Toen ik een jonge tiener was, luisterde ik graag naar synthesizermuziek en hoewel ik toen nog niet wist dat veel van mijn favoriete nummers voor films waren geschreven, waren ze een vroege invloed die mijn waardering voor filmmuziek deed ontstaan. Eén daarvan was Harold Faltermeyer‘s “Top Gun Anthem” uit de Top Gun film. Toen het vervolg Top Gun: Maverick werd aangekondigd – meer dan dertig jaar na de eerste film – was ik in de eerste plaats heel benieuwd hoe een veel oudere Tom Cruise zou presteren, maar in de tweede plaats ook wat voor soundtrack de nieuwe film zou hebben. Met de betrokkenheid van Oscar-winnende componist Hans Zimmer zou het bespreken van de muziek zeker de moeite waard moeten zijn.
Nog voor ik naar de muziek had geluisterd, was ik al om twee redenen geïntrigeerd. De eerste is dat Zimmer niet de enige componist voor de nieuwe Top Gun film is: Faltermeyer wordt ook vermeld en dat geldt tevens voor de wereldberoemde popster Lady Gaga. Lorne Balfe is bovendien betrokken als producer van de filmmuziek voor deze film. De tweede reden is dat er, net als bij de muziek voor originele Top Gun, geen soundtrack album beschikbaar is. Op dit moment bestaat alleen dit ‘Music from’ album met slechts 30 minuten van de hoogtepunten uit originele score aangevuld met enkele liedjes.
Meestal behandel ik geen liedjes als ik een soundtrack recenseer, maar voor Top Gun zijn ze heel belangrijk. Een song die niet mag ontbreken in een Top Gun film is uiteraard “Danger Zone” van Kenny Loggins, die in het vervolg terugkeert. Ook “Great Balls of Fire” is weer te horen, gezongen door een andere acteur in de film. Er zijn daarnaast twee nieuwe liedjes te vinden op het album: het eerste is “I Ain’t Worried” van OneRepublic en het andere is “Hold my Hand” van Lady Gaga.
Het mag geen verrassing zijn dat het iconische “Top Gun Anthem” zijn rentree maakt op het album. Deze nieuwe versie heeft een kleine moderne touch-up gekregen, maar blijft zeer trouw aan het origineel. Een alternatieve versie van het anthem is te horen in “Main Titles (You’ve Been Called Back to Top Gun)”. Het lied van Lady Gaga is ook belangrijk voor de film omdat de melodie wordt gebruikt als het liefdesthema. Een schitterende en emotionele versie van dit thema is te vinden in “Penny Returns (interlude)” en het is het belangrijkste thema in de muziek naast het anthem. In de meeste nummers op dit album hoor je een variatie van het liefdesthema of het anthem in de muziek verwerkt. Een van de hoogtepunten voor mij is “Darkstar”, een nummer met een briljante muzikale opbouw naar een finale toe zoals je die op veel Hans Zimmer soundtracks aantreft.
De film uit de jaren ’80 heeft een typische synthesizer-score, maar Hans Zimmer en anderen kozen voor een meer orkestrale versie voor Top Gun: Maverick. Dit zorgt voor wat meer emotie in de muziek, maar hoewel het meer orkestraal is, behoudt het nog steeds het authentieke karakter van de originele Top Gun film. In die zin is de muziek perfect. Het betekent ook dat de muziek niet echt iets nieuws toevoegt: Het is meer Top Gun muziek. Ik vind het wel spijtig dat er geen uitgave is van de hele soundtrack. Terwijl ik de film bekeek, kon ik enkele interessante versies van de thema’s horen die niet op het album staan. Hopelijk zien we in de nabije toekomst een volledige release van de soundtrack. Hoewel er niet veel vernieuwing in de muziek zelf zit, vind ik wel dat de originele filmmuziek een volledige release verdient.
Luisteren of kopen
- Koop deze soundtrack digitaal op Amazon.com of Apple Music
- Luister naar deze soundtrack op Spotify
Lijst van de nummers
De hoogtepunten zijn vetgedrukt.
- Main Titles (You’ve Been Called Back to Top Gun) (2:30)
- Danger Zone (3:35)
- Darkstar (3:01)
- Great Balls of Fire (live) (1:54)
- You’re Where You Belong / Give ‘em Hell (5:46)
- I Ain’t Worried (2:28)
- Dagger One Is Hit / Time to Let Go (5:06)
- Tally Two / What’s the Plan / F‐14 (4:34)
- The Man, The Legend / Touchdown (3:54)
- Penny Returns (interlude) (2:47)
- Hold My Hand (3:45)
- Top Gun Anthem (2:28)
Duur: 41 minuten
Interscope Records (2022)
Lorne Balfe heeft online al aangegeven dat er later alsnog een soundtrack met de score komt. Dus die zal dan langer moeten duren dan de Japanse versie waar momenteel 1 nummer extra opstaat t.o.v. deze uitgave. Hetismaardatjehetweet.