His Dark Materials Series 2 – Lorne Balfe

“The Musical Anthology of His Dark Materials Series 2”

Een jaar geleden recenseerde ik Lorne Balfe’s The Musical Anthology of His Dark Materials, wat niet echt een soundtrack is, maar meer een showcase van de thematische ideeën voor de televisieserie. Het album was voor mij een behoorlijke verrassing, met veel muziek waarvan ik genoten heb. Recentelijk heeft Balfe conceptmuziek voor het tweede seizoen van de serie uit gebracht met The Musical Anthology of His Dark Materials Series 2. Aangezien ik het eerste conceptalbum goed wist te waarderen, heb ik geen enkel probleem om ook naar het tweede te luisteren en te zien wat voor nieuw materiaal Balfe heeft verzonnen.

De totale duur van het tweede album is korter dan zijn voorganger, wat geen grote verrassing zou moeten zijn, want Balfe kan veel van de thematische ideeën uit het eerste seizoen van de serie hergebruiken. Het album begint sterk met “The Subtle Knife”, een instrument dat in dit seizoen een grote rol speelt, zoals de alethiometer dat in het eerste seizoen deed. Het nummer begint met een mysterieus klinkende opbouw, met de hoofdmelodie op een soort houten fluit, totdat het volledige orkest meedoet om die melodie over te nemen. “Play the Serpent” is ook mysterieus, maar deze keer met speelse belletjes geluiden. In het midden van het nummer mogen het orkest en het koor schitteren, totdat de belletjes terugkeren voor het einde.

Het is gebruikelijk voor een televisieserie om de muziek voor het beginthema voor elk seizoen te behouden, maar ook om het iets te variëren. Dit is ook het geval met “Dark Materials: Between the Worlds.” Het thema is voor het tweede seizoen iets minder formeel, met meer orkestrale elementen op de achtergrond terwijl het thema vordert. Mysterie is blijkbaar belangrijk voor de nieuwe muziek, want ook in “A Spectre’s Playground” ligt de focus op lange mysterieuze lijnen, ditmaal met strijkers en eindigend met griezelig klinkend gehijg.

Een van de hoogtepunten op het album is het koorstuk “A New Cardinal Rises”, beginnend met een duet van twee mannen, voordat het koor en het orkest de muziek omvormen tot een massief klinkend orkestwerk, met een perfecte balans van schoonheid en duisternis. “The Witch Queen of Lake Lubana” heeft initieel een prachtige melodie op een fluit, voordat het ook de standaardbehandeling van orkest en koor in het midden krijgt, maar het eindigt met dezelfde melodie op de fluit. “Children of The Prophecy” begint anders dan de andere nummers, met puur elektronische elementen, en als een hobo de prachtige melodie begint te spelen, is dat op een goede manier in contrast met die elementen. Zoals bij de meeste nummers doet het orkest na een tijdje mee om de muziek af te maken, waarbij de hoofdmelodie samen met verschillende tegenmelodieën wordt voortgezet.

Als je net als ik van zware koperen klanken houdt, dan is “The City in The Sky” iets voor jou. Het nummer begint met een mysterieus muzikaal figuur, dat zich blijft herhalen. Na een tijdje nemen de lage koperblazers, met trombones, hoorns en tuba’s, dit figuur met veel kracht over. Het laatste nummer op het album is “The Shaman” met de hoofdmelodie op een trompet, die later in het nummer een paar keer wordt herhaald met steun van het orkest.

Ik heb in deze recensie allerlei instrumenten genoemd, maar eerlijk gezegd, zijn de meeste daarvan computergegenereerde muzieksamples, wat prima is voor dit conceptalbum, dat de nieuwe thema’s voor het nieuwe seizoen laat horen. De muziek, zoals die op dit album te horen is, is niet bedoeld om in de serie te worden verwerkt en ik neem aan dat de echte soundtrack voor het tweede seizoen binnenkort uitkomt, met degelijk opgenomen muziek en het zal waarschijnlijk daarnaast ook muziek bevatten met thema’s uit het eerste seizoen. Ik ben geen fan van muziek met veel samplegeluiden en mijn luisterervaring is daardoor in sommige nummers wat verminderd. Maar over het algemeen zijn de nieuwe muzikale ideeën die Lorne Balfe heeft geschreven uitstekend en heb ik de meeste daarvan al goed uitgevoerd gehoord in de show. His Dark Materials en Lorne Balfe zijn een perfecte match, waarbij de beelden van de serie en de muziek uitstekend samengaan. Ik zal blijven genieten van de serie met de muziek en hopelijk wordt er een derde seizoen aangekondigd met nog meer prachtige nieuwe muziek van Balfe.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. The Subtle Knife (4:54)
  2. Play the Serpent (3:00)
  3. Dark Materials: Between the Worlds (1:34)
  4. A Spectre’s Playground (2:29)
  5. A New Cardinal Rises (3:58)
  6. The Witch Queen of Lake Lubana (3:31)
  7. Children of The Prophecy (3:01)
  8. The City In The Sky (5:01)
  9. The Shaman (3:53)

Duur: 31 minuten
Silva Screen Records (2020)

Auteur

  • Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website als hobby werkt Anton fulltime in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *