Het begin van een nieuw jaar is een uitstekende gelegenheid om te reflecteren op het voorgaande jaar. Ik heb Soundtrackwereld in januari 2017 gelanceerd, waardoor dit de derde keer is dat ik een dergelijk artikel schrijf, na er één te hebben geschreven voor 2017 en 2018.
Afgelopen jaar was een iets ander jaar dan andere jaren, omdat ik niet zoveel concerten heb bijgewoond. Dit was daardoor een goede gelegenheid voor mij om me meer te richten op het schrijven van soundtrackrecensies. Hoewel het aantal concerten minder was, was het toch een geweldig jaar. Ik hou vooral van concerten waarbij de componist zelf zijn eigen muziek dirigeert, of de presentator is, zoals Alexandre Desplat bij het FMF in Krakau en Michael Giacchino in Dublin, maar ik heb ook twee verschillende concerten van de Japanse componist Joe Hisaishi in Parijs en in Praag bijgewoond.
Een andere geweldige concertervaring die ik graag wil noemen, is The World of Zimmer Concert in Amsterdam, waar ik na een prachtig concert backstage mocht komen en een aantal van de bandleden mocht ontmoeten. Dit werd mogelijk gemaakt door de inzet van SoundtrackFest en de organisatie van de tour, die ik beiden zeer dankbaar ben. Het was interessant om een kleine glimp op te vangen van hoe de muzikanten met elkaar omgaan en om een klein kijkje te nemen in hun creatieve geest.
Helaas kon ik dit jaar MOSMA en Fimucité niet bezoeken, maar ik kon wel naar Film Music Prague en het filmmuziekfestival in Krakau gaan. Vooral in Polen heb ik een geweldige tijd gehad met het bijwonen van concerten en ik kon daarnaast weer met mensen uit de filmmuziekindustrie spreken en enkele interviews met geweldige componisten afnemen. Ons interview met de fantastische Craig Armstrong is al gepubliceerd en binnenkort volgen de interviews met Don Davis en de Poolse componist Bartosz Chajdecki.
In mijn reflectieartikel van vorig jaar vertelde ik dat de kwaliteit van de grote blockbuster-soundtracks een beetje teleurstellend was. In 2019 werd ik echter behoorlijk aangenaam verrast door de muziek van alle films die ik heb gezien. Het jaar begon extreem sterk met John Powell’s How to Train Your Dragon: Hidden World, in het midden van het jaar kregen we een geweldige score van Avengers: Endgame van Alan Silvestri en het jaar werd afgesloten met John Williams’ meesterwerk uit Star Wars: The Rise of Skywalker. Een andere soundtrack die ik wil noemen is het geweldige werk dat Bear McCreary heeft gedaan voor Godzilla: King of the Monsters. Zijn muziek met alle thema’s was een schitterend voorbeeld van hoe muziek gebruikt kan worden om een verhaal te vertellen.
Ook de muziek uit andere media had een aantal leuke verrassingen. Daniel Pemberton heeft een wonderbaarlijke score geschreven voor de televisieserie The Dark Crystal: The Age of Resistance en hetzelfde geldt voor Lorne Balfe voor zijn werk voor His Dark Materials. Voor de computerspellen hebben we fantastische muziek gehoord in A Plague Tale: Innocence van Olivier Deriviere en Trine 4: The Nightmare Prince, geschreven door van Ari Pulkkinen.
Al met al was het weer een fantastisch jaar voor soundtracks en filmmuziekconcerten. Het jaar 2020 ziet er nu ook al fantastisch uit, zoals je kunt zien op onze pagina met concerten.
Dankwoord
Hoewel de meeste inhoud op deze site door mij is geschreven, had ik je geen goed geschreven artikelen kunnen serveren zonder de hulp van mijn geweldige groep van proeflezers:
- Chris Broekema
- Dennis van der Laan
- Erik Schreiber
- Gerard Aalbers
- Johannes Oudolf
- Ola Ziółek
- Ronald Wijlens
- Saskia Schreiber
- Stefan Bosman
Ik wil ook graag de organisaties van de festivals die ik vorig jaar heb bezocht, publicisten en andere mensen uit de filmmuziekindustrie bedanken voor hun samenwerking bij het promoten van filmmuziek en muziek van andere media. Natuurlijk wil ik de websites StreamingSoundtracks, SoundtrackFest, ScreenSoundRadio en Movies in Concert weer bedanken voor nog een jaar van vriendschap en samenwerking.
Favorieten van 2019
Traditiegetrouw is het tijd om mijn persoonlijke favorieten van 2019 met je te delen.
Favoriete concert: “A Celebration of the Music of Michael Giacchino” in Dublin
Dit concert met muziek van Michael Giacchino was een unieke ervaring. Niet alleen is zijn muziek geweldig, maar in de tweede helft was hij zelf de dirigent en presentator van het concert. Vooral zijn verhalen waren geweldig. Ik hoop dat hij in de nabije toekomst weer zo’n soort concert zal geven. Je kunt alles over het concert lezen in het Michael Giacchino in Dublin verslag.
Favoriete ontmoeting: Ontmoeting met Michael Giacchino na het concert in Dublin
Gerelateerd aan mijn favoriete concert van 2019, was de ontmoeting met de componist zelf daarna ook bijzonder. Ik hou van zijn werk en om een kort praatje met hem te maken, samen met andere filmmuziekliefhebbers die ik ken, was een geweldige ervaring. Een ander kandidaat voor favoriete ontmoeting was de backstageontmoeting met de muzikanten van The World of Hans Zimmer Tour.
Favoriete track van een soundtrack: “Portals” uit Avengers: Endgame van Alan Silvestri
Het was erg moeilijk om een keuze te maken voor deze categorie. Ik vind bijvoorbeeld “Rodan” uit Godzilla: The King of Monsters van Bear McCreary ook geweldig. Ik denk dat ik dat nummer zelfs iets vaker heb gespeeld dan “Portals”, maar dit nummer van Avengers: Endgame is niet alleen geweldige muziek, het had ook een enorme impact in de bijbehorende scène. Zonder de muziek zou die specifieke scène niet zo gedenkwaardig zijn geweest. Voor meer informatie over dit nummer en alle andere geweldige nummers op dit album, verwijs ik je naar mijn Avengers: Endgame recensie.
Favoriete soundtrack: Star Wars: The Rise of Skywalker van John Williams
Ik was in de veronderstelling dat deze categorie een gemakkelijke overwinning zou zijn voor John Powell’s How to Train Your Dragon: Hidden World. Toen dit album begin 2019 uitkwam, zei ik al dat het mijn score van het jaar zou zijn – het is zo ongelofelijk goed. Ik zei ook dat als er één score zijn plaats zou kunnen innemen, het de muziek van John Williams zou zijn voor de laatste Star Wars episode uit de nieuwste trilogie Star Wars: The Rise of Skywalker, en dat kwam uit. Er zit zoveel detail in de muziek, het is een fantastische prestatie. Het toepassen van oude en nieuwe thema’s samen met alle kleine leidmotieven maakt deze filmmuziek tot een meesterwerk en laat zien dat John Williams een componist als geen ander is.
Afbeeldingen
Hier zijn enkele van mijn favoriete foto’s uit 2019