Raya and the Last Dragon – James Newton Howard

Als er iets is dat ik op deze website probeer te vermijden, dan is dat het recenseren van meerdere soundtracks van dezelfde componist zo kort na elkaar. Door corona komen er echter nog niet veel films uit en als James Newton Howard de muziek componeert voor twee spraakmakende films, denk ik dat ik het wel kan verantwoorden om zijn muziek van de meest recente Disney film Raya and the Last Dragon te recenseren, zo kort na mijn recensie voor News of the World, waarvoor Newton Howard een Oscarnominatie kreeg.

Raya and the Last Dragon is Disney’s nieuwste animatiefilm waarbij gebruik wordt gemaakt van computeranimatietechnologie, zoals ze dat ook al hebben gedaan voor Tangled, Frozen en Vaiana1. De film introduceert de nieuwe Disney-prinses Raya, die in een denkbeeldige wereld leeft met een Chinees thema. In het verleden leefden de mensen van deze wereld in vrede met de draken, maar dit liep slecht af en alle draken veranderden in steen, waardoor de mensen in wantrouwen achterbleven en in verschillende stammen verdeeld raakten. Hoewel de animatiestijl dezelfde is als in andere recente Disney animatiefilms, is er één groot verschil in Raya and the Last Dragon: deze film bevat geen liedjes. Alle muziek voor de film is geschreven door James Newton Howard, met uitzondering van het aftitelingslied “Lead the Way” van Jhené Aiko.

Als ik aan Disneyfilms en hun muziek denk, dan zijn de liedjes het eerste wat in me opkomt en aangezien deze film zelf geen liedjes heeft, moet de muzikale identiteit uit de filmmuziek komen. James Newton Howard’s oplossing hiervoor was om een sterk hoofdthema te bedenken. De eerste keer dat je het hoort is in “Young Raya and Namaari,” schitterend uitgevoerd op de dwarsfluit, één minuut in het nummer. Zoals te verwachten is bij een hoofdthema, duikt het van tijd tot tijd weer in het album op, met fraaie versies in “Enter The Dragon”, “Running on Raindrops” en aan het eind van de film in de laatste nummers “Return” en “The New World”. Het is een uitstekend thema: tegelijkertijd eenvoudig, elegant en fantastisch.

Eén ding dat ik leuk vind aan Newton Howard is zijn gave om emotionele scènes te versterken met magnifieke, prachtige en groots klinkende orkestrale stukken. Er is een briljant stuk muziek aan het eind van “Betrayed” dat voor mij gewoon helemaal James Newton Howard is. Hetzelfde geldt voor de finale van “Into the Shipwreck”. “Brothers and Sisters” is een ander voorbeeld waar het orkest en koor de emotie van de scène naar een hoger niveau tillen dankzij Newton Howard’s muziek. Dezelfde melodie is nogmaals te horen in “The Druun Close In”, wat een uitstekende manier is om het verhaal te vertellen door gebruik te maken van muziek.

Naast het hoofdthema en deze emotionele werken, was er veel muziek geschreven om de beelden te ondersteunen en als je er goed naar luistert, kun je er herhalende thematische ideeën in horen, die bepaalde aspecten van de film vertegenwoordigen. Om ze allemaal te vinden, zou mij veel teveel tijd kosten en het recenseren van filmmuziek is nog steeds een hobby voor mij. Maar om een klein voorbeeld te geven, er is een patroon dat Namaari en haar stam The Fang voorstelt, dat heel duidelijk te horen is aan het eind van “The Druun Close In” en dat door meerdere vrouwen wordt gezongen in “Fleeing from Tail”.

Sommige nummers op het album zijn prachtig en optimistisch, zoals “Sisu Swims,” met deinende melodieën. Andere bevatten muziek ter ondersteuning van actiescènes, zoals het eerder genoemde “Fleeing from Tail,” maar ook “Spine Showdown” en “Storming Fang”, met gezang en percussie-instrumenten. Een handvol nummers zijn bedoeld ter ondersteuning van komedie op het scherm, zoals “Captain Boon” en “Noi and the Ongis”, met vrolijk klinkende deuntjes. In “Plans of Attack” gaat Newton Howard een stap verder in het ondersteunen van de meligheid in de beelden met vreemde synthesizergeluiden, elektrische drums, hoge dwarsfluit en een orgel aan het eind.

Er zijn veel verscheidene stammen, samen met individuele karakters, met verschillende kenmerken in de film en het lijkt erop dat Newton Howard geprobeerd heeft al hun identiteiten te ondersteunen met zijn muziek, maar ik ben er niet van overtuigd dat hij daar volledig in geslaagd is. Het is moeilijk voor mij om ze te identificeren zonder al te veel tijd te besteden aan het analyseren van de scènes. Er zitten ook veel actiescènes in de film, wat resulteert in veel nummers waarin de nadruk ligt op het ondersteunen van deze scènes met muziek, waardoor ze op zichzelf minder interessant klinken. Als je echter goed naar de filmmuziek luistert, kun je er veel verborgen juweeltjes in vinden, zoals het prachtige hoofdthema en de grote emotionele orkestrale stukken als de beste voorbeelden. Hoewel ik deze soundtrack niet Newton Howard’s beste vind, zitten er toch heel wat prachtige nummers tussen, waar ik met plezier naar zou luisteren op dit album.

1 Ook als Moana bekend in sommige landen.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. Lead the Way (3:49)
  2. Prologue (5:44)
  3. Young Raya and Namaari (3:26)
  4. Betrayed (4:34)
  5. Search for the last dragon (1:13)
  6. Into the Shipwreck (2:52)
  7. Enter the Dragon (0:52)
  8. Fleeing from Tail (1:22)
  9. Captain Boun (1:02)
  10. Journey to Talon (1:19)
  11. Sisu swims (1:44)
  12. Dragon Graveyard (2:53)
  13. Escape from Talon (3:42)
  14. Noi and the Ongis (2:32)
  15. Being People is hard (4:04)
  16. Spine Showdown (3:26)
  17. Running on Raindrops (2:11)
  18. Plans of Attack (1:15)
  19. Brothers and Sisters (3:58)
  20. The Meeting (3:19)
  21. Storming Fang (4:09)
  22. The Druun close in (2:58)
  23. Return (4:58)
  24. The New World (2:35)

Duur: 1 uur en 9 minuten
Walt Disney Records (2021)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *