Harry Potter and the Order of the Phoenix
Op het moment dat ik dit schrijf, is de hele wereld vanwege het coronavirus in rep en roer. Niet alleen zijn er veel landen in lockdown waardoor mensen thuis moeten blijven, maar alle grote evenementen in de komende maanden zijn geannuleerd. Mijn persoonlijke agenda was gevuld met geweldige filmmuziekconcerten, die nu worden afgeblazen of verschoven zijn naar een onbekende datum. Gelukkig had ik nog één concert om over te schrijven in de planning, dat ik twee maanden geleden heb bijgewoond, voordat het virus zijn weg naar Europa vond. Het zal waarschijnlijk het laatste concertverslag voor lange tijd zijn dat hier op Soundtrackwereld te lezen is.
Het Rotterdams Philharmonisch is een van de orkesten in Nederland die al geruime tijd filmmuziek op de agenda heeft staan. De concerten waar ik naar blijf uitkijken zijn hun Harry Potter uitvoeringen, waar ik sinds de derde film over schrijf, zoals te lezen is in Harry Potter and the Prisoner of Azkaban en Harry Potter and the Goblet of Fire. Alle vorige uitvoeringen van Harry Potter-films werden door Justin Freer gedirigeerd, maar om familieredenen was hij daar dit keer niet toe in staat. Gelukkig was Ernst van Tiel beschikbaar om het van hem over te nemen en nadat ik hem tijdens het Michael Giacchino-concert in Dublin had zien dirigeren, twijfelde ik er niet aan dat hij prima in staat zou zijn om het orkest voor dit project te leiden. Van Tiel was ook zo vriendelijk om, voordat hij aan het concert begon, een praatje met het publiek te maken.
De eerste drie Harry Potter-films hebben prachtige door John Williams gecomponeerde muziek. Patrick Doyle brak die cyclus door de muziek voor het vierde deel te schrijven en nu waren we op het punt gekomen waar we naar Harry Potter and the Order of the Phoenix konden kijken met de muziek van Nicholas Hooper. Eerlijk gezegd ben ik niet zo bekend Hoopers muziek. Ik heb zijn Harry Potter-muziek beluisterd, maar het is me nooit echt bijgebleven. Het Rotterdams Philharmonisch deed het geweldig, maar ik vond het gewoon leuker om naar de film te kijken dan dat ik op de muziek lette. Gelukkig waren er een paar momenten waarbij de muziek me wel degelijk opviel. De muziek voor Dumbledore’s Army was een genot om naar te luisteren en het vrolijke thema dat voor professor Umbridge is geschreven is fantastisch. Ik kon ook door de hele film heen wat verwijzingen naar de thema’s van John Williams horen, die ook geweldig zijn.
Wat ik leuk vind aan films met live muziek is dat het orkest altijd mag schitteren tijdens de aftiteling, waarbij het publiek naar de muziek kan luisteren zonder te worden afgeleid door de beelden op het scherm. Helaas was de muziek, net als bij de vorige Harry Potter-film, ingekort, waardoor het publiek, na het applaudisseren voor de geweldige prestatie, de zaal verliet, terwijl de aftiteling nog aan het draaien was. Ik weet dat dit een beetje negatief klinkt, maar laat ik benadrukken dat ik weer een geweldige tijd had. Het Rotterdams Philharmonisch is een prachtig orkest dat bereid is om filmmuziek uit te voeren en ze laten met deze live-vertoningen de wonderen van de filmmuziek zien. Harry Potter keert in december van dit jaar terug als het Rotterdams Philharmonisch de muziek tijdens de vertoning van Harry Potter and the Half-Blood Prince ten gehore brengt en ik kijk er naar uit om erbij te zijn. Ik heb mijn kaartje al. Hopelijk is het coronavirus tegen die tijd onder controle, want een van de vele effecten ervan is een negatieve financiële belasting voor de culturele sector en filmmuziek is iets dat echt in staat is om vele levens op te fleuren.
Concertinformatie
Waar: De Doelen – Rotterdam
Wanneer: 17 januari 2020
Orkest: Rotterdams Philharmonisch Orkest onder leiding van Ernst van Tiel