Maleficent: Mistress of Evil – Geoff Zanelli

Soms moet een componist muziek schrijven voor een vervolgfilm, ook als hij niet de componist van de eerste film was. Hij of zij kan twee dingen doen als dit gebeurt. Het eerste is om met iets heel anders te komen. Een van de bekendste voorbeelden is de muziek die Patrick Doyle heeft geschreven voor Harry Potter and the Goblet of Fire, de eerste Harry Potter-film die niet door John Williams is gecomponeerd. Een ander voorbeeld is Pacific Rim: Uprising, waarvan je op deze site een recensie kan vinden. Het tweede wat een componist kan doen, als men het toestaat, is de muziek uit de vorige film hergebruiken, terwijl hij daarnaast ook nieuw materiaal bedenkt, wat componist Geoff Zanelli voor Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge heeft gedaan. Hij was een logische keuze om de muziek voor die film te schrijven omdat hij sinds de eerste Pirates of the Caribbean al extra muziek voor deze filmreeks heeft geschreven. Disney was duidelijk blij met zijn werk, want hij werd gevraagd om de muziek voor Maleficent: Mistress of Evil te schrijven, waar hij de prachtige thema’s van Maleficent, geschreven door James Newton Howard, opnieuw gebruikte.

Voor het eerste nummer op de soundtrack van de eerste film schreef Howard een suite van muziek uit de film. Zanelli deed hetzelfde met zijn eerste nummer “Mistress of Evil”. Zijn versie is echter korter met slechts 94 seconden, wat echter niet zo veel uitmaakt, want de muziek in de suite is prachtig, met een aantal van zijn eigen thema’s voor deze film, waaronder een thema dat terugkeert in “Etiquette Lessons”.

Als je het over de muziek uit deze film hebt, moet je de muziek uit de eerste film aan de orde stellen. Zowel het Maleficent als het Aurora thema zijn aanwezig op deze soundtrack. Aurora’s thema is werkelijk prachtig, vooral de melodie is fantastisch en valt echt op. Een voorbeeld van dit thema is te horen in “What’s Going on Here”, waarin Zanelli met de melodie van het thema een verbazingwekkende opbouw heeft geschreven tot een glorieuze climax. “You Don’t Have to Change” is een ander voorbeeld waarin een tragere en meer emotionele versie van de melodie begint op één klarinet en overgenomen wordt door het vrouwenkoor en andere instrumenten. Het thema van Maleficent is meer een patroon van 4 tonen, meestal gezongen door een vrouwenkoor. De mooiste versie van deze noten is te horen in “The Phoenix”. 

Er worden ook nieuwe elementen geïntroduceerd voor het vervolg, wat voor Zanelli een gelegenheid was om zijn eigen aanvullende thema’s te bedenken. Het mooiste is een soort mars met zware koperklanken, strijdkreten uit het koor en percussie, dat je bijvoorbeeld in de tweede helft van “Ulstead” kunt horen. De vier noten van het oorspronkelijke Maleficent thema worden gebruikt om verschillende emoties uit te drukken. In Mistress of Evil is het thema een weerspiegeling van haarzelf als persoon. In de eerste film werd het echter veel gebruikt om de boosaardigheid van Maleficent te benadrukken, bijvoorbeeld toen ze Aurora vervloekte. Als je goed naar deze mars luistert, hoor je dezelfde vier noten als een basis die de boosaardigheid benadrukt. Een ander interessant aspect van het thema zijn de metalen klanken in de percussie, die aan ijzer doen denken, wat de kwetsbaarheid is van de wezens waartoe Maleficent behoort: de ‘dark fey’.

In tegenstelling tot de ijzeren hints in het boosaardige thema, heeft het thema voor de dark fey geen enkel spoor van deze metaal in zich, zoals Zanelli in een interview heeft verkondigd: het thema bevat geen instrumenten die ijzer bevatten, maar maakt gebruik van veel instrumenten die stammen uit de hele wereld, wat de vluchtelingenstatus van de dark fey benadrukt. Het is voor het eerst te horen in “We’re Dark Fey”, met daarin een prachtige melodie met een geweldige climax van de hoorns en waarbij de tribale percussie de basis vormt. Meer percussie samen met het thema is te horen in “The Dance of the Fey” en een meer emotionele versie is te vinden in “Origin Story”. 

De rest van het album bestaat uit een zeer melodieuze onderbouwing voor de scènes, met hints van alle thema’s waar deze nodig zijn om het verhaal muzikaal te verduidelijken. Er zijn enkele melodieuze opbeurende nummers zoals “Pinto’s Recon Mission”, “Hello, Beastie!” en “Time to Come Home”. Daarnaast bevat de soundtrack ook veel vechtmuziek, zoals te horen is in “Your Majesty, They’re Coming from the Sea” en “Protecting Our Kind”. Net als in de vorige film wordt er in deze film ook een lied gezongen tijdens de aftiteling, genaamd “You Can’t Stop the Girl”, uitgevoerd door Bebe Rexha.

Ik kan me voorstellen dat het een hele uitdaging moet zijn om de om voort te moeten borduren op het werk van een andere componist. Toch heeft Geoff Zanelli met de vijfde Pirates of the Caribbean film al bewezen dat hij dat kan en dat heeft hij ook voor deze soundtrack weer gedaan. Niet alleen zijn de bestaande thema’s goed geïntegreerd in deze filmmuziek, maar Zanelli’s nieuwe materiaal is ook prachtig om naar te luisteren. Ik hou van filmmuziek met goed doordachte ideeën en met veel thematische melodieën en daar is dit een uitstekend voorbeeld van.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. Mistress of Evil (1:33)
  2. Poachers on the Moors (4:24)
  3. What Is Going on Here? (4:31)
  4. Ulstead (2:39)
  5. Etiquette Lessons (2:05)
  6. All He Wanted Was Peace (4:50)
  7. We Have Her (3:49)
  8. We’re Dark Fey (3:53)
  9. Pinto’s Recon Mission (1:52)
  10. It Is Love That Will Heal You (2:07)
  11. Origin Story (2:30)
  12. You Don’t Have to Change (2:01)
  13. The Dance of the Fey (2:11)
  14. Back to the Moors (1:14)
  15. Our Fight Begins Now! (1:45)
  16. Your Majesty, They’re Coming from the Sea (2:16)
  17. I’ve Made My Choice, You’ll Have to Make Yours (3:33)
  18. Protecting Our Kind (2:42)
  19. Maleficent Returns (5:09)
  20. The Phoenix (4:41)
  21. Hello, Beastie! (3:42)
  22. Time to Come Home (5:49)
  23. You Can’t Stop the Girl (performed by Bebe Rexha) (2:39)

Duur: 1 uur en 12 minuten
Walt Disney Records (2019)

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *