Videogames in Concert met Eímear Noone – 2024-08-22, Amsterdam

Voordat ik op vakantie ging, even weg te zijn van het schrijven voor Soundtrackwereld, bezocht ik nog een concert van de VriendenLoterij in Amsterdam. Dit concert was gericht op muziek uit videogames, met Eímear Noone als dirigent en presentatrice. Ik wilde hier graag bij zijn, want als Eímear Noone naar Nederland komt voor een concert, wil ik dat niet missen. Ik heb Noone in de loop der jaren twee keer ontmoet. De eerste keer was tijdens Fimucité in 2017 en zij was de eerste persoon die zo vriendelijk was om mij een interview te gunnen. Ze was erg aardig en openhartig. Ik heb in de jaren daarna veel interviews afgenomen en ik vraag me af hoe dit zou zijn verlopen als mijn eerste interviewervaring niet zo vruchtbaar was geweest. Tijdens die editie van Fimucité liet ze ook haar geweldige capaciteiten als dirigent zien en ik kon merken dat ze de muziek die uitgevoerd moest worden heel goed begreep. Het was geweldig om haar een half jaar later weer terug te zien op het Krakau FMF. Ik verheugde me er daarom op om haar weer te zien optreden.

Toen ik de concertzaal van Het Concertgebouw binnenliep, zag ik tot mijn grote vreugde dat het concert zo goed als uitverkocht was. De zaal was gevuld met een verscheidenheid aan mensen, variërend van gezinnen, studenten en natuurlijk met een aantal oudere gamemuziekliefhebbers zoals ik. Het was ook geweldig om te zien hoe Noone de bekende trappen van Het Concertgebouw afdaalde in een van haar iconische kostuums, die ze altijd op het podium draagt.

Het programma bevatte goed doordachte muziek uit games van verschillende genres, die Noone zelf had samengesteld. Sommige stukken waren al bekende werken die door anderen waren gearrangeerd, maar een flink aantal was gearrangeerd door haarzelf of haar partner Craig Stuart Garfinkle. Er waren ook enkele originele werken van hen: “Malach, Angel Messenger” uit World of Warcraft: Warlords of Draenor en een suite uit Baldur’s Gate: Dark Alliance 2. Naast de originele werken van Noone en Garfinkle heb ik ook meer bekende muziek zoals deze gehoord tijdens dit soort concerten, waaronder muziek uit World of Warcraft, Journey, The Last of Us en Fallout 3. Gelukkig zijn dit muziekstukken die ik graag meerdere keren kan aanhoren. De muziek die ik nog niet eerder live had gehoord was ook een genot om naar te luisteren, zoals het thema uit Starfield of de opwindende strijdmuziek uit “Wesker Battle” uit Resident Evil V, waarbij een prullenbak als percussie-instrument werd gebruikt. De hoogtepunten voor mij waren echter de nummers die gezongen werden door zangeres Aisling McGlynn, die door Noone was uitgenodigd voor het concert. Ze zong God of War: Ragnarok’s “Blood Upon the Snow” en het thema uit Ori and the Will of the Wisps schitterend, maar mijn favoriete stuk was toen ze “Legends Never Die” uit League of Legends zong, mooi uitgevoerd samen met het Antwerp Symphony Orchestra.

Het concert was een fantastische avond vol amusement. Eímear Noone liet ons zien dat ze een fantastische dirigent is en dat ze het orkest naar een uitmuntende prestatie kan leiden. Ze was ook een geweldige presentatrice, die tussen de stukken door met het publiek praatte. Het is jammer dat een koor zoveel extra kosten en productiecomplexiteit voor een concert meebrengt, want sommige stukken zouden baat hebben gehad bij de aanwezigheid van een koor, waaronder haar eigen “Malach, Angel Messenger”, maar ook “Blood Upon the Snow”. Wat het orkest goed had kunnen gebruiken voor dat laatste nummer was de enorme taiko-drum die op het podium aanwezig was. Het instrument werd bespeeld in andere stukken tijdens het concert, maar werd niet gebruikt voor dit laatste nummer, terwijl het duidelijk te horen is in het origineel en een iconisch instrument is voor componist Bear McCreary. Het is iets heel kleins en waarschijnlijk iets dat alleen mij zou zijn opgevallen, maar het zou me ontzettend blij hebben gemaakt als het wel was gebruikt.

Ik wist al dat Noone een fantastisch mens is die gamemuziek heel goed begrijpt. Op social media liet Noone weten wat een voorrecht het voor haar was om de iconische trap van een van de beste zalen van Nederland af te dalen. Het had eigenlijk andersom moeten zijn: Wij hadden het voorrecht dat ze naar ons land wou komen, om ons te laten zien hoe fantastisch muziek voor games kan zijn.

Concertinformatie

Waar: Het Concertgebouw in Amsterdam
Wanneer: 22 augustus 2024
Orkest: Antwerp Symphony Orchestra onder leiding van Eímear Noone
Zangeres: Aisling McGlynn 

Programma

  • Jason Hayes – Suite uit World of Warcraft
  • Austin Wintory – “Nascence” uit Journey
  • Darren Korb – “No Escape” uit Hades
  • Inon Zur – “Main Theme” uit Fallout 3
  • Pinar Toprak – Suite uit Fortnite
  • Gareth Coker – “Main Theme” uit Ori and the Will of the Wisps
  • Yasunori Mitsuda – Chrono Cross: The Radical Dreamers Edition
  • David Wise – “Mining Melancholy” uit Donkey Kong Country 2
  • Utada Hikaru – Suite uit Kingdom Hearts

Pauze

  • Loeffler / Ichinose / Wise / Masuda / Kondo / Miyazaki / Nakatsuka / Siegler – Nintendo Reimagined
  • Craig Stuart Garfinkle – Suite uit Baldur’s Gate: Dark Alliance 2
  • Gustavo Santaolalla“All Gone” uit The Last of Us
  • Kōta Suzuki – “Wesker Battle” uit Resident Evil V
  • Inon Zur – Suite uit Starfield
  • Marcin Przybylowicz – “Lullaby of Woe” uit The Witcher 3: Blood and Wine
  • Eímear Noone“Malach, Angel Messenger” uit World of Warcraft: Warlords of Draenor
  • Grant Kirkhope – Suite uit Mario + Rabbids: Sparks of Hope
  • Najand / Seaver / Trante – “Legends Never Die” uit League of Legends 
  • Bear McCreary – “Blood Upon the Snow” uit God of War: Ragnarok (toegift)

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *