Foundation: Season 1 – Bear McCreary

Boeken lezen is iets wat ik nog zelden doe. In mijn jeugd heb ik veel gelezen, maar de meeste boeken leende ik uit de bibliotheek en als gevolg daarvan staan er niet veel boeken in mijn kast. Ik heb er echter wel een aantal, waaronder de door Isaac Asimov geschreven Foundation-trilogie en ik was dan ook heel blij toen ik erachter kwam dat er een nieuwe televisieserie Foundation op Apple TV+ zou komen, gebaseerd op deze boeken. De aankondiging van de show was niet het enige goede nieuws, want ik hoorde hierover toen Bear McCreary, op dit moment een van mijn favoriete componisten, op zijn sociale media aankondigde dat hij verantwoordelijk zou zijn voor het schrijven van de muziek.

Een van McCreary’s sterke punten is het schrijven van thema’s en natuurlijk zijn er thematische ideeën te vinden in de muziek voor Foundation. Het thema dat tijdens de intro speelt, is te horen in “Foundation Main Title”, dat ook niet verrassend het hoofdthema van de serie is en het vertegenwoordigt de Foundation, een concept in het verhaal om de mensheid te redden. Het is een heel interessant thema, waar een prachtig verhaal achter zit. Het fundament van de Foundation is wiskunde en McCreary heeft een briljante manier gevonden om het concept wiskunde in zijn muziek te verwerken, door de klank van een instrument in een computer te voeren, die dan allerlei patronen genereert die McCreary in zijn muziek kan gebruiken. Wat McCreary tot een van de beste media componisten maakt, is zijn inzicht in wat voor soort muziek een serie nodig heeft. De wiskundige patronen voegen een prachtige atmosferische laag toe, maar zoals McCreary in de video hieronder vertelt, had hij nog steeds een orkest nodig om alle krachtige emoties te ondersteunen. Zijn visie voor de serie is perfect te horen in het Foundation-thema, dat een schitterend orkestraal thema is met een herkenbare melodie en de wiskundige sfeer die op de achtergrond te horen is.

ls je met de muziek van McCreary bekend bent, weet je eigenlijk dat hij graag veel thema’s creëert voor allerlei personages en concepten. Aangezien dit album alleen de hoogtepunten uit het eerste seizoen van de serie bevat, zijn sommige daarvan maar één keer keer te horen, met “Anacreon” als goed voorbeeld hiervan. Sommige andere thema’s komen echter vaker voor. Het tweede belangrijke thema is voor één van de hoofdpersonages Gaal Dornick. De mooie, langzame en emotionele melodie wordt geïntroduceerd op een doedoek in “Gaal Leaves Synnax”, waarin het langzaam overgaat in een geweldig orkestraal stuk. Het laatste thema dat ik wil noemen is voor het keizerrijk en het is een korte melodie van langere noten, die klinkt alsof hij wordt uitgevoerd op een of andere versterkte cello. Het is bijvoorbeeld te horen aan het begin van “Visions and Arrest”. Het klinkt heel emotioneel en menselijk, wat in tegenstelling is met wat je zou verwachten voor dit grote invloedrijke keizerrijk. In het laatste deel van “Journey to Trantor” hoor je een meer heroïsche en orkestrale versie van hetzelfde thema.

De meeste nummers op het album zijn schitterende muziekstukken waarin een of meer thema’s zijn geïntegreerd en ze zouden minstens één keer beluisterd moeten worden. Twee daarvan verdienen wat extra aandacht en in beide gevallen gaat het om wonderschone zang van McCreary’s partner Raya Yarbrough. Het eerste is het tien minuten durend stuk “The Dream of Cleon the First”, wat een prachtig emotioneel nummer is dat het thema van het Empire bevat, maar ook de rustgevende stem van Yarbrough, die een prachtig lied zingt.  Na het bekijken van een nieuwe aflevering terwijl ik deze recensie schrijf, ontdekte ik dat de melodie van het lied bedoeld is als een thema voor de androïde Demerzel. Het tweede vocale hoogtepunt is “The Chant Of The Luminous,” wat zoals de titel zegt ook een vocaal stuk is en het klinkt als een koor, waar alleen Yarbrough het uitvoert, die elke laag ervan zingt.

Toen ik voor het eerst naar dit album luisterde, vond ik het goed, maar ik was niet echt onder de indruk. Pas nadat ik meer gelezen en gehoord had over de achtergrond van de muziek en er meer in detail naar geluisterd had, begon het me te fascineren. De muziek is niet zo bombastisch als de muziek voor Battlestar Galactica, God of War of Godzilla: King of the Monsters, maar dat wil niet zeggen dat de muziek van mindere kwaliteit is. McCreary is altijd in staat om met uitstekende muziek te komen voor een film, game of televisieserie, zoals het geval is met Foundation. Ik ben pas halverwege dit seizoen en ik kijk er naar uit om te zien waar de serie heen gaat en hoe de muziek van McCreary daarin past.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. Foundation Main Title (1:26)
  2. The Only Story (2:45)
  3. Gaal Leaves Synnax (4:04)
  4. Journey to Trantor (4:03)
  5. The Imperial Library (3:49)
  6. Visions and Arrest (4:57)
  7. The Trial of Hari Seldon (5:06)
  8. Star Bridge (4:37)
  9. Over the Horizon (4:11)
  10. The Promise of the Imperium (5:26)
  11. Escape Pod (4:53)
  12. The Dream of Cleon the First (10:18)
  13. Anacreon (2:00)
  14. The Chant Of The Luminous (2:45)
  15. Foundation End Credits (1:04)

Duur: 1 uur en 1 minuut
Lakeshore Records (2021)

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *