Het is weer de tijd van het jaar waarin ik op het afgelopen jaar wil terugblikken en de hoogtepunten wil uitlichten, inclusief onze eigen eSWay Awards. We hebben de pandemie in 2023 achter ons gelaten en alles is weer open, maar om de een of andere reden ging ik dit jaar toch minder naar de bioscoop. Er waren maar een aantal films die ik echt wilde zien en als er dan toch een paar waren, dan waren ze allemaal geclusterd in een korte periode, waardoor het onmogelijk was om ze allemaal te bezoeken. Dat weerhield me er echter niet van om soundtracks te recenseren. Vooral door de toename van uitstekende videogamemuziek en muziek voor televisie en streamingdiensten was ik in staat om voor mijzelf voor ongeveer 150 van hen wat op te schrijven Dit heeft geresulteerd in 22 recensies en vier spotlightartikelen dit jaar. Dat is minder dan vorig jaar, maar de concerten zijn ook weer terug van weggeweest, wat een flink aantal concertverslagen tot gevolg heeft opgeleverd, die voor deze site geschreven zijn.
Naast deze concerten heb ik ook twee festivals bezocht, het Krakau Filmmuziekfestival en de World Soundtrack Awards. Ik ben al vaker naar het Poolse festival geweest, maar ik had al jaren de WSA niet meer bezocht en beide waren geweldige ervaringen. Ik was dit jaar ook uitgenodigd voor de Hollywood Music Workshop in Baden, wat een hoogtepunt was. Ik heb in een paar dagen veel geleerd over filmmuziek, en ik had daarbij ook de kans om met Conrad Pope te praten, die als een van de beste orkestratoren van filmmuziek wordt beschouwd. Het is niet het enige interview dat ik dit jaar heb kunnen publiceren. Ik had het genoegen om ook met Stephen Barton en Gordy Haab te kunnen spreken tijdens de WSA, wat ook een prachtig en inzichtelijk gesprek was.
Hoewel alle inhoud dit jaar door mij is geschreven, had ik het niet kunnen doen zonder de mensen die me achter de schermen hebben geholpen. Door mijn werk actief te proeflezen, me te helpen tijdens festivals of klaar te staan als ik ergens hulp voor nodig heb. Deze fantastische mensen zijn:
- Chris Broekema
- Dennis van der Laan
- Erik Schreiber
- Gerard Aalbers
- Johannes Oudolf
- Jorg Oostendorp
- Maurice Boeijen
- Ola Ziółek
- Ronald Wijlens
- Saskia Schreiber
- Stefan Bosman
Ik kan me geen wereld voorstellen waarin Soundtrackwereld nu zou zijn zonder hen en ik ben hen zeer dankbaar.
Om 2023 af te sluiten, is het tijd om de eSWay Awards uit te reiken. Deze awards zijn een perfecte weerspiegeling van wat ik beschouw als de beste soundtracks van 2023. Dus laten we zonder verder oponthoud beginnen aan de uitreiking.
Soundtrack van het Jaar
Spider-Man: Across The Spider-Verse – Daniel Pemberton
Een zeer goede soundtrack past perfect bij wat er op het scherm gebeurt. Daarnaast moet de muziek op zichzelf al een prettige luisterervaring zijn en hetzelfde verhaal kunnen vertellen zonder de beelden op het scherm. Wat een soundtrack perfect maakt, is net dat beetje extra geven waardoor je mond van verbijstering openvalt, en dat is wat Daniel Pemberton heeft gedaan voor Spider-Man: Across The Spider-Verse. Ik zat de hele film op het puntje van mijn stoel en de muziek was daar een van de redenen van. Wie anders zou de geluiden van een gans gebruiken, een DJ met dat geluid laten scratchen en dat in de muziek mixen? Dat is slechts een van Pemberton’s wilde ideeën voor deze soundtrack. Je kunt mijn gedachtes in meer detail lezen in mijn recensie van Spider-Man: Across The Spider-Verse. Ik zal dit jaar geen eervolle vermeldingen geven in deze categorie, omdat de meeste andere kandidaten de topposities innemen in andere categorieën voor de eSWay Awards.
Componist van het Jaar
Gordy Haab
Om mijn componist van het jaar te vinden, kijk ik altijd naar de top vijf van alle categorieën om te zien of er één componist uitspringt. Dit jaar was er zeker zo’n componist, en ik was eerst verbaasd over mijn conclusie, maar een halve seconde later was ik helemaal van mijn winnaar overtuigd, en die winnaar was Gordy Haab. Zijn werk in 2023 bestaat uit de muziek voor de game Star Wars Jedi: Survivor (samen met Stephen Barton) en voor de Chinese film Creation of The Gods I – Kingdom of Storms, dat allebei meesterwerken zijn.
Ik vind het ook geweldig dat ik hem dit jaar heb kunnen spreken en hem heb kunnen vertellen dat ik zijn werk zo goed vond. In mijn interview met hem en Stephen plaagden ze me over zijn volgende project. Ik wist dat er een Indiana Jones game in de maak was, en zijn carrière begon met het componeren van muziek voor een Indiana Jones game, dus ik vermoedde al dat het die nieuwe game zou zijn, maar ik wilde het er niet met hem over hebben. Ik ben nu erg benieuwd wat voor muziek hij voor Indiana Jones and the Great Circle zal gaan schrijven. Eervolle vermeldingen gaan naar Stephen Barton voor zijn aandeel aan Star Wars Jedi: Survivor en Picard Season 3 en naar John Powell voor zijn fantastische werk voor Still: A Michael J. Fox Movie and Migration.
Beste Soundtrack voor Nederlandse Media
De Oneindige Slijmfilm – Jeffrey van Rossum en Thomas van der Burg
Als het om Nederlandse muziek voor media gaat die ik goed vind, is de kans groot dat het muziek is die geschreven is voor een kinderfilm, en dat is ook dit jaar het geval, met De Oneindige Slijmfilm als de winnaar. Jeffrey van Rossum en Thomas van der Burg schreven een prachtige orkestrale score die meer mensen zouden moeten horen zoals te lezen is in mijn Spotlight hierover. Andere muziek voor Nederlandse media die me dit jaar opviel was de Dag en Nacht score van Merlijn Snitker en de heerlijke muziek van Karl Heortweard voor De Nieuwe Vermeer.
Doorgebroken Componist van het Jaar
Corey Wallace
Ik vind het geweldig als ik soms een soundtrack hoor die me versteld doet staan en dan erachter kom dat de muziek is geschreven door een voor mij onbekende componist. Dit jaar was dat het geval voor Supercell van Corey Wallace. De muziek is een schitterende orkestrale score met indrukwekkende emotionele melodieën. Ik heb geen recensie geschreven over zijn muziek voor Supercell, een film over een jonge stormchaser die in de voetsporen van zijn vader probeert te treden, maar dat had ik eigenlijk wel moeten doen. Ik ga Wallace in de gaten houden. Hopelijk blijven we van hem horen. Andere muziek die ik dit jaar goed vond van doorgebroken componisten was van Jeffrey Van Rossum, die de muziek schrijft voor De Tatta’s films en het eerder genoemde De Oneindige Slijmfilm en een componist onder de naam Mika, die de muziek componeerde voor Zodi et Tehu: Freres du desert.
Beste Soundtrack voor een Televisieserie
One Piece – Sonya Belousova en Giona Ostinelli
Ik herinner me nog de vier uur die ik doorbracht door het Franse platteland terwijl ik naar de volledige soundtrack van One Piece van Sonya Belousova en Giona Ostinelli aan het luisteren was. De muziek die ze ervoor schreven is meesterlijk, vol met vele thema’s die briljant geïntegreerd zijn, zoals je kunt lezen in mijn Spotlightartikel. Ik ben de serie gaan kijken toen ik thuiskwam en ik kan niet wachten op een tweede seizoen om meer van hun muziek te kunnen horen. Nog meer televisiemuziek die ik goed vond was de briljante score voor Picard Season 3, door Stephen Barton en Frederik Wiedmann en de beeldschone melodieën van Blue Eye Samurai door Amy Doherty.
Beste Soundtrack voor een Video Game
Star Wars Jedi: Survivor – Stephen Barton en Gordy Haab
Met Gordy Haab als componist van het jaar mag het geen grote verrassing zijn dat Star Wars Jedi: Survivor mijn winnaar is in deze categorie. Haab en Stephen Barton zijn meesters in het schrijven van Star Wars-muziek zonder de thema’s van John Williams te gebruiken. Ik was al weg van de muziek voordat ik met de componisten in Gent had gesproken en ik was blij dat ik ze vragen kon stellen over deze fantastische muziek. Je kunt meer over deze muziek lezen in mijn Star Wars Jedi: Survivor recensie. Andere briljante videogamescores voor mij dit jaar die het beluisteren waard zijn, zijn de fraaie melodieën uit Planet of Lana van Takeshi Furuwaka en de muziek van Dan Le Sac voor de game TRON: Identity.
Musiekcompositie van het Jaar
“Flight” uit Star Wars Jedi: Survivor
Stephen Barton en Gordy Haab
Star Wars Jedi: Survivor gaat dit jaar twee prijzen winnen. Toen ik dit onderdeel in het spel zag dat wordt vertegenwoordigd door het nummer “Flight”, wist ik vanaf dat moment dat het een kanshebber zou zijn om deze prijs te winnen. Het is een meesterwerk, dat voornamelijk door Haab is geschreven, zoals vermeld in mijn interview met de componisten en het is dit jaar belachelijk vaak afgespeeld op mijn devices. De combinatie van de twee hoofdthema’s en de Star Wars-kleuren eromheen maakt het tot het perfecte muziekstuk en is voor mij het hoogtepunt uit het spel en van dit jaar. Ik wil ook een shout-out geven aan “West Qi_Homeland” uit Creation of The Gods I – Kingdom of Storms, dat Gordy Haab ook heeft geschreven, en ik moet natuurlijk het prachtige “Helena’s Theme” van John Williams uit Indiana Jones and the Dial of Destiny niet vergeten.
Beste Soundtrack voor een Drama/Thriller/Horror Film
Oppenheimer – Ludwig Göransson
Een van de films die dit jaar de wereld veroverde was Oppenheimer. Ik vond de film ook geweldig en de muziek die Ludwig Göransson schreef, droeg daaraan bij. Het paste perfect om Oppenheimer als persoon te benadrukken, maar ook om de gratie van wetenschap door middel van muziek te laten uitkomen. Je kunt meer lezen over deze filmmuziek in mijn Oppenheimer recensie. Andere werken die ik goed vond in deze categorie is de magnifieke muziek die Christopher Young schreef voor de horrorfilm The Piper en de emotionele score die Michael Giacchino componeerde voor Society of Snow.
Beste Soundtrack voor een Komedie
Barbie – Mark Ronson en Andrew Wyatt
De andere film die dit jaar de wereld veroverde was Barbie. Ik ben niet zo’n fan van komedies, maar de muziek van Mark Ronson en Andrew Wyatt is erg toepasselijk en vermakelijk. Ik moet ook de liederen noemen die voor de film zijn gemaakt om de muzikale ervaring voor die film compleet te maken. Andere uitzonderlijke comedyscores zijn de goddelijke klanken van Juste Ciel door Mathieu Lamboley en de voor een Oscar genomineerde jazzscore voor American Fiction door Laura Karpman.
Beste Soundtrack voor een Actie-/Avonturenfilm
Creation of The Gods I – Kingdom of Storms – Gordy Haab
One Piece was niet de enige score die indruk op me maakte terwijl ik door het Franse platteland reed. De andere soundtrack die me dat deed was Gordy Haab’s Creation of The Gods I – Kingdom of Storms. Zoals ik al in mijn Spotlight-recensie zei, gebruikte Haab het orkest perfect voor deze Chinese epische fantasiefilm, met muziek die gevarieerd is voor emotionele scènes tot epische gevechten. Andere muziek in deze categorie die het vermelden waard zijn, is het magnifieke Indiana Jones and the Dial of Destiny van John Williams en de muziek die Daniel Hart schreef voor Peter Pan & Wendy met zijn heerlijke melodieën.
Beste Soundtrack voor een Animatiefilm
Spider-Man: Across The Spider-Verse – Daniel Pemberton
Als winnaar van Soundtrack van het Jaar is het logisch dat Spider-Man: Across The Spider-Verse ook in deze categorie wint. Een leuk feitje is dat dit nu de tweede soundtrack is die de eSWay Soundtrack van het Jaar award wint die daarnaast ook een animatie is. Het laat zien hoe geweldig animatie is om muziek voor te schrijven. De concurrentie was behoorlijk sterk in deze categorie, met beide meesters van de animatiemuziek die ook een bijdrage leverden aan 2023, met Joe Hisaishi voor The Boy and the Heron en John Powell voor Migration.
Beste Soundtrack voor een Documentaire
Still: A Michael J. Fox Movie – John Powell
John Powell won geen award voor Migration, maar zijn andere werk dit jaar viel wel in de prijzen. Still: A Michael J. Fox Movie is een geweldig mooie score die meer de briljante en geestige geest van Michael J. Fox laat zien dan zijn afschuwelijke ziekte. Het is een kant van Powell die ik nog niet eerder had gehoord, en zoals ik in mijn recensie al zei, laat deze muziek zien hoe creatief Powell kan zijn en dat hij zoveel meer kan schrijven dan alleen voor animatie. Eervolle vermeldingen in deze categorie gaan naar twee mooie soundtracks die voor natuurdocumentaires zijn geschreven: Blue Whales: Return Of The Giants van Steven Price en Wild Isles van George Fenton.
Dat waren ze dan, de eSWay Awards van 2023. Wat ik zo geweldig vind aan de winnaars van dit jaar is dat er heel wat verrassingen waren en heel wat nieuwe namen een prijs hebben ontvangen. Wat me ook opviel was dat veel van de winnaars het resultaat waren van een samenwerking tussen meerdere componisten, wat benadrukt dat het schrijven van muziek voor media vaak een inspanning is van verschillende mensen die samenwerken in plaats van één componist die alles doet. Ik ben al begonnen met het verkennen van de eerste filmmuziek uit 2024. Dus ik ben benieuwd wat het komend jaar ons zal gaan brengen!