How to Train Your Dragon (2025) – John Powell

Van de redactie: In deze recensie zal ik de live-action film aanduiden als How to Train Your Dragon (2025) en zal ik de originele titel How to Train Your Dragon (zonder jaartal) aanhouden voor de originele animatie uit 2010. Als je benieuwd bent naar mijn recensie van de filmmuziek, kun je deze hier vinden.

Voor het eerst in mijn leven was ik behoorlijk in spanning om een film te bekijken en naar de muziek te luisteren. Ik heb het luisteren ervan uitgesteld tot de dag dat ik de film eindelijk in de bioscoop kon gaan zien. De film waar ik het over heb is How to Train Your Dragon (2025) en de reden voor mijn onrust is het feit dat How to Train Your Dragon bestaat, wat ik een uitstekende animatiefilm vind, en de muziek die John Powell ervoor schreef is een meesterwerk. Met zo’n uitstekende animatie en een soundtrack die ik als een van de beste soundtracks ooit geschreven beschouw, vond ik het niet bepaald leuk dat er een live-action versie van deze film werd aangekondigd. Nu Hollywood nog steeds probeert om films te maken die gebaseerd zijn op nostalgie, waarvan er veel behoorlijk teleurstellend zijn, inclusief de bijbehorende muziek, maakte ik me zorgen over deze nieuwe live-action verfilming en de bijbehorende muziek. Gelukkig regisseerde Dean DeBlois, die ook de animatiefilm regisseerde, de nieuwe film en werd John Powell gevraagd om opnieuw de muziek te schrijven, wat me wat vertrouwen gaf dat de nieuwe film goed zou kunnen zijn.

Toen ik de film bekeken had, kwam ik tot een eenvoudige conclusie: Hoewel het grootste deel van de film heel vertrouwd is met hetzelfde ongelooflijke verhaal en dezelfde personages, is hij ook anders dan het origineel. Het verhaal volgt het origineel vrij nauwgezet en veel belangrijke momenten zijn bijna identiek, maar verschillende scènes spelen zich anders af en er zijn ook extra scènes toegevoegd. Dit concept van bekend en toch anders zijn, is perfect terug te horen in Powell’s benadering van zijn nieuwe filmmuziek, die de basis van de muziek intact houdt door dezelfde thema’s en orkestraties te gebruiken. In deze recensie zal ik niet diep ingaan op de thema’s, want die zijn gelijk aan de originelen. Bij een snelle zoekactie op het internet kun je er veel gedetailleerde informatie over vinden met Film Score and More (Engels) als een goed voorbeeld hiervan. In plaats daarvan zal ik me meer richten op het verschil tussen de muziek van deze live-action versie en de originele animatie.

In het merendeel van de nummers hoor je bekende muziek die overeenkomt met dezelfde scène uit de animatie, maar dan door echte acteurs gespeeld. Er zijn daarom ook verschillende nummers op het How to Train Your Dragon (2025) album die een gelijkenis vertonen met een nummer uit de originele How to Train Your Dragon. Specifieke iconische gebeurtenissen uit de animatie werden opnieuw gecreëerd in de nieuwe live-action-film met minimale wijzigingen, waardoor de muziek in die gevallen bijna identiek is. “A Romantic Flight” bijvoorbeeld is in principe hetzelfde als de versie uit het origineel. Hetzelfde geldt bijna voor “A Really Forbidden Friendship”, waarin dezelfde uitstekende melodieën worden uitgevoerd door melodische percussie. De muziek is echter iets uitgerekt in sommige delen van het nummer om de nieuwe versie van deze iconische scène te ondersteunen.

Andere interessante voorbeelden van hergebruik van oudere thema’s in de nieuwe soundtrack zijn te vinden aan het begin en einde van de film. “This Is Real Berk” opent de film op dezelfde manier als het origineel en laat het publiek weten dat ze op het punt staan om naar een authentieke How to Train Your Dragon film te kijken, maar het wijkt al snel af met aanvullende muziek. Het Love Theme verschijnt bijvoorbeeld later in het nummer met een andere muzikale opbouw ernaartoe. De finale is ook bijna hetzelfde, zoals te horen is in “We Have Dragons”. Het mist het geweldige vliegthema met militaire trommels uit de animatie-tegenhanger “Coming Back Around”, maar het bevat een gloednieuw thema in het midden. Dit nieuwe thema krijgt zijn eigen moment om te schitteren als het eerste nummer in de aftiteling “You Are My Homeward”, waar het wordt vergezeld door teksten gezongen door een koor. Daarna kun je luisteren naar het tweede deel van de aftiteling “..and Finally, The End Credits Suite,” een indrukwekkende suite met veel van de schitterende thema’s die Powell heeft gecreëerd voor How to Train Your Dragon.

Er is nog een laatste nummer dat aan bod moet komen en dat ik voor het laatst heb bewaard in deze recensie, namelijk “Test Driving Toothless”. Dit nummer laat uitstekend horen waarom de muziek van How to Train Your Dragon (2025) geweldig is, maar niet de perfecte muziek uit de originele How to Train Your Dragon, die Powell een Oscarnominatie opleverde, kan evenaren. Als ik iemand de kracht en het belang van filmmuziek moet uitleggen, gebruik ik altijd “Test Drive” uit How to Train Your Dragon als het perfecte voorbeeld. De scène kan worden opgedeeld in drie delen. Het eerste deel is het leren vliegen totdat het noodlot toeslaat, waarna men naar beneden stort terwijl er geprobeerd wordt om de controle terug te krijgen. Als dat gelukt is, gaat de vlucht verder, maar op een veel grotere en snellere manier. Deze drie delen zijn perfect terug te horen in “Test Drive”. De muziek in dit nummer vertelt dat verhaal perfect zonder dat er beelden op het scherm nodig zijn, waarbij elke actie en overgang in die scène perfect wordt weergegeven. Hetzelfde geldt echter niet voor “Test Driving Toothless” uit How to Train Your Dragon (2025). Het nummer begint met hetzelfde Flying Theme, dat in deze versie één keer extra wordt herhaald, wat prima is. Maar wanneer de wanhoop toeslaat, begint een vrouwenkoor te zingen voordat het verder gaat met de herkenbare, vertrouwde muziek van vallen, slagen en weer vliegen. Toen ik ernaar luisterde voordat ik de film ging kijken, probeerde ik te bedenken wat het koor in de scène voor zou stellen. Maar toen ik uiteindelijk de beelden zag, betekende het gezang niet iets specifieks, waardoor ik het niet kan gebruiken als voorbeeld van hoe filmmuziek een scène perfect kan navertellen. 

Na het lezen van deze recensie denk je misschien dat ik de muziek voor How to Train Your Dragon (2025) niet zo geweldig vind, omdat ik steeds blijf melden hoe perfect How to Train Your Dragon is. Maar de muziek voor deze nieuwe live-action film is fantastisch. Als de eerste How to Train Your Dragon niet had bestaan, zou deze soundtrack een van de beste zijn die ik ooit heb gehoord. Natuurlijk, John Powell heeft veel van zijn oude materiaal gebruikt en daar nieuwe muziek mee gecreëerd, maar verplaats je eens in zijn situatie. Voor How to Train Your Dragon (2025) moest hij niet de perfecte soundtrack schrijven, maar moest hij de perfecte soundtrack herschrijven, wat bijna een onmogelijke opgave is. Hij moest muziek componeren om de scènes te ondersteunen, maar daarbij ook bekende muziek gebruiken voor die scènes, die niet perfect passen omdat ze niet precies hetzelfde zijn als het geanimeerde origineel, maar hij heeft dat briljant gedaan door de muziek te componeren die deze film nodig had, met het bestaande materiaal als basis. 

Na de film in de bioscoop te hebben gezien, was ik aangenaam verrast. De animatie is nog steeds beter, maar ik hoorde ook verhalen van ouders die hun kinderen mee naar die film namen, die dit fantastische verhaal voor het eerst op een groot scherm konden beleven, waardoor ze ontdekten hoe verbazingwekkend filmmuziek kan zijn. Ik heb in de loop der jaren veel mensen ontmoet die behoorlijk beïnvloed zijn door de muziek van How to Train Your Dragon. Hopelijk zal How to Train Your Dragon (2025), met zijn verbluffende filmmuziek, nog vele jaren invloed blijven uitoefenen.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt 

  1. This Is Real Berk (7:48)
  2. I Hit a Night Fury (2:03)
  3. I Want to Be One of You Guys (1:21)
  4. Conference of the Tribes (2:12)
  5. He’s Not That Boy (1:19)
  6. Searching the Woods (3:26)
  7. Home in the Ring (2:37)
  8. First Dragon Training (3:57)
  9. Sketches of a Wounded Dragon (2:43)
  10. Our Most Valuable Possesion (3:01)
  11. I’m Beginning to Question Your Teaching Methods! (3:47)
  12. A Really Forbidden Friendship (4:47)
  13. Carefully Attaching (2:48)
  14. Charming the Zippleback (1:43)
  15. He Has a Way With the Beasts (4:28)
  16. Test Driving Toothless (3:06)
  17. Top Slayer (2:28)
  18. Caught Designing Outfits (2:26)
  19. A Romantic Flight (2:28)
  20. Taken to the Dragons’ Nest (2:05)
  21. Should We Tell Your Father? (1:40)
  22. Waiting to Enter the Ring (2:29)
  23. The Trial of Flame (4:58)
  24. You’re Not My Son (3:12)
  25. What Are You Going to Do About It? (3:36)
  26. Prelude to a Battle (2:18)
  27. Meeting the Queen (4:18)
  28. Allied Forces (4:32)
  29. The Wings of the Beast (2:56)
  30. Finding Hiccup (4:11)
  31. We Have Dragons (2:52)
  32. You Are My Homeward (1:45)
  33. ..and Finally, The End Credits Suite (6:28)

Duur: 1 uur en 46 minuten
Back Lot Music (2025)

Author

  • Anton Smit

    Anton is de oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *