Joker: Folie à deux – Hildur Guðnadóttir

De Joker-film uit 2019 was een succes en won vele prijzen, waaronder een Oscar voor beste muziek voor Hildur Guðnadóttir. Omdat Hollywood nu eenmaal Hollywood is, hebben succesvolle films een vervolg nodig, wat resulteerde in Joker: Folie à deux, waar Guðnadóttir ook voor terugkeerde.

Als ik naar het soundtrackalbum voor Folie à deux luister, zijn er veel overeenkomsten te vinden tussen deze film en de eerste. Beide soundtracks zijn ongeveer een half uur lang voor een film van meer dan twee uur. Voor de tweede film koos Guðnadóttir ervoor om dezelfde klankwereld te gebruiken met een grote nadruk op de lage strijkers om een stemming te creëren ter ondersteuning van de scènes met lange muzikale lijnen. Ik voel me zelf niet aangetrokken tot dit soort sfeermuziek, maar de soundtrack voor de eerste Joker-film had een paar nummers die eruit sprongen, zoals “Bathroom Dance”. De muziek voor Folie à deux bevat echter niet van dit soort hoogtepunten, omdat de muziek die ze schreef voor deze film geen prominente rol heeft. Ze moet namelijk plaats maken voor iets heel anders: de liedjes.

Voor het geval je het nog niet wist – ik kwam er ook pas een paar dagen voor het zien van de film achter – Joker: Folie à deux is een musical, waarin Joaquin Phoenix en Lady Gaga, die Joker en Harley Quinn spelen, heel wat liedjes zingen. Normaal gesproken vind ik het een goed idee om eens iets heel anders te proberen voor een vervolg, maar voor mij werkte het in dit geval niet. Emoties zijn essentieel in musicals. De muziek voor een musical is erg melodieus en in de melodie van een liedje kun je gemakkelijk emoties herkennen als verlangen, liefde, haat, wanhoop, enzovoorts. Tussen musicalnummers door kan de muziek de gaten opvullen en is meestal melodieus en emotioneel, waardoor het makkelijk is om in en uit een nummer over te gaan. Guðnadóttirs op stemming gebaseerde muziek is echter niet geschikt voor dat doel en vormt een te groot contrast met het musicalidee, waardoor zowel de filmmuziek als de liedjes niet tot hun recht komen.

Ik denk dat er een aantal interessante ideeën te vinden zijn in veel aspecten van Joker: Folie à deux, zoals de plot van het verhaal en het concept van een musical, maar de uitvoering ervan laat veel te wensen over. Dit is jammer, want als het vervolg een reguliere film was geweest met alleen Guðnadóttirs muziek die op cruciale momenten in de film mocht schitteren, of als het helemaal de musical kant op was gegaan, inclusief een melodieuze score die bij die liedjes past, had ik het waarschijnlijk beter gevonden.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt 

  1. It’s Showtime (2:50)
  2. That Dumb Laugh (1:59)
  3. Same Ol’ Joker (1:40)
  4. The Real You (2:32)
  5. Back on TV (1:24)
  6. Buy Me a Drink First? (1:13)
  7. Trial of the Century (1:42)
  8. My Mother Had Me Committed (1:32)
  9. The Saints (1:17)
  10. The Other Half (1:43)
  11. Social Services (1:41)
  12. Knock Knock (1:39)
  13. Doppelgänger (2:23)
  14. That’s All, Folks (0:54)
  15. Old Neighborhood (1:14)
  16. Uh Oh, I’m in Trouble (1:34)
  17. Voices (2:25)
  18. There Is No Joker (1:50)
  19. It’s All Theater (2:03)

Duur: 33 minuten
WaterTower Music (2024)

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *