Red Sparrow – James Newton Howard

James Newton Howard - Red SparrowSommige films staan niet echt in mijn planning om te gaan kijken, maar op de één of andere manier zat ik toch in de bioscoop bij Red Sparrow, met muziek geschreven door James Newton Howard. Blijkbaar werd Howard gevraagd om een ​​ballet-achtig werk van twaalf minuten te schrijven voor deze film, en zodra de film begint, besef je waarom. De eerste paar minuten van de film bevatten een verbazingwekkend mooie stukje muziek. Deze is te horen in “Ouverture”, wat een prachtig klassiek stuk is geworden. Het heeft wonderschone melodieën die in elkaar overvloeien. Teleurstellend is wel dat na ongeveer acht minuten het stuk overgaat in minder interessante melodielijnen. Vrijwel alle nummers die er na komen, hebben voornamelijk een ondersteunende rol voor de beelden op het scherm. “Take Off Your Dress” is een goed voorbeeld van wat verwacht kan worden van de rest van deze soundtrack. Het begint met een paar lange lijnen, die in het midden wat spanning bevat omdat de scène het nodig heeft. “Arrival at Sparrow School” heeft een schitterend deel gezongen door een koor. “Blond Suits You” bevat één van de thema’s: een herhalend patroon van drie tonen die eindigt met meer lange lijnen. Dit thema komt ook terug in “Ticket To Vienna”.

De rest van de score is behoorlijk vergeetbaar. Ik heb er een paar keer naar geluisterd en zonder de beelden op het scherm om de muziek context te geven, mist het de melodieën en thema’s om het interessant te maken. Het merendeel van de muziek wordt gespeeld door een orkest, maar er zijn ook enkele hints van elektronica subtiel toegevoegd aan sommige nummers. Aan het einde van het album wordt dit gelukkig doorbroken door “Didn’t I Do Well”, wat naar mijn mening één van de mooiste stukken is die Howard ooit geschreven heeft. Net als “Ouverture” klinkt het als een klassiek werk, de lijnen zijn prachtig aangevuld door een koor dat dit stuk nog meer emotie geeft. In de laatste minuut helpt het koper mee voor een fantastisch hoogtepunt. Het album eindigt met “End Titles”, waarin sommige van de mooie melodieën die eerder te horen waren, terugkomen in een compacte suite.

Terwijl ik de film aan het kijken was, betrapte ik mezelf erop dat ik naar mijn horloge keek om te kijken of het al bijna pauze was: de film was af en toe wel heel traag. Dat is precies hoe ik me voel bij deze score: het heeft een fantastische opening, een niet zo interessant lang middendeel en een krachtig einde. Ik vraag me echt af hoeveel de muziek het tempo van de film beïnvloedde. Er werd aangekondigd dat de klassieke stukken niet werden gedirigeerd door Howard, maar door Esa-Pekka Salonen, die bekend staat als dirigent van klassieke muziek. Ik ben ervan overtuigd dat hij echt heeft bijgedragen aan het toevoegen van extra emotie aan deze stukken. Samengevat, het is heel moeilijk voor mij om deze score aan te raden. Als je een afspeellijst zou maken van “Ouverture”, “Didn’t I Do Well” en “End Titles”, krijg je een fantastische suite van klassieke muziek van ongeveer dertig minuten. Of dat de moeite waard is om het album te kopen, is aan jou. Ik heb een beslissing genomen: deze drie nummers zullen regelmatig in mijn afspeellijst te vinden zijn.

Luisteren of kopen

Lijst van nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. Overture (11:34)
  2. The Steam Room (2:19)
  3. One Night is All I Ask (1:29)
  4. Take Off Your Dress (6:20)
  5. Arriving at Sparrow School (2:50)
  6. Training (1:42)
  7. Anya, Come Here (2:44)
  8. When Did You First Notice the Tail? (1:04)
  9. There’s a Car Waiting to Take You to Moscow (1:49)
  10. Follow the Trail Wherever It Leads You (2:29)
  11. Blonde Suits You (4:59)
  12. Searching Marta’s Room (2:22)
  13. Ticket to Vienna (1:45)
  14. Telephone Code (1:10)
  15. Searching Nate’s Apartment (1:04)
  16. Can I Trust You? (3:06)
  17. Switching Disks (5:59)
  18. So What Next? (3:45)
  19. Didn’t I Do Well? (8:48)
  20. End Titles (9:30)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *