The Symphony of Four Worlds – 2020-10-16, Wrocław

Een Game Music Festival vol. 3 concert

Het Game Music Festival wordt jaarlijks georganiseerd door de Game Music Foundation – een groep mensen die gepassioneerd is door de muziek van videogames. Net als bij de vorige twee edities, vond de derde editie van het festival in de Poolse stad Wrocław plaats. Vanwege de buitengewone omstandigheden van dit jaar was GMF 3 echter in een hybride vorm opgezet. Dat betekent dat veel van de geplande evenementen werden overgezet naar het internet en dat zelfs de twee concerten online beschikbaar werden gesteld, zodat fans van over de hele wereld de kans kregen om deel te nemen, ongeacht de huidige COVID-status en de reisbeperkingen.

De tweedaagse opzet van het festival maakt een duidelijke thematische focus mogelijk en het bijbehorende schema van masterclasses, paneldiscussies en meet and greets is eenvoudig te volgen.

Het concert “The Symphony of Four Worlds” op vrijdagavond bevatte muziek van de vier spellen die de onafhankelijke Amerikaanse ontwikkelaar Supergiant Games tot nu toe heeft gepubliceerd: Bastion, Transistor, Pyre en Hades. Het klankbeeld van al die spellen is sterk verbonden met Darren Korb en Ashley Lynn-Barrett. Hij is de componist voor alle vier de titels en zij is als zangeres prominent aanwezig in de liedjes op iedere soundtrack. We kunnen ervan uitgaan dat beide artiesten The Symphony of Four Worlds als gast en misschien zelfs als uitvoerende artiesten zouden hebben bijgewoond, maar de pandemie maakte het voor hen onmogelijk om naar Europa te reizen. Desondanks waren ze beschikbaar voor een live Q&A op donderdagavond, wat een mooie warming-up was voor het grote concert de volgende avond.

Screenshot uit de video

The Symphony of Four Worlds vond in het Narodowe Forum Muzyki (National Forum of Music) plaats in Wrocław. Het indrukwekkende postmoderne gebouw werd in 2015 voltooid en is met zijn 1.800 zitplaatsen een van de grootste en modernste muziekpodia van Polen. Om het risico op besmettingen te verminderen, werd slechts elke tweede zitplaats gebruikt en moest iedereen in het publiek de hele tijd een mondmasker dragen. Dit lijkt misschien vreemd en een beetje onaangenaam, maar het zorgde voor een unieke concertbeleving omdat de sfeer uitzonderlijk rustig was zonder het storende gehoest, gesis en gefluister dat je vaak tijdens de gebruikelijke concerten hoort.

Robert Kurdybacha had de melodieën van Korb voor het orkest bewerkt en hij leidde als dirigent ook het Sound Factory Orchestra. Met hun ontspannen maar zeer professionele benadering van de muziek (zie de felgekleurde sneakers, die ze allemaal droegen als onderdeel van hun ‘uniform’) was de jonge groep muzikanten perfect voor de gelegenheid.

Bastion, Pyre, Hades en Transistor: De aandachtspunten van de avond waren verdeeld in vier suites, elk gewijd aan een van de Supergiant spellen. Er was geen pauze en de muziek werd alleen onderbroken voor korte introducties door de presentatoren Ryszard Chojnowski en Mateusz Pawlak.

Ik moet toegeven dat ik tijdens het concert nogal onder de indruk was van afzonderlijke nummers, maar ik vond dat de muziek een verbinding met elkaar miste. Het lijkt erop dat ik de nodige connecties heb gemist om de stukken tot een overtuigend geheel te verbinden. Maar toen ik het geheel opnieuw op YouTube bekeek, voelde ik dit gebrek aan samenhang helemaal niet en was ik nog meer onder de indruk van het geweldige optreden waarvan ik het voorrecht had gehad om live mee te mogen maken. Het presenteerde een zeer toegankelijk soort muziek die orkestrale werken met krachtige rockbandgeluiden en de op patronen gebaseerde artistieke iterativiteit van elektronische muziek verbond. Terwijl het concert vol energetische muziek zat, kende het ook veel rustige en emotionele momenten. Van de vele hoogtepunten wil ik de scheurende gitaarriff in het nummer “Trash Pack” uit Pyre noemen, het glorieuze moment voor strijkers en klavecimbel in “Bynn the Breaker” uit Bastion (dat ook een geweldige elektrische gitaarriff had) en de hartverscheurende tenorsolo “Lament of Orpheus” uit Hades.

Dit laatste werd uitgevoerd door Tomasz Radziszewski die als professioneel geschoolde tenor zelfs de opgenomen uitvoeringen van componist Darren Korb overtrof (Korb zingt de mannelijke partijen op alle Supergiant soundtracks). Radziszewski maakte ook indruk op de sologitaar, bijvoorbeeld in “Scourge of the Furies” van Hades – een energiek nummer dat de hele strijkerssectie van het orkest op de maat liet klappen.

De tweede solist van de avond was sopraan Sylwia Gorajek, die het publiek wist te boeien met haar warme stem en haar accurate en toch diep emotionele vertolking van de nummers, die de interpretatie van Ashley Lynn-Barrett op de voet volgde. Ik vond haar de hele avond door onberispelijk zingen, maar als ik één stuk van bijzondere grandeur zou moeten benadrukken, dan zou het “The Spine” uit Transistor moeten zijn.

Screenshot uit de video

Hoewel beide solisten op zichzelf al geweldig waren, gaven ze de meest ontroerende uitvoeringen wanneer hun stemmen voor prachtige duetten werden gecombineerd. Gelukkig gebeurde dit in de loop van het concert meerdere malen, bijvoorbeeld in “The Mourning Song” uit Pyre of in “Good Riddance” uit Hades, dat als toegift werd gespeeld.

Je zou kunnen stellen dat de muziek iets te veel gebaseerd was op repetitieve elementen en misschien verveelden sommige muzikanten zich wel eens met de noten die ze moesten spelen (bijvoorbeeld tijdens “Apex Beat” of in de pianopartij uit “Last Words”). Dat heeft misschien te maken met de aard van gamemuziek, want die moet in loops werken en berusten dus op herhaling. Over het geheel genomen, vond ik dat Kurdybacha dit enigszins logge kenmerk van Korb’s materiaal uitstekend heeft aangepakt en met zijn keuze van stukken en zijn pittige orkestratie een zeer goede basis heeft gelegd voor het uitstekende optreden van het orkest en het leveren van een boeiende avond.

Ondanks (of eigenlijk op de een of andere manier ‘vanwege’) de coronabeperkingen zagen meer dan 50 duizend mensen dit prachtige concert, omdat het in zijn geheel live op YouTube en Twitch werd uitgezonden. Mocht je het gemist hebben, dan is het nog steeds online te vinden:

Al met al was The Symphony of Four Worlds, maar ook het hele GMF, een zeer prettige ervaring in een mooie stad. Ik kijk er nu al naar uit om volgend jaar terug te keren.

(Dit verslag is vertaald door Anton Smit)

Concertinformatie

Waar: Narodowe Forum Muzyki (National Forum of Music) – Wroclaw, Poland
Wanneer: 16 oktober 2020
Orkest: Sound Factory Orchestra onder leiding van Robert Kurdybacha

Programma

  • Bastion
    • Build that Wall
    • Spike in a Rail
    • Bynn the Breaker
    • Mine, Windbag, Mine
  • Pyre
    • Life Sentence
    • In the Flame
    • Forbidden Knowledge
    • Thrash Pack
    • Mourning Song
  • Hades
    • No Escape
    • Scourge of the FuriesOut of Tartarus
    • Lament of Orpheus
    • Last Words
  • Transistor
    • Dormant
    • Apex Beat
    • In Circles
    • Forecast
    • The Spine
  • Hades (toegift)
    • Good Riddance

Author

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *