Sinds Star Wars aan Disney is verkocht zijn alle Star Wars fans in rep en roer. Dat betekende namelijk dat er nieuwe Star Wars films uit zouden komen en dit keer niet alleen de officiële episode films. Episode 7 kwam vorig jaar al uit met muziek van Star Wars huiscomponist: John Williams.
Naast de officiële episodes, gaat DIsney ook andere films maken in de Star Wars universum. Hiervan is Rogue One de eerste die zich afspeelt tussen episode 3 en 4. Er werd snel bekend dat John Williams deze films niet ging componeren. De eer was aan Alexandre Desplat. Op het filmmuziekfestival in Krakau van 2016 was er een Meet and Greet met Desplat. Daar werd hem de vraag gesteld of hij al was begonnen was met componeren voor deze film. Zijn antwoord daarop was kort en krachtig: “Nee”. Later werd bekend waarom. Blijkbaar moesten scènes van de film opnieuw gefilmd worden waardoor Desplat niet meer in staat was om het te componeren. Het was aan Michael Giacchino om deze klus op het laatste moment alsnog te klaren. En dat moest in een periode van vier en een halve week.
Zowel de film als de soundtrack begint met een knal en zet vervolgens door met een door Giacchino nieuw bedacht thema. Tot mijn grote verbazing begint deze film niet met het standaard tekstscherm dat omhoog loopt. Dat was iets wat ik eigenlijk wel had verwacht. Het zou een mooie kans geweest zijn om te zien hoe de muziek van Williams zou overvloeien in de muziek van Giacchino. Over het algemeen bestaat de soundtrack uit mooie lijnen met melodische effecten. Meestal zijn deze lijnen gedaan door koperinstrumenten. Met andere woorden muziek die je bij een Star Wars film zou verwachten. Het is fijn om te horen dat de muziek alleen gedaan is door een symfonieorkest met af en toe een koorpartij richting het einde van de film en hier en daar kun je een knipoog naar een origineel thema waarnemen.
Het is tijd om wat dieper in de soundtrack te duiken. Wobani Imperial Labor Camp is een kort nummer die rustig begint met een hoorn solo waarna volledig orkest er krachtig bijkomt. Het nummer Truth Goes Both Ways begint zeer krachtig waar een variatie van het Star Wars thema The Force in te horen is uit de eerste Star Wars film. In When Has Become Now komt het “slechte kant” thema voor het eerst goed langs. Uiteraard klinkt deze als een mars zoals dat in een Star Wars film hoort. Jedha City Ambush laat goed horen hoe een actiescène nog steeds erg melodisch kan klinken. Een vreemd eend in de bijt is Star-Dust. Hierin wordt een zeer rustig en mooi pianomuziek ten gehore gebracht tussen al het Star Wars geweld. De piano is verder in de muziek van deze film niet aanwezig wat het een extra dimensie geeft.
Confrontation on Eadu is het langste nummer op de soundtrack. Deze begint langzaam maar komt in het midden goed op gang met een strak ritme. Richting het einde worden er mooie lange emotionele lijnen gespeeld tot een groots slot. Hierna is het de beurt aan het duistere nummer Krennic’s Aspirations. De muziek maakt heel snel duidelijk dat de ‘Dark side’ erg aanwezig is in deze scène. John Williams zijn thema is hier heel mooi in verwerkt. Het nummer Rogue One is een mooi voorbeeld hoe Giacchino zijn Star Wars klinkt. Het thema klinkt erg vertrouwd, maar is toch net iets anders. De twee nummers The Master Switch en Your Farther Would Be Proud worden gespeeld onder emotionele momenten van de film en om dat meer kracht te geven is hierbij ook een koor toegevoegd wat het echt even afmaakt. Hope is het laatste nummer van de film voor de finale van John Williams begint die niet op de soundtrack staat. De titel zou vermoeden dat het om een “eind goed al goed” gaat. Maar het nummer klinkt juist erg donker en riekt naar dood en verderf wat heel goed bij de scène in de film past.
De soundtrack sluit af met drie suites die Giacchino heeft geschreven heeft voor de film:Jyn Erso & Hope Suite , The Imperial Suite en Guardians of the Whills Suite. Alle drie zijn fantastisch en ik kan niet wachten om deze live te horen op concerten. Deze suites zijn er perfect voor geschreven.
Al met al ben ik heel blij wat Giacchino heeft geschreven in zo’n korte tijd. Natuurlijk is de grote vraag: kan het tippen aan een Star Wars score met muziek van John Williams? Ik zeg daarop: Nee. Dat is niet omdat dit geen goede score is maar meer omdat John Williams zo groot is. De emoties die Imperial March, Across the Stars en de vele andere thema’s van de Star Wars bij mij boven brengt is bijna door niemand te evenaren. Wat Giacchino heeft neergezet is goed en ik ben eigenlijk heel benieuwd wat hij ervan had weten te maken als hij meer tijd had gekregen. Maar ook ben ik stiekem heel benieuwd wat Alexandre Desplat er van had gemaakt.
Luisteren of kopen
- Koop deze soundtrack op bol.com, amazon.com of iTunes
- Luister naar deze soundtrack op Spotify
- Vraag een nummer aan van dit album op StreamingSoundtracks.com
Lijst van de nummers op de soundtrack
Vetgedrukt zijn de highlights.
- He’s Here For Us
- A Long Ride Ahead
- Wobani Imperial Labor Camp
- Trust Goes Both Ways
- When Has Become Now
- Jedha Arrival
- Jedha City Ambush
- Star-Dust
- Confrontation on Eadu
- Krennic’s Aspirations
- Rebellions Are Built on Hope
- Rogue One
- Cargo Shuttle SW-0608
- Scrambling the Rebel Fleet
- AT-ACT Assault
- The Master Switch
- Your Father Would Be Proud
- Hope
- Jyn Erso & Hope Suite
- The Imperial Suite
- Guardians of the Whills Suite
Totale lengte: 1 uur 9 minuten
Walt Disney Records (2016)