bestaat uit  een paar strijkers die lange lijnen spelen, zoals te horen is in “Instinct”, het laatste deel van “Animale”, “Desert Walking” en “Just a Kiss”.

De soundtrack bevat ook een aantal nummers met patronen die prachtig uitgevoerd worden op een piano, zoals bijvoorbeeld in het wat onbehaaglijk klinkende “Failed Waltz”, waar je fragiele pianomuziek kunt horen met ondersteuning van de strijkers. In “Fear of Sleep” speelt de piano een patroon dat steeds op en neer gaat maar waarbij de akkoorden en het tempo blijven veranderen om het stuk interessant te houden. Nagenoeg hetzelfde patroon komt terug in het nummer “Transition”.

Een ander patroon dat blijft verschijnen, klinkt pulserend en elektronisch, zoals te horen is aan het begin van “Animale”, voordat het overgaat in het hoofdthema, maar ook in het nummer “Introspect”. Een ander soort elektronische puls is te horen in “Revenge”, waar het donkerder en meer sinister klinkt. De rest van de nummers op dit album zijn vooral bedoeld voor een ambiente sfeer, zoals te horen is in “Good Man”, “Lucid Dream” en “Ocean”. Naast het schrijven van filmmuziek is Van der Woude ook zangeres, wat te horen is in het lied “Please Stay”, dat ze zelf uitvoert en het laatste nummer is op het album.

Het is voor mij niet gemakkelijk om te zeggen of deze soundtrack goed is of niet. De muziek heeft niet echt veel melodieën, waardoor het voor mij minder interessant is om ernaar te blijven luisteren. Ook omdat het album kort is en veel herhalingen van het hoofdthema en een liedje bevat, blijft er niet veel muziek over om naar te luisteren. Wat ik wel weet is dat het beter klinkt dan wat ik recent heb gehoord in een aantal grote filmproducties uit de VS. Het klinkt meer doordacht. Als een soundtrack met meer ambient geluiden en herhalende patronen je ding is, moet je misschien dit album eens beluisteren. Ik had nog niets van Ella van der Woude gehoord, en na analyse van deze filmmuziek kwam ik tot de conclusie dat zij een componiste is om in de gaten te houden. Ze zit nog maar een paar jaar in de filmmuziek en ik ben benieuwd wat voor filmmuziek ze in de nabije toekomst gaat componeren.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. Failed Waltz (1:35)
  2. Instinct (1:33)
  3. Fear of Sleep (2:34)
  4. Good Man (2:47)
  5. Animale (2:48)
  6. Lucid Dream (1:07)
  7. Ocean (1:31)
  8. Desert Walking (3:20)
  9. Introspect (1:27)
  10. Transition (1:25)
  11. Just a Kiss (1:06)
  12. Revenge (2:13)
  13. Please Stay (4:02)

Totale duur: 27 minuten
Riva Media Records (2019)

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *