Encanto – Lin‐Manuel Miranda, Germaine Franco

Vanaf de Mickey Mouse-tekenfilms uit de jaren twintig tot de moderne animatiefilms aan toe is Disney al bijna honderd jaar een vaste waarde in de filmindustrie. Hun formule om sprookjesachtige verhalen te creëren waarin liedjes zijn verwerkt, is zeer succesvol, met Frozen als het meest succesvolle voorbeeld van de afgelopen tien jaar. Gelukkig is het daar niet bij gebleven. Er zijn meer uitstekende films met fantastische liedjes en muziek uitgebracht, waaronder Vaiana (Engelse recensie) en hun meest recente animatiefilm Encanto.

Encanto gaat over een Colombiaanse familie waarvan de leden allerlei superkrachten hebben, behalve één van de dochters – de hoofdrolspeelster van deze film. Om het verhaal muzikaal te ondersteunen is de opdracht voor het schrijven van de liedjes en de filmmuziek gegeven aan componisten die van Zuid-Amerikaanse afkomst zijn en in het verleden al voor Disney hebben gewerkt. De liedjes zijn geschreven door Lin-Manuel Miranda, die al een behoorlijk cv heeft opgebouwd met zijn muziek voor Hamilton en Vaiana. De liedjes die hij voor Encanto heeft geschreven zijn te vinden in de eerste nummers van het album en in hun instrumentale versies aan het einde ervan. Ik heb niet de gewoonte om me in mijn recensies op de liedjes te concentreren. Hoewel ze specifiek voor de film geschreven zijn, vind ik dat het een aparte categorie is die een andere stijl van recenseren nodig heeft. Het enige wat ik erover wil zeggen is dat “Dos Oruguitas” een prachtig en emotioneel Spaanstalig liedje is, uitgevoerd door Sebastian Yatra, dat er voor mij echt uitspringt.

Naast de liedjes is er ook veel ruimte voor de soundtrack zelf, geschreven door Germaine Franco, die ook de muziek voor de Disney Pixar film Coco heeft gecomponeerd. De muziek is een geweldige mengeling: een combinatie van een orkest met veel heerlijke Colombiaanse muziekelementen, uitgevoerd door muzikanten uit die streek. Wanneer de film zich op de familie in hun dagelijkse leven concentreert, komen deze Colombiaanse elementen echt naar voren, met “El baile Madrigal”, “The Dysfunctional Tango” en “Mirabel’s Cumbia” als fraaie voorbeelden. Wanneer de scènes in de film daarentegen meer gericht zijn op het verhaal achter de familie, is de orkestrale muziek prominenter aanwezig, rondom een prachtig hoofdthema. Het thema is in allerlei vormen en klanken veel te horen in de muziek en het lijkt wel een wals. De maatsoort van drie tellen wordt blijkbaar ook gebruikt in de muziek uit de streek waar het verhaal zich afspeelt. In “¡Hola casita!” is het thema in zijn orkestrale vorm te horen als inleiding op de film en in “Impressiones Del Canto” is het thema knap geïntegreerd in Spaans gitaarspel. Beide nummers zijn perfecte voorbeelden van hoe het thema verwerkt is. Het laatste nummer wat ik wil uitlichten is “Antonio’s Voice”, een uitstekend koornummer dat wordt ondersteund door het orkest en Colombiaanse muziekelementen.

De muziek, maar ook de liedjes, zijn een perfect voorbeeld van wat er gebeurt als je de opdracht geeft aan mensen met begrip en passie voor de muziek die de film nodig heeft. Niet alleen maakt dit soort muziek deel uit van Miranda’s en Franco’s muzikale afkomst, ze zijn ook in staat om die passie perfect te delen met de muzikanten, wat resulteert in uitstekende en vreugdevolle filmmuziek.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt (met uitzondering van de liedjes).

  1. The Family Madrigal (4:17)
  2. Waiting on a Miracle (2:41)
  3. Surface Pressure (3:22)
  4. We Don’t Talk About Bruno (3:36)
  5. What Else Can I Do? (2:59)
  6. Dos oruguitas (3:34)
  7. All of You (4:38)
  8. ¡Hola casita! (0:46)
  9. Colombia, mi encanto (2:55)
  10. Two oruguitas (3:34)
  11. Abre los ojos (3:16)
  12. Meet la familia (2:08)
  13. I Need You (2:27)
  14. Antonio’s Voice (2:14)
  15. El baile Madrigal (2:50)
  16. The Cracks Emerge (1:22)
  17. Tenacious Mirabel (1:35)
  18. Breakfast Questions (1:25)
  19. Bruno’s Tower (0:52)
  20. Mirabel’s Discovery (2:56)
  21. The Dysfunctional Tango (2:42)
  22. Chasing the Past (2:26)
  23. Family Allies (1:15)
  24. The Ultimate Vision (2:10)
  25. Isabela la perfecta (1:20)
  26. Las hermanas pelean (1:17)
  27. The House Knows (1:28)
  28. La candela (3:20)
  29. El río (1:27)
  30. It Was Me (1:20)
  31. El camino de Mirabel (2:09)
  32. Mirabel’s Cumbia (2:48)
  33. The Rat’s Lair (1:21)
  34. Tío Bruno (2:23)
  35. Impresiones del encanto (2:29)
  36. La cumbia de Mirabel (2:46)
  37. The Family Madrigal (instrumental) (4:17)
  38. Waiting on a Miracle (instrumental) (2:41)
  39. Surface Pressure (instrumental) (3:22)
  40. We Don’t Talk About Bruno (instrumental) (3:35)
  41. What Else Can I Do? (instrumental) (2:59)
  42. Dos oruguitas (instrumental) (3:34)
  43. All of You (instrumental) (4:53)
  44. Colombia, mi encanto (instrumental) (2:54)

Duur: 1 uur and 54 minuten
Walt Disney Records (2021)

Auteur

  • Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.