Kingsman: The Golden Circle – Henry Jackman en Matthew Margeson

Henry Jackman & Matthew Margeson - Kingsman The Golden CircleIk had een grote glimlach op mijn gezicht, toen ik hoorde dat de film Kingsman: The Golden Circle uit ging komen in de bioscoop. Ik vond de eerste film echt geweldig. Dat was niet alleen om de overdreven actiescènes, maar voornamelijk om de muziek die geschreven is door Henry Jackman en Matthew Margeson. Mijn verwachtingen waren daarom ook hoog voor de nieuwe filmmuziek die geschreven ging worden door dezelfde twee componisten.

Met het nummer  “Eggsy Is Back” wordt de toon al gezet in de eerst paar seconden: met de melodie van het countrynummer “Take Me Home, Country Roads”, gespeeld op een doedelzak. Maar voordat dit bij mij was ingezonken, ging het gelijk over in het Kingsman-thema die ik zo geweldig vind uit de eerste film. De meeste melodieën in dit thema worden gespeeld door koperinstrumenten, voornamelijk de trompetten en de hoorns die de melodie telkens van elkaar overnemen zodat het samen een sterk thema vormt.

Het Kingsman-thema is niet het enige thema op het album, er zijn nog twee thema’s die we moeten noemen: Het Statesman-thema en het Golden Circle-thema. Het Statesman-thema kan het beste gehoord worden in het nummer met dezelfde naam: “Statesman”. Het is een groots thema met een geweldige melodie in de hoorns, die tot tweemaal toe herhaald wordt: eerst door een patriottistisch klinkende trompet en daarna opnieuw door een gitaar. Het Golden-Circle-thema kan heel goed gehoord worden in “The Golden Circle” en “Poppy”. De melodie in dit thema klinkt heel eenvoudig, maar tegelijkertijd ook heel kwaadaardig. In het eerste van de twee nummers is het de hobo die met het thema begint, totdat de strijkers het overnemen. In het tweede nummer is het thema veel grootser te horen, doordat heel het orkest het speelt.

Deze drie thema’s vormen voornamelijk de hele soundtrack. Als de Britten voornamelijk in beeld zijn, dan hoor je het Kingsman-thema. Als de Amerikanen voornamelijk op de voorgrond staan, kun je het Statesman-thema horen, met soms nog wat extra geluiden erbij, zoals gitaren en geluidseffecten van een lasso, die je voornamelijk in westerns hoort. Tot slot hoor je het Golden Circle-thema als de slechteriken laten zien wat ze kunnen. Een goed voorbeeld van hoe dit verwerkt is in de film is “Gondola Experience”, dat gespeeld wordt tijdens een actiescène waar  in het begin de slechteriken zorgen voor problemen bij de Britten, maar die toch aan het eind van de scène het probleem weten op te lossen. In de muziek is dit dus terug te horen doordat het nummer begint met het Golden Circle-thema en na melodische actiemuziek, eindigt met het Kingsman-thema. Nog een perfect voorbeeld is “Incoming Missiles”. Ik zal hier niet in detail treden waarom dit zo is. Als je zelf naar het nummer luistert, zul je het zelf heel eenvoudig horen. Het spelen met de thema’s gaat ook verder dan deze film alleen, aangezien “Rescuing Harry” met het Valentine-thema begint, dat geschreven is voor de eerste film. De finale van het album is “Kingsman Hoedown” met een fantastische versie van het Kingsman-thema in de Westerse stijl met banjo’s en levendige vioolsolo.

Tot slot is er een speciale vermelding nodig voor het “Country Roads” liedje. Naast dat de film ermee begint, is er ook een orkestversie gebruikt in “Not in Vain”. Ook is dit liedje gezongen door één van de acteurs, namelijk Mark Strong, in “No Time for Emotion”.

Deze soundtrack is een perfect voorbeeld hoe je een verhaal kan vertellen door muziek te gebruiken. Ik heb de film gezien en ik herleef deze weer helemaal door naar de filmmuziek te luisteren. Een probleem die dan kan voorkomen als je deze techniek toepast is dat het album repetitief en saai kan gaan worden, omdat je telkens dezelfde thema’s hoort. Echter heb ik nergens in dit album het thema op dezelfde instrumenten horen spelen, waardoor de hele soundtrack een plezier was om naar te luisteren. Het album laat ook zien dat melodieën en thema’s nog steeds samen kunnen gaan in actiescènes. Sterker nog, naar mijn mening waardeert men de scènes op het scherm zelfs meer. Ik vond het Kingsman-thema al geweldig voordat deze tweede film uitkwam, waardoor ik heel benieuwd was naar wat voor nieuwe muziek we van deze opvolger konden verwachten. Voor mij hebben ze het echt klaar gespeeld: ik krijg het Golden Circle-thema niet uit mijn hoofd. Het is eenvoudig maar ook erg aanstekelijk en het is ook in veel verschillende versies te horen op de soundtrack, tezamen met de andere fantastische thema’s. Ik ga nu geduldig wachten op de derde film, ik kan hier nog wel wat meer van de Kingsman-films horen.

Luisteren of kopen

Lijst van nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. Eggsy Is Back
  2. Memories of Harry
  3. The Golden Circle
  4. Poppy
  5. Incoming Missiles
  6. You May Shed a Tear in Private
  7. Tequila
  8. The Lepidopterist
  9. Rescuing Harry
  10. Statesman
  11. Ginger’s First Test
  12. Whiskey’s Demons
  13. Tornado in a Trailer Park
  14. Poppy’s Terms
  15. Dancing Disease
  16. The Gondola Experience
  17. Cabin Ambush
  18. Horrific News Report
  19. Flying to Poppyland
  20. No Time for Emotion
  21. Temple Battle
  22. Viva Las Vegan
  23. Not in Vain
  24. A Man Who’s Honorable
  25. Kingsman Hoedown

Totale lengte: 1 uur 16 minuten
Twentieth Century Fox Film Corporation / Fox Music (2017)

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *