Gamemuziek – 2021-09-24, Groningen

Ik vind het geweldig dat er weer concerten beginnen te verschijnen nu de pandemie zijn einde nadert. Niet alleen voor mijzelf, zodat ik iets anders kan schrijven dan albumrecensies, maar ook voor het publiek dat weer eens de deur uit kan om van live muziek te genieten en ik mag natuurlijk de orkesten en andere musici niet vergeten, die eindelijk weer eens kunnen optreden. Voor mijn tweede live concert van dit jaar, na het FMF vorige maand, hoefde ik niet eens heel ver te reizen, want het orkest uit mijn woonplaats, Het Noord Nederlands Orkest (NNO), had, na een geweldige eerste editie destijds in 2017, weer een concert met gamemuziek georganiseerd.

Veel dingen waren anders bij dit concert. Er stond bijvoorbeeld meer muziek op het programma en er was dit keer een pauze, maar andere dingen waren hetzelfde gebleven. Game-ambassadeur en -ontwikkelaar Rami Ismail was opnieuw uitgenodigd als presentator om het publiek te informeren over allerlei weetjes over de mensen die de games maken en de muziek ervoor. Het eerste stuk “I was Born for This” uit Journey werd ook gespeeld tijdens de eerste editie, met daarbij de mooie rustgevende stem van Julie Elven die het nummer vertolkte. Na een suite uit “Assassin’s Creed IV Black Flag”, een stuk dat ik al bij een paar verschillende concerten heb gehoord, kon ik naar een voor mij compleet nieuw stuk luisteren, namelijk “Unforgotten” uit Halo 2. Ik was behoorlijk onder de indruk van het emotionele spel van de strijkers en de piano. Het was een schitterende introductie van dit stuk, dat overging in het iconische hoofdthema uit de game.

Het volgende stuk klonk me erg bekend in de oren, want het deed me erg aan de muziek uit Conan the Barbarian denken. Toen ik in de pauze het programma bekeek, moest ik wat gniffelen, want het was blijkbaar het hoofdthema uit het spel Conan Exiles uit datzelfde universum. Na de griezelige klanken van “The Ocean on his Shoulders” en de prachtige vioolsolo van “Welcome to Rapture”, beide uit Bioshock, konden we luisteren naar muziek uit Secret of Mana, wat voor mij een onbekend stuk was dat ik zou moeten onderzoeken. Voor het slotstuk van de eerste helft keerde Julie Elven terug op het podium om het verontrustende “Lullaby of Woe” uit The Witcher 3: Blood and Wine te zingen.

Na de pauze konden we luisteren naar een suite uit Bloodborne, een beetje een donker klinkend stuk, met de zachte stem van Elven die daar nog eens een extra laag aan de duisternis toevoegde. De suite uit Wing Commander die volgde, was een groot contrast, want dit klonk juist opbeurend en heroïsch. Na twee klassiekers, het hoofdthema uit Final Fantasy en een suite uit Shadow of Colossus, kregen we het wonderschone en zeer emotionele “All Gone” uit The Last of Us te horen, geweldig uitgevoerd door de eerste cellist en enkele andere leden van het orkest.
Met Julie Elven als artiest aanwezig, moest de muziek uit Horizon: Zero Dawn ten gehore gebracht worden. Bij het concert van vier jaar geleden konden we luisteren naar twee losse nummers van deze soundtrack, maar deze keer werden we getrakteerd op een suite met muziek uit de game, waaronder het prachtige “Aloy’s Theme”. Na een vrolijk klinkende medley uit Sonic the Hedgehog, speelde het orkest de muziek uit een game die vier jaar geleden ook aan bod kwam. Tijdens dat concert werd “Dragonborn” uit Skyrim gespeeld, wat een fantastisch stuk is, maar niet erg goed werkt zonder koor. Nu konden we Julie Elven “The Dragonborn Comes” uit dat spel horen zingen, wat veel beter werkte.

Na een staande ovatie, inclusief luid applaus en gejuich, was een toegift wel op zijn plaats en het orkest had gekozen voor het nummer “Snake Eater” uit Metal Gear Solid 3. Dit James Bond-achtige lied was een perfecte afsluiting van een uitstekend concert.

Als er in Nederland een concert met gamemuziek wordt aangekondigd, ben ik altijd een beetje zenuwachtig of het een succes wordt of niet. Orkesten die muziek uit films en games spelen zijn in Nederland nog steeds niet de norm en ik ben altijd wat angstig dat ik de enige in het publiek zal zijn, maar toen ik het gebouw betrad, zag ik veel mensen in de lobby. Er waren niet alleen veel  geïnteresseerden, ik was ook een van de oudsten en ik vond het geweldig om te zien hoe een aantal kinderen met een van hun ouders de concertzaal binnenkwamen, maar ook groepen vrienden met glazen bier in hun handen, klaar voor een avondje vermaak.

Het lijkt erop dat het eerste gamemuziek concert van het NNO een evenement was om te kijken wat er mogelijk was, het was immers een kort concert zonder een pauze en het werd alleen in Groningen uitgevoerd. Met dit concert hebben ze de volgende stap genomen, met hulp van Underscore Productions, en er niet alleen er een regulier lang concert met pauze van gemaakt, ze hebben hetzelfde concert de volgende dag ook in Drachten uitgevoerd. Hopelijk organiseert het NNO meer van dit soort concerten. Niet alleen het publiek had het naar hun zin, ik zag ook veel blije gezichten op het podium, waaronder Rami Ismail, Julie Elven, en dirigent Arjan Tien, die het orkest briljant dirigeerde met goede focus en veel enthousiasme. Dit evenement was een briljante showcase van een niet alledaags concert voor een symfonieorkest en het bewijs dat daar belangstelling voor is. Ik hoop dat we snel veel meer van dit soort concerten zullen krijgen. Het Noord Nederlands Orkest is zeker op de goede weg.

Concertinformatie

Waar: Oosterpoort in Groningen
Wanneer: 23 september 2021
Orkest: Noord Nederlands Orkest onder leiding van Arjan Tien
Zangeres: Julie Elven
Presentator: Rami Ismail

Programma

  • Austin Wintory – “I was Born for This” uit Journey
  • Brian Tyler – Suite uit Assassin’s Creed IV: Black Flag
  • Martin O’Donnell – “Unforgotten” uit Halo 2
  • Martin O’Donnell – Hoofdthema uit Halo
  • Knut Avenstroup Haugen – Hoofdthema uit Conan Exiles
  • Manami Matsumae, Takashi Tateishi, Yasuaki Fujita, Harumi Fujita – Suite uit Mega Man
  • Garry Schyman – Bioshock
    • The Ocean on his Shoulders
    • Welcome to Rapture
  • Hiroki Kikuta – “Fear Of The Heavens” uit Secret Of Mana
  • Marcin Przybylowicz – “Lullaby of Woe” uit The Witcher 3: Blood and Wine

Intermission

  • Ryan Amon – Suite uit Bloodborne
  • George Sanger – Suite uit Wing Commander
  • Nobuo Uematsu – Hoofdthema uit Final Fantasy VII
  • Kow Otani – Suite uit Shadow of the Colossus
  • Gustavo Santaolalla – “All Gone” uit The Last of Us
  • Joris de Man – Suite uit Horizon: Zero Dawn
  • Masato Nakamura – Medley uit Sonic the Hedgehog
  • Jeremy Soule – “The Dragonborn Comes” uit The Elder Scrolls V: Skyrim
  • Norihiko Hibino – “Snake Eater” uit Metal Gear Solid 3 (toegift)

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *