Star Wars: The Rise of Skywalker – John Williams

Met betrekking tot spoilers: Ik heb verhaallijnen van de film in deze recensie vermeden, maar als ik het over de muziek van John Williams heb, moet ik enkele thema’s aansnijden waaruit je conclusies kunt trekken die je misschien niet wilt weten.

Veel mensen werden verliefd op filmmuziek nadat ze de eerste Star Wars met zijn prachtige muziek zagen. Het was niet de film voor mij, maar zeker een van een aantal die me bewust maakte van de genialiteit van filmmuziek. Met de negende episode, Star Wars: The Rise of Skywalker, zal niet alleen de saga met Luke, Leia en Han eindigen, maar het is ook de laatste Star Wars soundtrack van John Williams, die meer dan veertig jaar een belangrijk onderdeel was van deze saga.

Voor elke Star Wars episode schreef Williams ten minste één nieuw stuk naast de vele meesterlijke werken die hij voor de vorige episodes heeft geschreven. Voor The Rise of the Skywalker componeerde hij het concertwerk “The Rise of the Skywalker”. Als ik een woord zoals ‘rise’ als titel van een nummer zie, is het eerste wat in mijn hoofd opkomt een fanfare, dus meer heldhaftige muziek, maar in plaats daarvan is het een prachtig en melodieus stuk in de stijl van “Yoda’s thema” “Force Theme” en “Leia’s Theme”. Als je erover nadenkt, ligt deze melodieuze muziek meer voor de hand, omdat al deze thema’s het element van ‘The Force’ gemeen hebben. Dit stuk voelt aan als een soort van afscheid van Williams: zijn laatste muzikale geschenk uit het Star Wars universum. Ik verwacht dat in de toekomst dit concertwerk op vele filmmuziekconcerten zal worden uitgevoerd, omdat het zo geweldig is. “Anthem of Evil” is een ander prachtig nieuw concertwerk die de ‘dark side’ vertegenwoordigt. Het is een prachtig koorstuk, dat tegelijkertijd ook verontrustend klinkt. Het orkest neemt het halverwege het stuk over van het koor met geweldige koperklanken om het een degelijke afsluiting te geven.

De uitvoering van de muziek in The Rise of Skywalker is precies wat ik ervan verwachtte. De film begint traditioneel met het hoofdthema, terwijl de gele tekst over het scherm rolt, wat te horen is in “Fanfare en Prologue”. Na het hoofdthema gaat het over in zeer donkere muziek met een patroon van snelle noten en pauken, die de nieuwe verbeterde Kylo Ren en zijn ridders van Ren voorstellen, samen met zijn oude thema, gespeeld op de hoorns. Er is zelfs een vleugje van een ouder, donkerder thema in dat nummer te horen. Dit werk is een goed voorbeeld van wat je kunt verwachten van de rest van de muziek, met veel thema’s en leidmotieven die zo meesterlijk in elkaar overgaan dat je het nauwelijks merkt. Williams heeft een grote muziekbibliotheek van Star Wars-thema’s tot zijn beschikking om hetzelfde verhaal dat je op het scherm ziet, muzikaal te vertellen, totdat we bij “Finale” komen waar je traditioneel het beroemde hoofdthema weer kunt horen om de episode af te sluiten. Tussen beide hoofdthema’s in, is er veel muziek te ontdekken. Elk nummer is niet alleen een plezier om naar te luisteren, maar de meeste zitten ook vol met prachtige versies van een thema en naadloze overgangen van het ene thema (of kleiner leidmotief) naar het andere. Ik kan dieper ingaan op deze leidmotieven, maar er zijn er simpelweg te veel. Als je nieuwsgierig bent naar de enorme collectie van deze kleine leidmotieven in Star Wars muziek, kan ik je de Complete Catalogue of the Musical Themes of Star Wars door Frank Lehman aanbevelen. Het is een gratis e-book waarin elk klein muziekpatroon uit Star Wars wordt toegelicht.

Hoewel elk nummer op het album een waar juweeltje is, wil ik er een paar apart noemen. Een van deze nummers is “The Speeder Chase”, wat een hoog tempo stuk is met snelle patronen en een leuke melodie erbovenop gelegd. Helaas is het niet in de film te vinden, omdat het waarschijnlijk op het laatste moment geschrapt is. “Destiny of a Jedi” is een geweldige mashup van de Force, Leia en Skywalker thema’s en eindigt glorieus met “Yoda’s theme”. Deze muzikale conclusie past perfect bij wat er op het scherm gebeurt, wat waarschijnlijk alleen de fanatieke filmmuziekliefhebbers hebben opgemerkt. Zonder in detail te treden over de muziek in de nummers, kan ik ten slotte aanraden om “The Force Is With You” en “Farewell” goed te beluisteren. Deze twee nummers zijn prachtige voorbeelden van hoe Williams muziek en thema’s gebruikt om het verhaal te vertellen.

Voor elke recensie wil ik graag concluderen met mijn mening over of een soundtrack goed is of niet, maar voor deze zou dat heel raar zijn aangezien ik Star Wars filmmuziek van John Williams aan het recenseren ben. Niet alleen zijn naar mijn mening alle Star Wars-scores meesterwerken, maar ze zijn ook geschreven door een van de beste filmmuziekcomponisten (misschien wel de beste filmcomponist) die we ooit hebben gehad. Dus ja, het is geweldige filmmuziek.

Een van de dingen die ik aan het schrijven van deze recensie leuk vond, is dat ik geen idee had hoe gedetailleerd elke seconde van de muziek is. Als je me drie jaar geleden had gevraagd wat ik van Star Wars muziek vond, zou ik hebben gezegd dat de thema’s meesterwerken waren en dat de muziek voor alle actiescènes wel interessant was, maar dat ik er niet veel om gaf. Maar met de kennis die ik nu heb, wil ik alle andere Star Wars-scores opnieuw verkennen en kijken of ik meer verbazingwekkende toepassingen van patronen, leidmotieven en volledige thema’s in de muziek kan vinden en hoe goed ze werken met wat er in de scènes zelf gebeurt. 

Dit is de laatste Star Wars filmmuziek van John Williams. De franchise gaat waarschijnlijk nog lang door, met prachtige en interessante muziek, maar het tijdperk van een volledige John Williams Star Wars soundtrack is afgelopen, wat me een beetje bedroefd, maar ook dankbaar maakt, want hij laat een prachtige erfenis achter. Zijn muziek voor Star Wars heeft zoveel componisten en filmmuziekliefhebbers, waaronder ik, over de hele wereld geïnspireerd en we zullen het nog vele tientallen jaren over zijn muziek voor Star Wars hebben. De muziek van The Rise of Skywalker is een geweldige afsluiting van dit Star Wars verhaal. Om eerlijk te zijn, had ik al eerder besloten welke soundtrack mijn nummer één van 2019 zou worden, maar mijn hoofd is nu in conflict omdat deze soundtrack de perfectie zeer dicht benadert.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. Fanfare and Prologue (4:34)
  2. Journey to Exegol (2:49)
  3. The Rise of Skywalker (4:18)
  4. The Old Death Star (3:16)
  5. The Speeder Chase (3:21)
  6. Destiny of a Jedi (5:12)
  7. Anthem of Evil (3:23)
  8. Fleeing from Kijimi (2:51)
  9. We Go Together (3:17)
  10. Join Me (3:42)
  11. They Will Come (2:50)
  12. The Final Saber Duel (3:57)
  13. Battle of the Resistance (2:51)
  14. Approaching the Throne (4:16)
  15. The Force Is with You (3:59)
  16. Farewell (5:14)
  17. Reunion (4:05)
  18. A New Home (1:47)
  19. Finale (10:51)

Duur: 1 uur en 16 minuten
Lucasfilm Ltd (2019)

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *