Wanneer een superheld geïntroduceerd wordt in een film of televisieserie, krijgt hij – of zij – meestal een eigen thema. Hoewel de held Clint Barton, beter bekend als Hawkeye, al lang geleden in 2012 werd geïntroduceerd in Avengers en sindsdien in veel films gespeeld heeft, heeft hij nooit een volwaardig thema gekregen. Het duurde een decennium voor hij er eentje kreeg, geschreven door Christophe Beck en Michael Paraskevas en geïntroduceerd in de muziek voor zijn eigen Disney+ serie Hawkeye. Beck is voor mij een bekende naam, ik had de eer om hem in 2018 te mogen interviewen en hij heeft veel soundtracks geschreven die ik ken, zoals Frozen, Ant-Man en recentelijk de Disney+ serie WandaVision. Daarentegen is Paraskevas een nieuwe naam voor mij en kijkend naar zijn IMDB pagina heeft hij in het verleden nauw samengewerkt met Beck, waaronder het schrijven van aanvullende muziek. Zoals inmiddels traditie voor Disney+ series is de muziek voor Hawkeye verdeeld over meerdere digitale soundtrackalbums, waarbij je de muziek voor deze show over twee volumes verdeeld kunt terugvinden.
Hawkeye gaat over de boogschutter en superheld Hawkeye en zet zijn verhaal uit de films voort, waarin hij medeschutter Kate Bishop probeert te helpen in de laatste dagen voor kerst, maar waarin hij ook te maken krijgt met zijn duistere verleden. Het verhaal wordt op sommige plaatsen grimmig, maar de serie bevat ook veel minder serieuze en heldhaftige momenten, die allemaal terug te vinden zijn in de orkestrale muziek met wat extra instrumenten.
Niet alleen krijgt Hawkeye zijn eigen thema, zoals te horen is in “Hawkeye’s Theme”, er zijn meer thema’s terug te vinden in de muziek, waaronder een heerlijk simpel maar elegant thema voor Kate. Haar thema is onder andere heel goed te horen in “2012”, waarin de melodie te vinden is in klokachtige klanken. De thema’s voor beide boogschutters komen vele malen in de muziek voor. Het hoogtepunt van de thema’s is te vinden in “Give ‘Em Hell”, waarin beide thema’s worden uitgevoerd door de hoorns, totdat ze na twee minuten zijn samengesmolten tot één thema.
Als je bekend bent met Beck’s werk voor Ant-Man, weet je dat hij in staat is om uitstekende en leuke zogenaamde heist muziek te schrijven, die ook perfect past bij deze serie. De muziek voor Hawkeye bevat ook deze vrolijke melodieën, inclusief het kenmerkende instrument voor het heist-geluid: de bongo’s. Nog meer dwaasheid is te vinden door populaire kerstliedjes in de muziek te integreren, zoals Tsjaikovski’s Notenkraker in “A Christmas Peril” en een prachtige versie van “Carol of the Bells” is te horen in “Carol of the Buy & Sells”.
Kerstmuziek was niet de enige bestaande muziek die in de serie wordt hergebruikt. Er zijn nog meer verbazingwekkende integraties van bestaande muzikale werken te vinden. Toen ik muziek uit andere Marvel-films op perfecte momenten in de serie begon te horen, begon mijn filmmuziekliefhebberhart sneller te kloppen. Halverwege in “Dustup on a Housetop”, kun je luisteren naar een prachtige versie van Alan Silvestri’s “Not Good” uit Avengers: Endgame, dat opnieuw te horen is aan het begin van “No Words.” Dit geldt niet alleen voor muziek uit eerdere Avengers-films, ook Lorne Balfe’s muziek uit Black Widow heeft een prominente rol. Natasha’s thema is een aantal keer te horen, waaronder een emotionele versie in “Natasha”. In hetzelfde nummer is ook de klaagzang van Yelena te ontdekken – ook oorspronkelijk gecomponeerd door Balfe – die op verschillende plaatsen opduikt, waaronder in “Arrival and Return”.
Voor ik aan mijn conclusie voor deze recensie begin, moet ik nog even kort iets zeggen over het slotstuk van de soundtrack, namelijk het musicalnummer “Save The City”, geschreven door Marc Shaiman en Scott Wittman. Het is een prachtige parodie op het verhaal van de Avengers in de vorm van een liedje uit een musical. Hoewel veel mensen het blijkbaar haten als de post-credits scène, vond ik het toch wel grappig.
Het is altijd fantastisch om te zien hoe een nieuwe componist, die een tijdlang in de achtergrond verbleef, credits krijgt voor een soundtrack. Christophe Beck en Michael Paraskevas hebben een knap muzikaal verhaal neergezet. Ik hoop dat meer mensen het idee zullen oppikken om bestaande thema’s voor personages te hergebruiken binnen hetzelfde universum. Niet alleen was de perfecte integratie van bestaande muziek een feestje, hun originele materiaal paste ook nog eens erg goed bij de scènes. Het was grappig waar het moest zijn en emotioneel of heroïsch op andere momenten. Ik denk dat de muziek voor Hawkeye een prachtige toevoeging is aan het Marvel universum en hopelijk kunnen we in de toekomst meer horen van beide componisten voor deze franchise.
Luisteren of kopen
- Koop deze soundtrack op Amazon.com (Episode 1-3, Episode 4-6) of Apple Music (Episode 1-3, Episode 4-6)
- Luister naar deze soundtrack op Spotify (Episode 1-3, Episode 4-6)
Lijst van de nummers
De hoogtepunten zijn vetgedrukt.
Episodes 1-3
- Hawkeye’s Theme (1:48)
- Clock Tower Mishap (1:56)
- Battle of New York (3:49)
- Carol of the Buy & Sells (3:17)
- Ronin (1:52)
- Sincerity (1:28)
- Action at the Auction (3:59)
- 2012 (2:50)
- In Like Clint (2:06)
- Molotov Mazeltov (2:01)
- Discovery (2:59)
- Bows of Holly (0:51)
- LARP in the Park (2:31)
- Mistletoe to Toe (2:42)
- It’s Beginning to Look a Lot Like Clint’s Mess (2:46)
- Maya’s Theme (4:10)
- Sorry Santa (3:36)
- Do You Hear What I Fear? (2:13)
- Little Dragon (1:46)
- Fighting Over Toys (3:20)
Duur: 52 minuten
Episodes 4-6
- Dustup on a Housetop (4:22)
- No Words (3:57)
- Barton Funk (2:08)
- Arrival and Return (3:00)
- Tiny Bow (2:55)
- Yuletide Fray (4:45)
- Bone & Marrow (1:22)
- A Christmas Peril (4:07)
- Wreck the Halls (4:08)
- Star of Wonder (1:50)
- Ruckus Around the Christmas Tree (1:57)
- Give ’Em Hell (3:02)
- I’m Sorry (2:02)
- Archer Enemies (2:27)
- Natasha (3:20)
- Lady Hawk (1:43)
- Quiver Bells (1:55)
- Save The City (door Marc Shaiman & Scott Wittman) (4:26)
Duur: 53 minuten
Hollywood Records (2021)