Still: A Michael J. Fox Movie – John Powell

Wanneer veel filmmuziekliefhebbers aan muziek denken die door John Powell is gecomponeerd, zullen velen van hen vooral de schitterende muziek in gedachten hebben die hij heeft geschreven voor avonturenfilms – al dan niet geanimeerd – met How to Train Your Dragon en Star Wars: Solo als bekendste voorbeelden. Sommige mensen die zijn muziek waarderen gaan zelfs nog verder terug in de tijd en hebben dierbare herinneringen aan zijn muziek voor actiefilms zoals Paycheck en de Bourne trilogie. Vorig jaar week Powell af van deze filmgenres toen hij uitmuntende muziek schreef voor de dramafilm Don’t Worry Darling. Dit jaar begaf hij zich nog verder op onbekend terrein door de muziek te schrijven voor zijn eerste documentaire, de Apple TV-film Still: A Michael J. Fox Movie.

Still vertelt het verhaal over het leven van acteur Michael J. Fox, zijn loopbaan en natuurlijk zijn omgang met de ziekte van Parkinson. Zijn verhaal wordt verteld aan de hand van interviews met hem en met behulp van scènes uit films waarin hij speelde. De documentaire bevat nummers uit voornamelijk de jaren ’80, maar ook Alan Silvestri’s briljante score voor Back to the Future heeft een prominente plek. Het was aan Powell om zijn muziek toe te voegen aan alle andere scènes die dat nodig hadden.

Still is allesbehalve een avonturenfilm, wat inhoudt dat er geen plaats is voor een grootse orkestrale soundtrack, normaal gesproken één van Powell’s sterke punten. In plaats daarvan is de soundtrack intiemer en bestaat de muziek uit een klein strijkersensemble, wat andere aanvullende instrumenten zoals gitaren, percussie en piano en er is wat ondersteuning door elektronische geluiden.

Parkinson is een afschuwelijke ziekte en wat de soundtrack zo uniek maakt, is dat dit niet wordt weerspiegeld in de muziek. Michael J. Fox, hoewel extreem ziek, probeert nog steeds het beste van zijn leven te maken en heeft nog steeds zijn gevoel voor humor, datgene wat hem zo succesvol maakte in de jaren ’80. De ziekte heeft geen donker klinkend thema, maar is slechts een hoog geluid dat simpelweg gewoon aanwezig is, net zoals ook voor de ziekte geldt. Dit geluid is het eerste wat je hoort op het album in het nummer “Pinky”.

Powell heeft een aantal thema’s opgenomen in deze score. Het hoofdthema, dat Fox als persoon achter de acteur voorstelt, is op verschillende plaatsen in deze 40 minuten durende soundtrack te horen, met de versie in “Growing Up” als meest uitgewerkte voorbeeld. Een ander thema vertegenwoordigt de worstelingen in zijn carrière. De scènes die deze worstelingen in beeld brengen, worden – net als bij Powell’s benadering van de ziekte – niet ondersteund door donkere emotionele muziek, maar door een heerlijke melodie uitgevoerd op een viool, die je kunt vinden in “A Chip & a Chair”.

Ik ben al heel wat muziekstijlen tegen gekomen in Powell’s filmmuziek, maar jazz-achtige muziek had ik nog niet van hem gehoord. Het soundtrackalbum voor Still bevat twee schitterende jazzy nummers en zowel “Hollywood Struggle” als “Becoming Michael J. Fox” zijn heerlijk opgetogen. Ze zijn een uitstekend voorbeeld van de veelzijdigheid van John Powell als componist.

Elk project waar Powell bij betrokken is, maakt me enthousiast. Ik ben dol op zijn orkestrale composities, die naar mijn mening bij de beste scores in het huidige filmmuziektijdperk horen, maar als hij zich in andere muzikale genres begeeft, kan hij ook meesterwerken creëren, met zijn klassiek werk A Prussian Requiem en zijn filmmuziek voor Don’t Worry Darling als uitstekende voorbeelden. Deze laten zijn veelzijdigheid als componist zien en als je goed luistert naar de muziek voor Still, kun je dit talent ook daarin ontdekken. Powell creëerde niet alleen prachtige thema’s, maar hij verrijkte elk muziekstuk ook met kleine muzikale details waardoor ik de muziek nog meer ging waarderen. De soundtrack voor Still is een uitstekend voorbeeld dat laat zien dat Powell in staat is om voor elk filmgenre te componeren.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. Pinky (1:58)
  2. That’s Boring (1:43)
  3. Growing Up (1:37)
  4. First Casting (1:05)
  5. Hollywood Struggle (2:33)
  6. A Chip & A Chair (1:22)
  7. The Audition (2:38)
  8. Becoming Michael J. Fox (2:29)
  9. Tracy (2:54)
  10. Being A Father (1:00)
  11. Parkinson’s Yeah! (2:47)
  12. Feel It, Live It (1:25)
  13. Late Night TV (1:20)
  14. Drink and Disassociate (1:47)
  15. Is This What You Want? (2:41)
  16. Home to TV (1:35)
  17. No Way Out (3:02)
  18. Why Me? (1:17)
  19. Life at the Beach (5:28)

Total length: 40 minutes
Lakeshore Records (2023)

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *