FMF Krakau: Een festival met Abel Korzeniowski

FMF 2017 logoOns laatste concertverslag van het Krakau filmmuziekfestival van dit jaar is iets anders dan de andere concertverslagen: we bespreken iets meer dan alleen het concert. Na zijn bezoek in 2013, was dit de tweede keer dat de Poolse componist Abel Korzeniowski het festival bezocht. Hij opende het evenement in stijl met een concert wat volledig in het teken stond van zijn muziek. Daarnaast was hij het middelpunt van een aantal evenementen die ik hieronder ook wil bespreken.

Masterclass

In eerste instantie was een masterclass met Korzeniowski aangekondigd, maar helaas verdween deze even later weer van het programma. Tot onze verrassing was deze masterclass helemaal niet afgezegd en verscheen Korzeniowski gewoon op tijd voor de masterclass-studenten die wel in de zaal aanwezig waren. Gelukkig waren wij al in de zaal na Matthijs Kieboom zijn masterclass en zo konden wij Korzeniowskis masterclass gelijk erna bijwonen.

Abel Korzeniowski at FMF masterclass

We hadden maar een kort moment nodig om te zien dat we iets bijzonders gingen meemaken, want Korzeniowski droeg niet zijn volledige pak (meestal draagt hij altijd een volledig pak als hij in het openbaar verschijnt). Ik ben er niet helemaal zeker van of hij zich wel op zijn gemak voelde om zo voor het publiek te staan: hij moest namelijk goed nadenken over een aantal van zijn zinnen. Toch was het een mooie gelegenheid om een kijkje te nemen in het hoofd van deze componist. Hij vertelde ons bijvoorbeeld dat als een deadline heel snel dichtbij komt, het voor hem meer effect heeft om een klein dutje te doen, om zo het probleem fris van geest op te kunnen pakken. Ook werd hem gevraagd, wie hem het meest beïnvloed. Zijn antwoord daarop was dat hij niet beïnvloed wordt door één of meerder personen maar door alles om hem heen.

Vragenuur

Een andere bijeenkomst vond een paar dagen later plaats. Het vragenuur stond wel gewoon in het programma, dus de meeste mensen in het publiek waren fan van Korzeniowski. Aangezien het dit keer niet plaatsvond op de gebruikelijke locatie, maar in een kleinere zaal, was de zaal heel vol, hierdoor moesten mensen die later binnenkwamen, zoals ikzelf, aan de zijkant van de zaal staan. Voor deze samenkomst had Korzeniowski wel zijn volledig pak aangetrokken. Om één of andere reden was hij meer in zijn element tijdens dit vragenuur: hij lachte veel meer. Er stond een tafel op het podium met twee stoelen, twee microfoons, en twee flesjes, maar Korzeniowski wou liever niet zitten maar juist dicht bij het publiek staan om de vragen te beantwoorden en af en toe een grapje te maken.

Abel Korzeniowski at FMF Q&A

Deze keer had ik ook de mogelijkheid om hem een vraag te stellen. Ik had ontdekt dat tijdens zijn concert er een volledig orkest op het podium zat met uitzondering van trompetten, ik heb hem daarom gevraagd of hij hier meer over kon vertellen. Dit resulteerde in een leuk gesprek waar hij mij eerst vroeg of ik zelf trompet speelde, wat ik, als tubaspeler, kon ontkennen. Hij corrigeerde mij ook door te zeggen dat tijdens de laatste stukken op het programma wel degelijk trompetten aanwezig waren, die ik totaal over het hoofd had gezien. Maar om de vraag te beantwoorden, vertelde hij aan het publiek dat hij het geluid van trompetten te helder vond klinken en dat hij niet graag een partij door verschillende instrumenten wou laten spelen als dat niet nodig was. Over het algemeen was het een leuke bijeenkomst en Abel Korzeniowski was fantastisch en heel geduldig om voor en na de sessie voor zijn fans te signeren, inclusief mijn W.E. CD.

Concert: The Music of Abel Korzeniowski

Naast dat hij één van de gasten was tijdens het All is Film Music gala, opende Korzeniowski ook het festival met zijn eigen concert in het ICE Conferentiecentrum. Na het publiek te begroeten, begaf hij zich voor het orkest om zijn eigen muziek te dirigeren. Het is voor mij best lastig om de muziek van Korzeniowski in detail te omschrijven. Zijn stijl is zeer melodisch en repetitief wat herkenbaar is, maar elk stuk heeft toch ook weer zijn eigen melodie en patronen.

De muziek uit Penny Dreadful is een goede balans tussen spanning en duister, maar is daarnaast ook erg melodisch, emotioneel en mooi. Vooral de soloviolist en de pianospeler waren erg sterk in hun uitvoering. Over het algemeen vind ik het niet fijn om beelden van de film op een scherm te hebben als het muziek aan het spelen is, maar in dit geval voegde het echt iets toe aan het totale plaatje.

Na ongeveer 40 minuten van muziek uit Penny Dreadful was het de beurt aan de muziek uit Romeo and Juliet. In dit stuk kun je heel goed horen hoe Korzeniowski lange akkoorden in de koperen blaasinstrumenten schrijft om de melodieën in de strijkers te ondersteunen voor nog meer emotie.

Na de pauze konden we luisteren naar muziek uit Nocturnal Animals. Een deel uit dat stuk had een mooie opbouw dat zich bleef herhalen, maar toch telkens weer iets anders was. Dit zorgde ervoor dat het op je zenuwen werkte maar nog steeds vermakelijk was om naar te luisteren. Het volgende nummer was uit A Single Man met een grote rol voor de vioolspeler. Mijn favoriete muziek van Korzeniowski was toen aan de beurt: muziek uit W.E. met uiteraard het prachtige “Evgeni’s Waltz” met een goede uitvoering van de pianist. Het laatste werk op het programma was  Escape from Tomorrow. “Grand Finale” als laatste deel, was een goede afsluiting van een fantastische avond. Maar voordat we naar huis gestuurd werden, mochten we nog nogmaals luisteren naar “Ethan’s Waltz” – ditmaal als een toegift.

Abel Korzeniowski at FMF concert

Abel Korzeniowski zijn muziek is gewoon perfect om op een groot podium uitgevoerd te horen, wat voor een geweldige avond heeft gezorgd: elk stuk muziek was een op zichzelf staand stukje kunst. Ik heb nog wel mijn twijfels over het versterken van het geluid in deze zaal. Terwijl ik voor het podium stond (ik mag daar komen omdat ik met mijn perskaart er foto’s mag maken), vond ik het heel vreemd dat terwijl de violen vlak bij mij waren, ik het geluid helemaal bovenin de zaal uit de speakers hoorde komen. Ik kan hier maar niet aan wennen. Aangezien ik in dezelfde zaal het Star Wars concert heb meegemaakt zonder enige vorm van versterking, vraag ik mij af of versterking wel nodig is. Maar desalniettemin, voor het festival begon, had ik maar één Abel Korzeniowski CD, en nu heb ik er vijf in mijn bezit – dat moet wel iets zeggen wat voor indruk dit concert bij mij heeft achtergelaten. Ik wil Korzeniowski graag bedanken voor zijn aanwezigheid en zijn fantastische bijdrage aan het festival.

Concertinformatie

Waar en wanneer: Krakau, Polen – 17 mei 2017 tijdens het filmmuziekfestival
Orchestra: Beethoven Academy Orchestra gedirigeerd door Abel Korzeniowski

Progamma

  • Penny Dreadful
    • Revelation
    • Demimonde
    • Dark Rooms
    • Street. Horse. Smell. Candle.
    • Welcome to the Grand Guignol
    • Ethan’s Waltz
    • Melting Waltz
    • Joan Clayton
    • The Duel
    • The Master
    • Know your Master
    • Boat to Africa
    • Be True
  • Romeo & Juliet
    • Cheek of Night
    • Come, Gentle Night
    • A Thousand Times Good Night

Pauze

  • Nocturnal Animals
    • Wayward Sisters
    • Off the Road
    • Field
    • Table for Two
  • A Single Man
    • Daydreams
    • Sunset
    • Swimming
    • Stillness of the Mind
  • W.E.
    • I Will Follow You
    • Evgeni’s Waltz
    • Abdication
    • Dance for me Wallis
  • Escape from Tomorrow
    • Gates of Tomorrow
    • Grand Finale
  • Penny Dreadful – Ethan’s Waltz (Toegift)

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *