Disney is op dit moment bezig om een veel van hun klassieke animatiefilms opnieuw uit te brengen. Ze waren al succesvol met Beauty and the Beast en werken momenteel aan The Lion King en Aladdin. Daarnaast verscheen onlangs de remake van de klassieker Dumbo in de bioscoop. Deze remakes interesseren mij niet zoveel, maar ik was geïntrigeerd toen ik hoorde dat Dumbo geregisseerd zou worden door Tim Burton en de muziek werd geschreven door Danny Elfman, met wie hij al vele jaren samenwerkt. Er zijn twee films die me bewust hebben gemaakt van filmmuziek toen ik jong was en dat waren Robocop (1987) en Batman (1989). Deze laatste film is een voorbeeld van een goede samenwerking tussen Burton en Elfman. Ze zijn beide een beetje gek en speels in hun hoofd en ik heb dat altijd een goede combinatie gevonden, maar daarnaast vond ik Dumbo er heel raar uitzien in de trailers. Mijn nieuwsgierigheid won en ik ben naar de bioscoop gegaan om te kijken wat Burton had gedaan om het olifantje met zijn grote oren tot leven te laten komen in de echte wereld in combinatie met de muziek van Elfman.
Wat echt opvalt in deze filmmuziek is het hoofdthema. Een hint ervan is te horen in het eerste nummer “Logos-Intro”, gespeeld door een dwarsfluit, maar je kunt het volledig horen in “Dumbo’s Theme”. Het thema heeft een eenvoudige melodie, die eerst op een vibrafoon wordt gespeeld tot een fluit het overneemt met op de achtergrond een vrouwenkoor. Het klinkt een beetje triest, maar tegelijkertijd ook een beetje magisch. Het thema blijft in de rest van de soundtrack terugkomen en een van mijn favoriete versies is “Dumbo Soars”. De grootsheid van deze versie van het thema’s is nog beter te horen in het geweldige stuk “Soaring Suite”, waar het hele orkest meehelpt samen met het vrouwenkoor. Ik vind dit stuk een van de beste muziek die Danny Elfman de laatste jaren heeft geschreven – zo goed is het. Zonder de film te zien, kun je Dumbo door de lucht zien vliegen terwijl je naar dit nummer aan het luisteren bent. In “First Rehearsal” wordt het thema sneller dan gebruikelijk door de strijkers gespeeld en de fagot speelt de melodie later ook in het nummer. Dit nummer is een goed voorbeeld van hoe het thema geïntegreerd kan worden in de muziek, die de beelden ondersteunt. Andere goede toepassingen van het thema zijn te horen in “Dumbo in Hell”, “Searching for Milly”, in het wat langere “The Final Confrontation” en als finale in “Medici Circus – Miracles Can Happen”, inclusief briljante ondersteuning door het vrouwenkoor.
De film gaat over het circus waar Dumbo woont. Dit betekent dat er veel vrolijke en opgewekte deuntjes te horen zijn, omdat Danny Elfman ook circusmuziek moest schrijven. Voor de clowns schreef hij twee stukken – met de handige namen “Clowns 1” en “Clowns 2” – die alleen door de houtblazers en de koperblazers worden gespeeld. Andere opgewekte melodieën zijn te vinden in “Happy Days” en in “Carnaval Music”.
Er zijn twee muziekstukken die bekend zijn geworden uit het originele film uit de jaren ’40, die voor deze film zijn herschreven. Het eerste is het nummer “Baby Mine”, dat twee keer op dit album staat. De eerste is de filmversie waarin het wordt gezongen door actrice Sharon Rooney, terwijl ze de ukelele speelt en de tweede is de officiële radioversie die wordt uitgevoerd door Arcade Fire. Traditioneel heb ik altijd de voorkeur voor de filmversies en voor deze film is het niet anders. Het andere muziekstuk is het uiterst vreemde “Pink Elephants on Parade” met daarbij de hallucinaties van roze olifanten die dansen, instrumenten bespelen en andere rare dingen doen. Na het zien van die originele scène kwam ik tot de conclusie dat als er één componist in staat zou zijn om zo’n vreemde scène muzikaal te scoren in de nieuwe film, dat Danny Elfman moet zijn en dat is hem zeker gelukt, door dezelfde melodie te gebruiken en daar in Elfman-stijl zijn eigen versie van te maken.
De andere nummers op het album zijn goed geschreven, met veel subtiele melodieën en met variaties op het Dumbo thema en de muziek voelt als een sprookje voor mij. Er zijn twee nummers die ik graag wil noemen. Het eerste is “Colette’s Theme”, een heerlijke wals van een minuut met een vrouw die de melodie zingt. Het tweede nummer is “Train’s a Comin’”, dat naast “Soaring Suite” een meesterwerk is. Zonder de film te zien of te weten wat de naam van het nummer is, weet je gewoon dat de muziek over een trein gaat die door het landschap rijdt. Het tempo en de ritmes bootsen een trein perfect na en er worden mooie melodieën aan toegevoegd. Aan het einde van dit werk hoor je een vertraging en je kunt je voorstellen dat de trein tot stilstand komt. Leuk feitje is dat een acteur in de film de hoofdmelodie zingt. Hierdoor vroeg ik mij dus af wat er nou het eerst was: de muziek of het filmen van die specifieke scène. (Correctie: het is gebaseerd op het nummer “Casey Jr.” uit de originele film, wat ik op dat moment niet wist)
Deze soundtrack klinkt voor mij als Elfman-muziek, met prachtige melodieën in het orkest samen met een vrouwenkoor. Als je goed luistert, hoor je de individuele muzikanten soms op hun instrumenten spelen. Ik hou echt van filmmuziek waarin je dit hoort, het voegt daarmee een extra niveau van emotie toe aan de muziek. Ik kan me niet voorstellen hoe deze film zou zijn geweest als Tim Burton en Danny Elfman hem niet hadden gemaakt. Zij maakten de film – en de muziek – een waar juweeltje.
Luisteren of kopen
- Koop deze soundtrack op Amazon.com, Bol.com of iTunes
- Luister naar deze soundtrack op Spotify
Lijst van nummers
De hoogtepunten zijn vetgedrukt
- Logos-Intro (1:00)
- Train’s a Comin’ (2:06)
- The Homecoming (2:40)
- Meet the Family (2:30)
- Stampede! (3:36)
- Baby Mine [feat. Sharon Rooney] (1:45)
- Dumbo’s Theme (2:32)
- Clowns 1 (1:01)
- Vandevere’s Arrival (1:25)
- Dumbo Soars (1:25)
- Happy Days (1:00)
- Goodbye Mrs. Jumbo (1:41)
- Photographs-First Flight (2:25)
- Colosseum (0:21)
- Pink Elephants on Parade (2019) (1:48)
- Colette’s Theme (1:07)
- First Rehearsal (2:55)
- Clowns 2 (0:39)
- Nightmare Island (3:46)
- Dumbo in Hell (1:10)
- Holt in Action (0:52)
- Searching for Milly (2:30)
- The Breakout (3:09)
- Rescuing the Farriers (1:41)
- The Final Confrontation (4:59)
- Medici Circus-Miracles Can Happen (4:21)
- Baby Mine [by Arcade Fire] (2:57)
- Soaring Suite (2:42)
- Carnival Music (1:07)
Total lengte: 1 uur en 1 minuut
Walt Disney Records (2019)
Met dank aan Ad de Nijs van http://soundtrackportal.com voor de “Casey Jr.” correctie!