Spotlights #16: Overzicht van soundtracks uit 2025 – deel 1

2026 komt eraan, wat betekent dat ik ga beginnen met het schrijven van Spotlight-artikelen over soundtracks die dit jaar zijn uitgekomen en waarover ik graag nog wat wil vertellen. Veel plezier met de eerste van deze artikelen.

Wicked: For Good – John Powell, Stephen Schwartz

Wicked is een zeer goed ontvangen musical met muziek en teksten van Stephen Schwartz, die in 2003 op Broadway in première ging en nog steeds wordt opgevoerd. Het is dan ook niet verwonderlijk dat zo’n populaire musical is verfilmd. In het geval van Wicked werden dat zelfs twee films, met Wicked in 2024 en Wicked: For Good dit jaar. Schwartz was bij beide films betrokken, maar voor de muziek kreeg hij hulp van niemand minder dan John Powell. Voor de eerste Wicked-film schreven ze al een fantastische soundtrack die hun een Oscarnominatie opleverde.

Om de een of andere reden heb ik niet veel aandacht besteed aan de muziek voor Wicked, omdat het aan het einde van het jaar was en het een van de vele soundtracks werd die ik voor het einde van dat jaar moest beluisteren. Ik wilde dat veranderen voor Wicked: For Good, en ik was meteen onder de indruk. De combinatie van Powells uitstekende orkestrale composities, vol emotie, het gebruik van het koor en tal van verbazingwekkende muzikale ideeën die met en tegen elkaar werken, schittert in de hele soundtrack. De muziek heeft ook een uitstekende thematische integratie, waarbij gebruik wordt gemaakt van Schwartz’ schitterende melodieën uit de liedjes. Al deze aspecten maken deze soundtrack tot een van de beste die dit jaar is uitgekomen. Ik ben niet echt een fan van musicals, maar deze musical heeft uitstekende liedjes en de muziek daartussen in is wederom een Oscar-nominatie waardig. 

Label
Republic Records

Luisteren
Spotify | Amazon | Apple Music

Categorie
Film

Nachtvlinders – Merlijn Snitker

Nu 2025 ten einde loopt, valt het me op dat ik dit jaar niet veel Nederlandse filmmuziek ben tegengekomen. Dat komt misschien doordat ik ze niet ben tegengekomen of doordat er minder is uitgebracht. Gelukkig kwam er wat werk mijn kant op in de vorm van Nachtvlinders van Merlijn Snitker. Ik moet wel vermelden dat Snitker weliswaar een Nederlandse componist is, maar dat de film Belgisch is.

Nachtvlinders is een film over een ex-gedetineerde die tevergeefs probeert zijn leven weer op de rails te krijgen. Als je naar de soundtrack luistert, vallen drie dingen op. Ten eerste zijn er de jazzfragmenten, met een solo-bugelspeler, die de muziek een heerlijk film noir-gevoel geeft. Het tweede dat me opviel zijn de mooie strijkerspartijen, die laten zien hoe geschikt een ensemble, samen met een piano, is om alle stijlen en emoties weer te geven die een film nodig heeft. Het laatste aspect dat ik wil noemen is het gebruik van een enkele menselijke stem, die in lagen kan worden aangebracht om spannende momenten te creëren, maar ook kan worden gebruikt om een schitterend koorstuk als “Nachtvlinders Koraal” te creëren. Nachtvlinders is weer een uitstekende soundtrack van Snitker. 

Label
Smoke Around Dialogue

Luisteren
Spotify | Amazon | Apple Music

Categorie
Film

Predator: Badlands – Benjamin Wallfisch, Sarah Schachner

De afgelopen decennia zijn er veel films gemaakt over de buitenaardse jagers die Predators worden genoemd en sommige daarvan hebben indrukwekkende soundtracks. Natuurlijk moet de muziek voor de eerste Predator uit 1987 van Alan Silvestri worden genoemd, maar de afgelopen jaren werden we ook verrast door de prachtige soundtrack voor Prey, geschreven door Sarah Schachner. In 2025 werden we getrakteerd op nog twee Predator-films: Predator: Killer of Killers, met muziek van Benjamin Wallfisch en Predator: Badlands, een live-actionfilm. Voor Badlands werkten Schachner en Wallfisch samen aan de muziek voor de eerste film waarin een Predator de held speelt.

Voor de muziek in deze film hebben de componisten een vervormde stem gebruikt om de Predators neer te zetten, wat je in de nummers van beide componisten kunt horen, maar er zijn ook verschillen in de muziek die ze hebben geschreven. In de muziek van Schachner hoor ik duidelijk de invloeden van Prey, met de nadruk op de lagere strijkers en vervormde zang. Zij is ook verantwoordelijk voor de meeste aanvullende thema’s, zoals die voor Thia en Tessa. Haar muziek zorgt voor de meer emotionele elementen in de film. De muziek van Wallfisch is vooral te horen tijdens de actiescènes, met veel percussie, de vervormde stem en veel muzikale patronen. Er zit niet veel melodie in, iets wat tegenwoordig gebruikelijk is in Hollywood-kaskrakers. Helaas maken deze cues de soundtrack ook minder aantrekkelijk om op zichzelf te beluisteren. Ik zou de muziek voor Predator: Badlands als degelijk omschrijven, die goed bij de film past, maar ik denk ook dat het veel meer had kunnen zijn als de muziek meer voor de stijl van Prey was gegaan in plaats van de veilige weg van standaard actiemuziek te kiezen.

Label
Hollywood Records

Luisteren
Spotify | Amazon | Apple Music

Categorie
Film

Author

  • Anton Smit

    Anton is de oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *