Secret Invasion – Kris Bowers

Disney bezit veel franchises, waaronder Star Wars en de meeste Marvel-superhelden. Sinds de lancering van hun eigen streamingdienst Disney+ hebben ze hun output voor deze franchises aanzienlijk verhoogd met televisieseries. De nieuwste serie in het Marvel Cinematic Universe (MCU) is Secret Invasion, waarin held Nick Fury moet voorkomen dat kwaadaardige Skrull-aliens in het geheim onze planeet veroveren. De zogenaamde Marvel-moeheid, die betekent dat mensen er zat van worden om zoveel MCU-content te zien, begint ook mij te bereiken. Ik probeer elke serie te kijken, maar de behoefte om dat te doen, begint te verslappen. Een van de redenen om te blijven terugkeren is de introductie van een nieuwe componist in het MCU, zoals het geval is voor Secret Invasion, met de muziek gecomponeerd door Kris Bowers.

Bij veel soundtrack releases voor Disney+ series is de soundtrack verdeeld over meerdere albums. Dit is ook het geval voor Secret Invasion, waarbij Volume 1 de muziek van de eerste drie afleveringen bevat en Volume 2 de muziek van de laatste drie. Wat meteen opvalt in de muziek voor deze serie is het hoofdthema, dat je volledig kunt horen in “Nick Fury (Main Title Theme)”. Het is een orkestraal stuk met lange melodielijnen, die in mijn hoofd bleven herhalen lang nadat ik de muziek had beluisterd. Dat is voor mij meestal een teken van een goed thema. Het thema past ook heel goed bij Nick Fury, omdat hij niet echt een superheld is maar gewoon een normaal mens die zijn mannetje kan staan. Zijn Skrull-tegenstander heeft een donkerder klinkend thema met een meer rechttoe rechtaan melodie, dat te horen is in “Gravik”. Het laatste thema dat ik het vermelden waard vind, is voor de Skrull Gi’ah. De beste versie van haar thema is te horen in “Super Skrulls”, waarin het goed samengaat met het thema van Gravik.

De thema’s passen perfect in de grotendeels orkestrale soundtrack voor Secret Invasion, samen met wat extra synthetische geluiden. Bowers gebruikt het orkest heel goed om de meeste scènes in de serie te ondersteunen. Niet alleen de emotionele scènes waarin liefde of verlies een rol spelen hebben schitterende orkestrale melodielijnen, maar het orkest speelt ook een belangrijke rol in de actiescènes door gebruik te maken van snelle muzikale patronen.

Over het algemeen vind ik dat de muziek voor Secret Invasion erg goed is uitgevoerd. De muziek is meer down-to-earth, wat niet typisch is voor een serie in het MCU, maar het past perfect bij Nick Fury als held. De totale duur van beide albums is één uur en 40 minuten, dus ik zie niet echt in waarom er twee delen noodzakelijk waren, die apart gekocht moeten worden. Ik heb naar veel soundtracks geluisterd die langer waren dan dat als enige release. Ook zijn niet alle nummers geschikt voor een perfecte luisterervaring, omdat ze meer bedoeld zijn voor de bijbehorende scène dan om naar te luisteren. Als deze nummers niet op de albums zouden staan, had je een enkele soundtrackrelease kunnen hebben die nog beter zou zijn geweest dan Bowers al heeft gedaan voor Secret Invasion. Het is een sterke introductie van hem in het MCU.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

Volume 1 (Episodes 1-3)

  1. Nick Fury (Main Title Theme) (2:03)
  2. He’s One of Them (3:02)
  3. Stolen Identity (2:02)
  4. Moscow Madness (4:40)
  5. Child Survivor (3:39)
  6. The Promise (3:19)
  7. They’re All Spies (4:16)
  8. Sonya (2:27)
  9. A Need for Vengeance (4:08)
  10. Shootout (2:34)
  11. I Choose Blood (5:34)
  12. Blown Cover (9:24)

Duur: 47 minuten

Volume 2 (Episodes 4-6)

  1. Gravik (1:42)
  2. Ambush (7:01)
  3. Beloved (3:00)
  4. Be Your Enemy (4:47)
  5. Operatives Assembly (3:48)
  6. Hello Skrulls (2:46)
  7. Nothing But a Monster (2:11)
  8. The Harvest (3:56)
  9. Funeral Pyre (1:34)
  10. House Ambush (1:38)
  11. This Is Personal (4:04)
  12. The Last Stand (3:21)
  13. Leave Earth Alone (3:33)
  14. Super Skrulls (5:20)
  15. Come with Me (3:16)
  16. Take Off (2:06)

Duur: 54 minuten

Hollywood Records (2023)

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *