Soundtrackwerelds 2021 eSWay Awards

2021 was opnieuw een vreemd jaar. De coronapandemie is nog steeds in volle gang, maar het was ook een jaar waarin dingen langzaam weer begonnen open te gaan. Ik kon een paar films in de bioscoop zien en heb zelfs een aantal concerten kunnen bijwonen. Helaas was Nederland voor het grootste deel van het jaar nog steeds op slot, waardoor het een uitdaging was om interessante soundtracks te vinden om te recenseren zonder de bijbehorende films te kunnen zien.

Gelukkig verschenen er voortdurend films en televisieseries op streamingdiensten, waardoor het mogelijk bleef om bijna elke week een recensie te publiceren. Ik had al deze teksten niet kunnen schrijven zonder de hulp van een aantal vrienden, die me al jarenlang achter de schermen helpen met het nalezen van mijn stukken en me advies geven wanneer ik dat nodig had.

Deze vrienden zijn:

  • Chris Broekema
  • Dennis van der Laan
  • Erik Schreiber
  • Gerard Aalbers
  • Johannes Oudolf
  • Ola Ziółek
  • Ronald Wijlens
  • Saskia Schreiber
  • Stefan Bosman

Ik ben hen zeer dankbaar voor hun hulp en hun tijd door de jaren heen.

Naast alle negatieve gebeurtenissen in 2021 is er gelukkig ook een klein positief nieuwtje te melden, want ik ben lid geworden van de International Film Music Critics Association. Een van de belangrijkste taken van een IFMCA-lid is het stemmen voor de jaarlijkse IFMCA Awards. Ik heb de afgelopen jaren aleen artikel op Soundtrackwereld geschreven dat een samenvatting geeft van het voorgaande jaar, inclusief mijn favorieten. Nu ik officieel filmmuziekrecensent ben, ga ik dit jaar de lat hoger leggen door mijn eigen awards te introduceren, die ik de eSWay Awards heb genoemd. “Esway” is natuurlijk geen echt woord, maar het is een speelse naam die de Nederlandse Soundtrackwereld en de Engelse Soundtrack World met elkaar vermengen. Als je “Esway” in het Engels hardop zegt, hoor je namelijk de Nederlandse uitspraak van de twee letters S en W. De categorieën die ik heb gekozen zijn bijna identiek aan die van de IFMCA, maar met een paar kleine aanpassingen, die ik beter bij Soundtrackwereld vind passen.

Hierbij presenteer ik jullie de Soundtrackwereld “eSWay Awards” van 2021!

Soundtrack van het Jaar

Black Widow – Lorne Balfe

Mijn criteria voor het vinden van de beste soundtrack van het jaar zijn niet erg ingewikkeld. Als ik terugkijk op een jaar, denk ik gewoon bij mezelf: “Naar welke soundtrack van afgelopen jaar heb ik het meest geluisterd?” Het antwoord op die vraag is steevast een soundtrack die vernieuwend is, veel briljante thematische ideeën bevat en gewoon een plezier is om naar te luisteren. Dit was in 2021 het geval voor Black Widow van Lorne Balfe. Het gebruik van Russische liederen als basis voor de muziek is een fantastisch idee, wat in een voortreffelijke score resulteerde. De muziek is van begin tot eind mooi, verfrissend, energiek, perfect voor de scènes in de film en op zichzelf al een briljante luisterervaring.

Componist van het Jaar

Hans Zimmer

Ik was in 2020 behoorlijk onder de indruk van de muziek die Hans Zimmer voor Wonder Woman 1984 heeft geschreven. Gelukkig bleef Hans Zimmer ook in 2021 geweldige muziek schrijven, want zowel Dune als No Time To Die zijn uitstekende soundtracks en hebben een plekje in mijn persoonlijke top 5 voor 2021 weten te bemachtigen. Niet alleen om deze reden is Zimmer de beste componist van 2021. Beide films hebben totaal verschillende benaderingen voor de muziek, waarbij No Time To Die een voortreffelijk eerbetoon was aan de John Barry-scores uit de James Bond-franchise en Dune een briljante combinatie van sounddesign en thematische ideeën. Het vermogen om het oude te eren, maar ook om te innoveren met nieuwe soundscapes is wat Hans Zimmer tot een van de topcomponisten in de filmmuziekindustrie maakt.

Beste Soundtrack voor Nederlandse Media

Mijn Beste Vriendin Anne Frank – Merlijn Snitker

In 2021 waren de bioscopen hier in Nederland voor langere tijd gesloten. Gelukkig kon ik wel wat muziek uit eigen land beluisteren, waarbij Merlijn Snitker’s muziek voor Mijn Beste Vriendin Anne Frank mijn favoriet was. Snitker heeft knappe, intieme en gevoelige filmmuziek geschreven voor dit donkere verhaal. Het is een perfecte showcase van de prachtige muziek die in Nederland wordt gemaakt en dat door een van onze topcomponisten: Merlijn Snitker.

Doorgebroken Componist van het Jaar

Amie Doherty

Toen ik hoorde dat er een nieuwe Spirit animatiefilm zou komen na Spirit: Stallion of the Cimarron, met een uitstekende score van Hans Zimmer, was ik verrast toen ik Amie Doherty als componiste zag. Ik had nog niet eerder van haar gehoord, maar toen ik naar de muziek uit Spirit Untamed luisterde, was ik helemaal onder de indruk van de prachtige orkestrale score met Mexicaanse elementen. Helaas heb ik geen recensie over de muziek geschreven. Het was blijkbaar niet een goed moment toen de film uitkwam en dat is jammer, want meer mensen zouden met de muziek van Doherty kennis moeten maken. Hopelijk horen we in de toekomst meer van haar.

Beste Soundtrack voor een Televisieserie

Masters of the Universe: Revelation – Bear McCreary

Ik hou van soundtracks met veel thema’s en leidmotieven, liefst briljant geïntegreerd in de muziek ter ondersteuning van de beelden. Een van de soundtracks uit 2021 die dat zeer goed deed is die voor de He-Man tekenfilm Masters of the Universe: Revelation op Netflix. Het mag geen verrassing zijn dat Bear McCreary verantwoordelijk is voor het schrijven van de muziek. Zijn muzikale aanpak om deze animatie te behandelen alsof het een Conan the Barbarian-film is, maakte de muziek perfect voor de show en daarmee verdient het de hoogste plek in deze categorie.

Beste Soundtrack voor een Video Game

Grime – Alex Roe

Om de een of andere reden ben ik geen uitstekende gamescores tegengekomen terwijl 2021 aan de gang was. Een award voor een videogame is om eerlijk te zijn een must-have op een soundtrack-website. Daarom heb ik afgelopen maand onderzoek gedaan naar goede gamescores en dat was een geweldig avontuur. Ik had blijkbaar heel wat geweldige soundtracks gemist, met de muziek voor Grime van Alex Roe als mijn favoriet. De combinatie van grimmige, donkere orkestrale klanken en prachtige melodieën, maar ook met fantastische koormelodieën maakt de muziek voor Grime tot een fantastische luisterervaring.

Muziekcompositie van het Jaar

“Masters of the Universe: Revelation (extended version)” uit Masters of the Universe: Revelation

Deze categorie kan ook worden omschreven als “Welk nummer heeft in 2021 het meest op auto-repeat gedraaid?” Het antwoord op die vraag is “Masters of the Universe: Revelation (extended version)” uit Masters of the Universe: Revelation. Bear McCreary heeft met dit werk het perfecte thema voor een held geschreven. De muziek in dit nummer heeft orkestrale en metal-elementen die heel goed samengaan. Het is perfect geschreven voor de scène in de serie waarin het wordt gespeeld en het verveelt nooit als je er keer op keer naar luistert.

Beste Soundtrack voor een Drama/Thriller/Horror Film

The Courier – Abel Korzeniowski

Drama’s, thrillers en horror films zijn geen genres waar ik graag naar kijk. Gelukkig schreef Abel Korzeniowski de muziek voor de drama film The Courier. Korzeniowski’s muziek heeft me nog nooit teleurgesteld en dat is ook het geval voor deze schitterende score.

Beste Soundtrack voor een Komedie

Don’t Look Up – Nicholas Britell

De muziek voor de donkere komedie Don’t Look Up van Nicholas Britell is een genot om naar te luisteren. Voor zo’n donker verhaal is de muziek juist heel elegant, inclusief een briljant jazzy hoofdthema. Als je naar de muziek luistert moet je haast wel glimlachen, wat perfect is voor muziek die voor een komedie is geschreven.

Beste Soundtrack voor een Actie-/Avonturenfilm

Black Widow – Lorne Balfe

Over deze keuze hoef ik niet veel te zeggen. Black Widow is mijn favoriete soundtrack van het jaar, dus die hoort ook bovenaan in deze categorie te staan.

Beste Soundtrack voor een Animatiefilm

Raya and the Last Dragon – James Newton Howard

Het mag geen grote verrassing zijn dat James Newton Howard in staat is om wonderschone muziek te schrijven. Zijn muziek voor Jungle Cruise is een van mijn favoriete scores uit 2021, maar die film is natuurlijk geen animatiefilm. Gelukkig schreef James Newton Howard ook de muziek voor Raya and the Last Dragon, wat wel een animatiefilm is en als bonus bevat het ook nog eens tal van prachtige James Newton Howard stukken, waardig om de beste score voor een animatiefilm in 2021 te zijn.

Beste Soundtrack voor een Documentaire

A Perfect Planet – Ilan Eshkeri

Ik heb dit jaar niet veel documentaires gezien, maar gelukkig was één soundtrack uit het begin van 2021 meteen perfect voor mij om deze prijs op te eisen. Het zien van A Perfect Planet was van begin tot eind een feest, met prachtige scènes over de natuur en de dieren die onze planeet leven. Om deze fraaie scènes naar een nog hoger niveau te tillen, vroegen ze Ilan Eshkeri om de muziek ervoor te schrijven, wat resulteerde in de perfecte soundtrack voor een perfecte planeet.

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *